woensdag 7 mei 2014

Ligfietstreffen Gentse Liggers - deel 1: de heenrit

Het voorbije weekend vond in Genk het jaarlijkse ligfietstreffen van de vroegere Gentse Liggers (de naam is niet meer de vlag die de lading dekt, want nu is de vereniging omgedoopt tot "ligfietsers.be") plaats. Dat was de gelegenheid om vanuit Gent naar daar te rijden in "reisconfiguratie". Dat wil zeggen: met achter de Orca de Cyclone, met daarin de kampeeruitrusting. Zo kon ik meteen de haalbaarheid van komende reisplannen testen.

Omdat alle maaltijden ter plaatse bereid werden, moesten geen kook- en eetspullen mee, dus eigenlijk kon alles in de velomobiel, maar omwille van de test koos ik toch voor de aanhanger.

Vrijdag reed ik 170 km (voor wie het interesseert: Gent - Sint-Niklaas - veer van Kruibeke - via Wijnegem naar het Albertkanaal tot Heusden-Zolder en dan naar Genk).

In het eerste deel van de rit - van Gent tot net voorbij Antwerpen - varieerde de kwaliteit van de wegen nogal.


Bij het vertrek: langs de Schelde in Destelbergen
Laarne
"Fietssnelweg" tussen Lokeren en Sint-Niklaas
Ergens tussen Haasdonk en Kruibeke
Wachten op het veer in Kruibeke
Rivierenhof, Antwerpen
Ergens onderweg ging het toch nog fout...

Oeps... daar maak ik me later wel zorgen om
De eerste oplossing was eenvoudig: het dakje ging eraf. Het dakje zelf kreeg een plaats onder de riemen op de Cyclone, terwijl de beide buizen in de Orca terechtkwamen. De rest bekeek ik later wel.

Dan, net voorbij Antwerpen, kwam ik stilaan bij het tweede deel van de tocht aan, met veel minder variatie. Afwisselend ging het langs de linker- of rechteroever van het Albertkanaal.
Vele kilometers langs het water
De variatie bestond, behalve het af en toe wisselen van oever, uit wegversperringen en omleggingen.


Deze viel nog mee. Er moest niet zo ver omgereden worden en het was goed aangeduid. Bij de volgende maakten ze gebruik van een in Vlaanderen bij aannemers populair bord, dat gelukkig niet in de wegcode opgenomen is.

"Fietsers afstappen"
Dat moet je vooral proberen met een velomobiel. Uitstappen lukt nog wel, maar dat voertuig dan aan de hand meesturen, met een fietskar erachter? Gewoon langs de omlegging fietsen dus, zoals elke weldenkende fietser.

Ter hoogte van Bolderberg
Net voorbij het welbekende racecircuit van Terlaemen (Zolder), zei de gps dat ik het jaagpad moest verlaten. Met 150 km in de benen kreeg ik een gravelpad voorgeschoteld. Gravel betekent een nogal hoge rolweerstand...

Daarna kwam ik op een oude spoorbaan in een natuurpark terecht, om de laatste kilometers vol te maken.

Op weg naar Genk
Hier gold nog één opdracht: die laatste kilometers aftellen. Het was mooi geweest, maar het einde was gelukkig in zicht.

Een keer ter plaatse, kreeg de Orca een plekje in de galerij en kon de tent opgezet worden.

De "showroom"

Het treffen zelf, op zaterdag, is voor een volgend verslag.

3 opmerkingen:

  1. Beste Jan, altijd weer leuk zo'n verslag met foto's! Volgende week ga ik België ook eens per fiets verkennen. Misschien kom ik je tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, waar ga je heen?
      Over enkele weken is het dan mijn beurt om Nederland onveilig te maken: via de Noordzeeroute ga ik naar Dronten voor het eerste onderhoud van de Orca.

      Verwijderen
  2. Hallo Jan,

    Toch ook mooie fietsroute's in België, goed verslag met leuke foto's!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen