zondag 5 april 2015

Helemaal goed bevonden

Al enige maanden geleden voerde ik een lang uitgestelde klus uit: op het velomobieldakje - een veel gekozen optie bij de Orca - kwamen zijruitjes.


Dat ze regen buiten houden, was al snel duidelijk. Op het vlak van rijcomfort is dat een heel flinke verbetering. Bij zijwind kon het gebeuren dat de druppels echt binnenkwamen en vooral regen in de ogen vind ik erg irritant. Je kunt dan wel een bril opzetten hiertegen, maar dan vermindert het zicht navenant.


Toen ik in december 2013 met de Orca van Dronten naar Gent fietste (in twee dagen), bleek dat het dakje werkt als een vliegtuigvleugel bij een strakke zijwind. Dat had als vervelend gevolg dat het deksel omhoog kwam. Omdat ook de achteruitkijkspiegels in dat deksel zitten, viel meteen het zicht naar achter weg. Dat was ook een probleem, maar veel minder frequent, want zoveel wind en dan nog van de zijkant, dat krijg je echt niet vaak. Maar als het gebeurt, is het echt niet leuk.
Ook dat moesten die zijruitjes verhelpen.

In januari reed ik door een zware storm met hevige regen van Gent naar Leuven (100 km). Daar bewezen de ruitjes zeker hun waarde. De voorbije week ontbonden de weergoden nog eens hun duivels en nu werd het helemaal duidelijk: bij windsnelheden van 80 km/u bleef het deksel op zijn plaats, ook als die wind van recht opzij blies.

De Orca gaf bij die windsnelheden ook geen krimp. Brecht, van Fietser.be, legde me lang geleden uit dat dit komt door de "deuk" in de neus. Dat was ook zo bij de oude Alleweder en ook de WAW heeft zoiets, net zoals nog een aantal andere velomobielen. Het ontbreken hiervan zou de reden zijn waarom bijvoorbeeld een Quest het moeilijker heeft bij zijwind (en waarom er een "stormstrip" voor bedacht werd). Klinkt het gek als ik zeg dat het knus is in de Orca onder die omstandigheden?

Enkel afgewaaide takken en omgeblazen bomen kunnen de pret drukken, maar dat hoort er gewoon bij. Die kom je te voet of met de auto ook tegen. Zo lang het bij een beetje hinder blijft, is het niet erg.

Qua esthetiek zou het nog iets beter kunnen indien die plastic strips achterwege konden blijven, maar dat weegt niet op tegen de voordelen.

Tegen de volgende winter komt versie 2.0. Daarbij zal het verschil zijn dat ze ongeveer 10 cm langer worden en dat ze aan de bovenzijde zo ver mogelijk zullen doorlopen naar voor. Zo kan nog een klein probleempje aangepakt worden: waar de aluminium stangen in het dakje verdwijnen, worden druppels gevormd als het regent. Door de rijwind worden die naar binnen geblazen. Hopelijk zullen de verlengde ruitjes die druppels afleiden naar de zijkant.

9 opmerkingen:

  1. Jij hebt vast ook Daniel in dat youtube filmje met een haakse slijper zien schuren op een vierkant stuk schuim dat niet veel later de vorm had van een stroomlijnkap over het instapgat van de DF.

    Is dat niks voor jou, het maken van een carbon/glasvezel kap voor een Orca ?

    Niet dat dat nou allemaal voordelen heeft en geen enkel nadeel. Maar inregenen of inwaaien ben je wel helemaal van af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het grootste probleem vormen de spiegels. De huidige oplossing biedt een perfect zicht hierop, wat het weer ook mag zijn. Misschien dat ik me er ooit eens aan waag; de grootste rem is de tijd die erin zal kruipen.

      Verwijderen
    2. "........niet veel later........"
      Tja, als je over de vaardigheden van Daniel Fenn beschikt misschien.
      Ik denk toch dat ieder ander daar wel een paar dagen voor nodig heeft.

      Verwijderen
  2. Hallo Jan,

    Laatst vroeg ik in een reactie aan Wim Schermer waarom de Velotilt geen deuk in de neus heeft. Omdat ook ik eens gelezen had dat op die manier een stormstrip overbodig word, precies zoals Brecht opmerkt.
    Volgens Wim heeft dat niets te maken met zijwindgevoeligheid, de deuk dient enkel voor een beter zicht op de weg zegt hij.
    Dan weet ik oon niet meer wie er gelijk heeft, de hele materie is toch wat vreemd, in het zelfde bericht van Wim kwam er ook een reactie van iemand die opmerkte dat zijn DF zijwindgevoeliger was dan zijn Quest, terwijl Liegender Robert een dag eerder berichtte dat tot windkracht 9 er geen problemen waren met zijn DF-XL...........
    Dus wie het weet mag het zeggen, ik snap het blijkbaar niet...............

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri, ik heb natuurlijk enkel ervaring met de eigen velomobiel(en). Daarmee heb ik nog geen enkele keer schrik gehad bij stormweer. De Orca (en ook de Alleweder) is zo stabiel als een huis. Het zou natuurlijk wel kunnen dat de spoorbreedte (toch 10 cm meer dan bij een Quest) daar ook mee te maken heeft.
      Bij de Mango heb je tegenwoordig de keuze tussen een bolle bovenkant en een "aero"-versie. Zou dat enkel voor het zicht zijn?

      Verwijderen
    2. En waar de wielen zijn ten opzichte van grote oppervlakken waar de wind op staat.

      Ik denk zelf dat velomobielen waar de staart ophoudt waar het achterwiel eindigt ( dus wiel uiterst achteraan ) een stuk stabieler zullen reageren op windstoten ( uit een bepaalde hoek ) dan een achterwiel met nog een heel stuk staart erachteraan. Krachten op dat uitstekende oppervlak krijgen dan hefboom, en kunnen dus zo sterk zijn dat ze de velomobiel laten draaien wat ongecontroleerde reacties in de besturing van de velomobiel kan veroorzaken.

      Ik kan bovenstaande niet bewijzen, maar altijd waar ik in ene flauwe bocht ineens op 2 wielen reed na een winstoot lijkt de staart daar aanleiding toe te hebben gegeven.

      Verwijderen
    3. Anderzijds: stel je een velomobiel voor zoals een zeilboot. Trimmen houdt in dat je de mast en zeilen zo afstelt dat de kracht van de wind de boot licht doet oploeven (naar de wind toe draaien). Daarvoor heb je een punt waar de boot rond roteert. Ook een velomobiel heeft zo'n punt. Bij een Orca is het vlak vooraan vrij groot en achteraan kleiner: zijwind duwt de Orca weg van de wind (meer druk op de neus). Dat betekent dat je lichtjes tegen de wind in moet sturen. Dat heeft dan weer niets te maken met gevoeligheid voor windstoten. Er spelen nog andere zaken: de spoorbreedte zal zo'n 10 cm meer bedragen dan bij de Quest, om maar iets te noemen.

      Verwijderen
  3. Ik zou eigenlijk ook wel een telefoon met ingebouwde camera gebruiken kunnen. Ook op mijn route langs een oud spoorlijntje was een boom omgewaaid. Tussen spoorlijn en fietspad staat een hekwerk waar de ontwortelde boom op lag.
    Je ziet de komische situatie misschien voor Je. Ik kon er met de C-AW zo onderdoor fietsen terwijl iedere rechtopfietser moest afstappen om niet te crashen :-)

    BeantwoordenVerwijderen