maandag 20 april 2015

... en dus -1?

Nu de Seiran er staat, moet nog een knoop doorgehakt worden. Een fiets die niet rijdt, is zonde. Met de Seiran zal de Kobra wellicht veel minder kilometers maken. Daar bovenop is het alweer een extra fiets in de garage en het aantal vierkante meters is beperkt.

Dus zoekt de Kobra een nieuw, liefhebbende eigenaar om samen veel aangename uren op de weg door te brengen.

Laat me die fiets nog even kort voorstellen.



Dit is de staat waarin de Valenteyn Kobra bij me terechtkwam. Lichtjes onderkomen, wegens opgeslagen in een (vochtige) kelder. Dit vroeg om een grondige aanpak. Het resultaat zie je hieronder.

De trapboom was vast. Dat is aangepast, zodat die instelbaar werd.



Het frame werd tot op het blanke staal afgeschuurd, in een antiroest grondlaag gestoken en dan met twee lagen tweecomponentenlak gespoten (signaalgeel).



De achterrem voldeed niet en werd vervangen door een Tektro racerem.



De cranks waren ook niet meer in orde. De set die in de plaats kwam, is er eentje van Miche (Young) met 160 mm cranks.



Ook de derailleur had zijn beste tijd gekend. Een Shimano Sora racederailleur kwam in de plaats.



Om het probleem van de steeds aflopende en sterk slingerende ketting te verhelpen (zie twee foto's hierboven), kwam er een eindje kettingbuis over. Daarmee was ook dat van de baan.



Om af te ronden nog een beeld van de Kobra in de dagelijkse outfit.



Als extraatje komen er twee nagelnieuwe Schwalbe Durano 28-451 bij. 
Nog wat "speciallekes":
  • 8-speed cassette, maar 7-speed shifter. De 8-speed shifter krijg je erbij.
  • twee bladen vooraan, voor "bio-shifting" (ketting met de hand verleggen)
  • door de naast het wiel lopende ketting: grote draaicirkel
  • ik zou zeggen: geen fiets voor beginners, maar wel erg snel en leuk om mee te rijden
  • B+M Cycle Star spiegel
  • mono voorvork
Ik zal de markt laten spelen en dus zien wat de liefhebber ervoor over heeft. Graag wel minimum € 400 voor dit unieke stuk.

12 opmerkingen:

  1. mooi beestje zeg , denk voor helling dat moeilijk word .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is altijd meegevallen. Er is een klein tandwiel ook vooraan, dus dat lukt wel.

      Verwijderen
  2. heb je idee van gewicht ?ik ben wel 3wiel gewoon .maar deze vind ik wel prachtig
    lees uniek ,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Zal er spijt van krijgen ;-) Prachtig is hij zeker en uniek ook. Om je te dienen, zette ik de Kobra net op de weegschaal: 18 kg ongeveer.

      Verwijderen
  3. Ik meen onthouden te hebben dat het balhoofd telkens los liep. Klopt dat nog?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, ja. Ik ben het zo gewoon dat ik er ondertussen niet meer bij stilsta. Simpelweg met de hand aandraaien al fietsend. Mag je niet vergeten, natuurlijk ;-)

      Verwijderen
    2. Aanvullend: wellicht kan dit opgelost worden met wat Locktite of zo, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

      Verwijderen
  4. alvast bedankt voor op de weegschaal te zetten ,ik zoek wel nog eentje maar weet niet of deze wel de baas kan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja proberen is weten zeggen ze ons

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dan moeten we maar eens afspreken om te testen denk ik zo
    groetjes antony

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jan, ik zie in dit bericht dat je €400,- voor de Kobra wilt hebben.
    Klopt dat? Zo ja, zou je mij dan als een serieuze kandidaat willen beschouwen.
    Op ligfiets.net is mijn mailadres te vinden. Ik heet daar WimH.
    Zou je mij willen mailen?

    Of kan ik jouw mailadres ergens vinden?

    BeantwoordenVerwijderen