Logische keuzes die daarvan het gevolg waren, zijn de volledig ingesloten ketting, de centraal geplaatste Rohloffnaaf, de oerdegelijke veerpoten, het subframe, ...
Maar die medaille heeft ook een keerzijde: als er dan toch onderhoud nodig is, heb je er je handen vol mee. Rohloff schrijft voor dat de olie in de naaf om de 5.000 km of jaarlijks (wat eerst komt) ververst moet worden. Omdat die naaf helemaal ingebouwd is (je ziet er niets van, op de clickbox na), is het een hele klus om dat te doen. Dat is een reden voor Flevobike om te stellen dat vooral de beurt na de eerste 5.000 km belangrijk is. Op dat moment is de naaf namelijk ingereden. Daarna is het niet zo belangrijk meer.
Rohloff stelt ook dat hun naven quasi onverslijtbaar zijn: 100.000 km is het minimum dat je ermee moet halen en zelfs 200.000 km moet mogelijk zijn. Ter vergelijking: met een Shimano Nexus 7 of 8 spreekt men over een gemiddelde levensduur van 10.000 km. Zo bekeken is een Rohloffnaaf goedkoop indien je zoveel kilometers aflegt: als je 10 Nexusnaven opgereden hebt, ben je duurder af dan met die ene Rohloff... (en je hebt minder versnellingen en meer weerstand).
Vorig jaar in mei trok ik naar Dronten voor de 5.000 km-beurt, omdat op dat moment maar best alles eens nagekeken werd door de specialisten ter zake. Toen stonden 6.000 km op de teller. Ondertussen zijn dat er 17.000 geworden en dus leek het me geen slecht idee om die olie toch nog eens te vernieuwen.
Dronten is ver vanuit Gent en Fietser.be is nu ook Orca-dealer. Brecht en Ben hadden nog nooit zoiets gedaan - ze werken wel met Rohloffnaven, o.a. in de WAW, maar nog nooit werkten ze aan een Orca -, dus stelde ik voor om mijn Orca als studieobject te gebruiken.
Ik hoorde dat woensdag, ook Paul zijn Orca binnengebracht zou worden voor zijn eerste onderhoudsbeurt, dus konden we simultaan aan twee identieke velomobielen werken.
Toen - een jaar geleden - alle Gentse Orca's samen |
- motorunit verwijderen
- voorste ketting van het primaire tandwiel halen
- velomobiel op de kant leggen
- bodemplaat (afdekking van de primaire ketting) weghalen voor kettingcontrole
- achterbrug openmaken
- Rohloffnaaf eruit halen
- spoelolie inbrengen
- spoelolie verwijderen
- verse olie inbrengen
- alles weer monteren
Ben is klaar om te beginnen aan Pauls E-Orca |
Vulopening bovenaan in de naaf |
Achteraf was het nog even spannend: bij het testen bleek dat bij geen van beiden de ondersteuning het deed. Dat leek erg onwaarschijnlijk, dus moest even goed geredeneerd worden.
Onder de romp was bij allebei een schuimblok geschoven, om het achterwiel vrij te laten draaien.
Schuimblok voor de achterbrug |
Dan is olie verwisselen bij de Greenmachine iets eenvoudiger lijkt mij. Ketting en tandwielen waren nog goed? Die heb ik bij mijn Greenmachine binnen 12.000 km moeten vervangen en dat viel een beetje tegen. Het schijnt dat de ketting en tandwielen die ze nu gebruiken langer moeten meegaan.
BeantwoordenVerwijderenTja, het vraagt wat tijd, maar moeilijk is het niet. Zoals ik het beschreef, kwam er geen controle van ketting of tandwielen bij kijken. Dat volgt nog wel. Zo uit het geheugen wordt een KMC X1 ketting gebruikt. Da's zeker een van de betere.
Verwijderen