dinsdag 27 mei 2014

Toebehoren voor de (E-)Orca

Bij Flevobike lag een mooi accessoire voor de Orca: een pyjama specifiek voor deze velomobiel. Zoals alles wat enigszins met textiel te maken heeft bij hen, is ook deze hoes geproduceerd bij Radical Design. Het kan dus niet anders dan degelijk zijn.

De tijd ontbrak om er zelf beelden van te schieten, laat staan om mijn eigen Orca het jasje om te doen, maar de heren Vrielink bezorgden me wel enkele foto's.





Het komt op details aan. De lus aan de staart, waarmee je de Orca achteraan kunt optillen, is via een rits bereikbaar. Erg praktisch: zo hoef je de hele hoes er niet af te halen om de velomobiel te verplaatsen.



De hoes staat nog niet op de Flevobike webshop en kost € 239,95.

Dit lijkt me een handig extraatje. Niet alleen is je dure voertuig hiermee beschermd tegen de elementen (indien je geen overdekte of afgesloten berging hebt), maar meteen is de velomobiel afgeschermd voor nieuwsgierigen. Wie met een velomobiel rijdt, heeft zeker al ervaren dat mensen zonder enige gêne je voertuig van buiten en ook van binnen keuren. Een hoes erover maakt dit fysiek onmogelijk.

Op de site van Radical Design vond ik wel wat informatie. De hoes is er ook voor andere velomobielen.

Ik heb de hoes niet in handen gehad, dus hoe het materiaal precies is, of er een coating onder zit bijvoorbeeld, weet ik niet.
Lijkt me ook handig voor langere kampeertrips: dan is de velomobiel minder aantrekkelijk voor nieuwsgierigen en toch enigszins beschut tegen zon en regen. Daarvoor zou ik wel het pakvolume ook moeten bekijken. Om te reizen moet je dat toch zoveel mogelijk beperken.

8 opmerkingen:

  1. Hoi Jan, voor de Strada heb ik een bouwzeil gekocht, kosten 4 euro. Met duct tape gemodelleerd naar de Strada, voor mij werkt dit perfect. Na ongeveer anderhalf jaar vervangen door een nieuw exemplaar. Hierbij het bericht naar mijn eerste zeildoek. Mijn tweede is veel mooier en bbeter geworden, maar daar heb ik geen foto van.

    http://redstrada.blogspot.nl/2012/07/eerste-keer-woon-werk.html

    Die van Radical ziet er natuurlijk wel veel mooier uit!

    Groet, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wilco, voor die prijs kan er natuurlijk niets tegenop ;-) Als de hoes op één en dezelfde plaats gebruikt wordt, lijkt me dat een prima oplossing. Het wordt wel een ander verhaal als het pakvolume ook een rol gaat spelen, bijvoorbeeld indien je de hoes op reis mee wil nemen.

      Verwijderen
  2. Dag Jan,

    Staat je fiets niet op de rem dan? Dan moet alsnog de hoes eraf.

    Gr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de Orca zit de parkeerrem op het achterwiel. Zodra je de fiets van achter op tilt kan je hem dus verplaatsen.

      Verwijderen
  3. Jaja, gemaakt door Radical, dus duur, lol.

    Mag wel een erg stevige hoes zijn voor die 240 piek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat zie je verkeerd. Gemaakt door Radical, dus goede kwaliteit en afwerking....
      Als je de foto's bekijkt zie je hoeveel naden er in zitten. Dat is ruim meer dan 15 meter naaiwerk.

      Er zit een zakje van dezelfde stof bij waar je de hoes in op kan bergen (pakmaat +- 30x50x4). De hoes weegt 1460 gram en is gemaakt van Ripstop nylon 420d met een PU coating (waterdicht en ademend)

      Verwijderen
    2. Dat klinkt goed. Ik kom 'm zeker eens bekijken ;)

      Als part-time appartement bewoner heb ik totaal geen berging / schuur. Het stallen van een VM zou dan een serieus probleem zijn. Wat dat betreft ziet die hoes er goed uit. En de Orca in het algemeen: zou verticaal tussen vloer en plafond passe (als ik 'm binnen zou willen parkeren).

      Verwijderen
  4. Dat klinkt goed. Ik kom 'm zeker eens bekijken ;)

    Als part-time appartement bewoner heb ik totaal geen berging / schuur. Het stallen van een VM zou dan een serieus probleem zijn. Wat dat betreft ziet die hoes er goed uit. En de Orca in het algemeen: zou verticaal tussen vloer en plafond passe (als ik 'm binnen zou willen parkeren).

    BeantwoordenVerwijderen