zondag 12 april 2015

N + 1

Het is universeel toepasbaar en ook onder fietsers goed gekend: het ideale aantal fietsen is n + 1, waarbij n staat voor het aantal dat je in bezit hebt.

In mijn geval betekent dat deze collectie.

Trek 7320 - goed voor alle werk - met Cargo Croozer
Valenteyn Kobra  - lage racer - hier met toeruitrusting
Birdy Speed
Flevobike E-Orca
De +1 bestaat eruit dat de lage racer niet echt geschikt is om te toeren: beenhard en enkel geschikt voor prima asfalt (maar daar doet hij het prima). De Orca is prima voor de woon-werk verplaatsingen, maar een velomobiel is dan weer niet zo sociaal, zeker niet als je in groep een rit wil maken.
Daarom kijk ik in de richting van een 20/26 met voor- en achtervering. Uiteraard omvatten de wensen onverenigbare eisen: zo licht mogelijk, maar toch met vering en verlichting (liefst met naafdynamo). Een Challenge Fujin bijvoorbeeld of een Nazca Paseo. Ooit eens. Als de garage wat opgeruimd is.

Foto: Nazca
Het probleem is dat je maar zoveel kilometers per dag kunt genieten. Meer fietsen betekent dat elke fiets onvermijdelijk minder kilometers aflegt of dat er eentje verweesd achterblijft. Eentje om de hoop te vergroten, zonder dat het gebruikt wordt, dat is niet de bedoeling.

4 opmerkingen:

  1. Als je de ruimte hebt om ze kwijt te kunnen zonder dat dat ten koste gaat van iets ander belangrijks lijkt me het totaal geen probleem dat 1 fiets minder gebruikt wordt. Het lijkt me juist een rijkdom afwisseling te kunnen hebben naar gelang het weer en doel van de rit.


    Het is pas jammer als er eentje helemaal niet meer gebruikt wordt en dan kun je conclusies trekken of dat de ruimte wel waard is.



    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon de tweedehands sites aflopen en zien wat op je afkomt, of wil je echt voor nieuw gaan.

    Hoe meer fietsen je hebt hoe meer je moet verdelen en dan zijn er fietsen die niet veel km maken.
    Maar ik vind het wel handig om bij slecht weer met de trike naar het werk te liggen, bij mooi weer lig ik op de Grasshopper naar het werk, met de Brompton ga ik dan naar de markten en de mooiweer zondagse tochtjes zijn voor de Toxy en tussendoor roei ik eens rond de blok. En binnenkort kan ik met de Orca de zondagse ochtendregen trotseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jan,

    Dat is ook mijn grootste probleem, hoe verdeel je de tijd tussen je fietsen? Nu niet zo erg, de Scott is een mooi weer fiets, en word minder gereden. De Strada is in gebruik als woon-werkfiets en als slecht weer fiets, en maakt dus ook de meeste kilometers. Nog een fiets erbij? Welke dan? Een roeifiets lijkt me wel wat, maar dat betekend dan dat de Scott weer kilometers inleverd. Een ATB heb ik al eens gehad, dat trekt me niet zo. Een fatbike zou ook mogelijk zijn, maar voor elke fiets die erbij komt staat een andere stil, dat vind ik zonde.
    Nee, ik houd me maar bij de fietsen die ik nu heb, dat is voldoende, los van het stallingsprobleem.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zeg altijd: er kan altijd eentje bij.
    en als je een fiets hebt waar je niet meer mee rijd moet die de deur uit.

    Toen ik mijn velomobiel kocht ging de lowracer na 4 maand stilstand de deur uit maar kocht ik toch een week later een flevobike waar ik wekelijks een ritje mee deed.
    Deze werd dan na een jaar vervangen door een roeifiets, en kwam er nog een kickbike bij.

    2dhands kopen en verkopen. dan valt het van kostprijs goed mee en leer je veel bij over verschillende soorten fietsen.

    Mocht ik nog plaats hebben, ik kocht ook nog een gewone ligfiets erbij

    BeantwoordenVerwijderen