woensdag 29 april 2015

Seiran: aanpassen

De Seiran is ondertussen zo goed mogelijk afgesteld, maar ik kan het niet laten: er zijn alweer ideeën om de fiets wat aan te passen.

Wat ik belangrijk vind voor een toerfiets is dat er verlichting op zit. Wel: die ontbreekt volledig op de Seiran! Voorlopig kan ik dat simpel oplossen door de Raypal Comets erop te zetten, maar dat is toch wat behelpen. Voor de zomer moet het wel voldoende zijn, toch vooraan.



Op de bagagedrager zit een reflector en die kan ik vervangen - al is het tijdelijk - door een achterlicht op batterijen. Zoiets heb ik nog wel liggen, aangezien op alle "normale" fietsen in huis (van mij en de kinderen) een achterlicht op dynamo gezet is. De oude lichten gooi ik natuurlijk niet zomaar weg.

Op de houder vooraan kan desnoods de Small Sun T013 komen, met bediening op het stuur. Daarmee kan ik ook al een eind verder, ook als het echt donker wordt.


Wellicht ga ik op termijn (tegen het najaar) ook voor de Seiran een nieuw wiel maken, met een naafdynamo. In dit geval zijn er twee complicaties die de opties beperken:
  • het wiel is een niet alledaags 24" exemplaar (ETRTO 507) en dat valt natuurlijk tussen de courante 20 en 28" in. Dat wordt dus zoeken naar de optimale dynamo. De ene zal teveel stroom leveren, de andere eerder weinig.
  • de Seiran is uitgerust met schijfremmen, dus moet ook de naafdynamo hierop voorzien zijn. Dat beperkt de keuze verder.
Vermoedelijk wordt het, net als bij de Birdy, een Shutter Precision, maar dan de uitvoering voor schijfrem (SD-8). Shutter Precision bevestigde (via mail) mijn idee: de SD-8 is de beste optie voor een 24", omdat die voldoende energie kan leveren om bijvoorbeeld ook de gps of een telefoon te laden onderweg. Het leuke aan hun dynamo's is dat ze voor een redelijke prijs - ongeveer € 100 - iets leveren dat het lichtste op de markt is en het hoogste rendement biedt. Dat moet enigszins genuanceerd worden, want het rendement van een naafdynamo varieert naargelang de omwentelingssnelheid. Bij sommige snelheden doet de ene het beter, bij andere een andere, maar de verschillen zijn in de praktijk niet merkbaar bij de echt goede modellen.


En dan moet ik verzinnen hoe ik de bedrading op een mooie en betrouwbare manier langs - of liever door - het frame kan leiden.

Verder kan ik nog op zoek gaan naar de ideale verlichting. De rekening zal weer oplopen...
Een Seiran is strak vormgegeven, dus hoort daar een lamp in stijl bij. Een Supernova E3 bijvoorbeeld

Foto: Supernova
of een SON Edelux.

Foto: SON
De nieuwe B+M Luxos (U) voldoet ook wel, maar die is dan weer minder strak. Nu B+M het connnectieprobleem met de Luxos U aanpakte, is die voor ligfietsers wel minder interessant geworden: de kabel naar de schakelaar annex usb-connectie is nu vast uitgevoerd en die kan dus niet meer verlengd worden zoals voordien. Het gevolg is dat de kabel simpelweg te kort is om die schakelaar op het stuur van een ligfiets te zetten. 


Anderzijds biedt die wel een 5V usb-voeding, zodat je niet meer moet werken met andere opties à la E-werk.
Nog even bezinnen of ik bereid ben om meer uit te geven, bijna puur voor het uitzicht en de edeler afwerking.

Het achterlicht wordt wellicht weer een BuM LinePlus, zoals op de Birdy en de Trek. Prima licht, niet te fel en degelijk gemaakt.

BuM Toplight LinePlus op de Birdy

De bandjes zijn Vee-Rubbers 32-507 en dat is toch wat smal voor wie wat comfort zoekt. 37 mm kan er zeker in; 42 mm misschien nog net. Ik ga dus op zoek naar wat anders. De beperking in breedte (en hoogte) wordt gevormd door de spatborden en die zijn onontbeerlijk voor een praktisch bruikbare fiets. 
Wat hierbij een nadeel is, is dat het aanbod in 24" erg beperkt is. Dat wil zeggen: voor kinderfietsen is veel te vinden, maar bij hoog performante banden is het een andere zaak. Marathon Plus is een optie, maar de rolweerstand daarvan is relatief hoog, meen ik. De Schwalbe Kojak kan ook, maar die blijkt moeilijk te vinden in een geschikte maat (40-507). De meeste 507's zijn namelijk minimum 47 mm breed.

Ook voor de bagage moet nog geëxperimenteerd worden. Met de Seiran kwam een Radical toptas M mee. Prima voor een toertocht, maar voor woon-werk vind ik die minder ideaal: het is nogal bewerkelijk om die tas te verwijderen en op de fiets te zetten (lus over het zitje haken en dan drie riemen vastmaken). Dat is zoals ik het wil: op het werk haal ik nu de tas van de fiets, met alles wat nodig is erin.
Ook is het vervelend dat de laadopening van de tas kleiner is dan het grondvlak. Da's net als een te klein kofferdeksel bij een auto: er passen grote stukken in de koffer, maar je krijgt ze er met geen mogelijkheid in. Nu ja, zo erg is het ook weer niet.

Ik testte met de Agu toptas die op de Kobra gebruikt werd. Die past prima op de drager en lijkt nu weer de beste oplossing, tenminste voor woon-werk. Dit is een zeer universele tas: past op de Birdy vouwfiets, op de Trek 7320 en de Seiran. De tas is gepolsterd, zodat fotomateriaal er behoorlijk schokvrij in kan vervoerd worden en er zitten openklapbare zijtasjes aan.


Ook paste ik de Ortlieb SportPacker plus (front) van de Birdy, maar daarvoor blijkt de kleine bagagedrager van de Seiran te kort: het is onmogelijk om de onderste haken ergens aan vast te maken.
Banaantassen zijn overkill om een brooddoos, portefeuille en wat basisherstelspullen mee te nemen. Dat is wel handig voor langere trips, zoals dagtrips of meerdaagse uitstappen. Ook hierop is de fiets niet voorzien. Waarschijnlijk moet daarvoor een andere bagagedrager (het "voyager rack") gebruikt worden. Er zouden optioneel ook tasafhouders bestaan, maar dat moet ik nog verder uitzoeken.

Tenslotte is er nog een hoofdstuk beveiliging. De Seiran is alweer een dure fiets, dus is een degelijk slot nodig. Zoals bij de meeste ligfietsen is hier niets voorzien. Op veel bukkers zit standaard een ringslot. Dat kun je makkelijk uitbreiden met gelijk welk ander slot. Veiligheid is altijd een afweging: de beste sloten zijn ook de zwaarste en omvangrijkste. Anderhalf kilogram beveiliging meenemen is ook niet alles. Het is ook niet de bedoeling de Seiran lange tijd onbewaakt te laten staan en het is ook niet de fiets waar ik als eerste naar grijp om naar het stadscentrum te rijden.
Waarschijnlijk neem ik de Abus Kobra-kabel met het Kryptonite slot, waarmee de Orca vastgelegd wordt. Dat is nog redelijk compact en toch opvallend. Ik heb nog een zware Kryptonitekabel liggen, uit mijn motorjaren, maar die is ook letterlijk zwaar en niet soepel. Dat ding neemt veel plaats in en stop je niet in een toptas... De praktijk zal wel uitwijzen wat het handigste is.
 
Je kunt natuurlijk zeggen dat precies daarvoor de E-Orca gebruikt kan worden, maar een open ligger is soms gewoonweg leuker. Bijvoorbeeld om met de Gentse Liggers op toer te gaan: vanuit een velomobiel is het nu eenmaal lastiger praten dan vanop een ligfiets.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Jan, ook ik heb een Seiran 24 met naafdynamo. Werkt perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jan, het maakt niet echt uit wat voor dynamo je pakt. De stroom is niet afhankelijk van het toerental maar juist constant over een groot bereik. Over de spanning hoef je je ook geen zorgen te maken, deze is weer afhankelijk van de lamp en de stroom erdoor.

    Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je gaat kijken naar tasafhouders en je hebt de keuze, neem dan niet de variant die met twee bouten wordt vastgezet aan iedere kant. Deze brak bij mij op vakantie snel af. Eén van de redenen waarom ik de Fujin heb verkocht en de Fuego gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen