donderdag 28 mei 2015

Verre rit en toch meerijden...

Sommigen maken er niks van, maar ik vind het bizar om pakweg 100 km of meer met de auto af te leggen, de fiets erin, erop of erachter, om dan een een rit van 50 km mee te rijden en vervolgens weer 100 km in de auto door te brengen.
Praktisch is het ook niet haalbaar, want ik heb al een hele poos geen auto meer. Even een auto gebruiken kan wel, maar het blijft wringen, dus dat doe ik niet. Uit principe.

De keerzijde is natuurlijk dat er soms leuke ritten aan me voorbij gaan, omdat het onbegonnen werk is om aan het startpunt te raken.

Zo plannen enkele medeliggers uit het verre West-Vlaanderen, tegen de Franse grens aan, een rit langs het front van de 1ste wereldoorlog. Ze volgen de "Lichtfrontroute": een route langs het front van eind 1914.
Dat lijkt me wel wat: dat front spreekt tot de verbeelding, de familieroots liggen in West-Vlaanderen (en eigenlijk zelfs in Frans-Vlaanderen, maar dat is van veel langer geleden, zoals in: enkele eeuwen geleden) en de streek is een bezoek waard. Alleen: ook nu ligt het startpunt op bijna 100 km van huis en het eindpunt nog een eind verder. Da's niet haalbaar.

Maar: datzelfde weekend en startend op donderdag vindt ook het jaarlijkse "Oostende voor anker" plaats. Op die dagen komen grote en kleine oude stoom- en zeilschepen samen in Oostende. Da's ook een verplaatsing waard, voor wie van oude schepen houdt.

En zo puzzel ik een rit samen:

- op donderdag (vandaag dus) naar Oostende rijden, met een ommetje om een eindje kust mee te pikken.

- Vrijdag wordt dan een dag bootjes kijken in de haven van Oostende.

- Op zaterdag dwars ik West-Vlaanderen: van Oostende, over Westende, langs Diksmuide naar Heuvelland (dat zijn naam niet gestolen heeft). Als het even kan, wil ik de Kemmelberg bedwingen met de Orca.


Dat wordt wellicht de allereerste Orca die dat doet.

- Zondag volgt dan de Frontroute met de Gentse Liggers.



- Maandag rij ik van Oostduinkerke (Belgische kust, tegen de Franse grens aan) naar huis terug.


(en dinsdag ben ik weer op het werk)

Deze keer wordt niet gekampeerd. Omdat er veel familie in de streek woont, kan ik telkens ergens overnachten. Enkel in Heuvelland kan dat niet en daar is dan maar een B&B geboekt, die me aanbevolen werd door medeblogger Ronny.

8 opmerkingen:

  1. Beste Jan,

    Veel plezier, en ik zie graag je verslag tegemoet.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had al langer het idee (maar met de bukker bleek het nooit haalbaar) om tochtjes te maken en ergens te blijven slapen, dan bedoel ik B&B. Met het beginnen liggen is het nogal snel gegaan. Halverwege 2011 beginnen liggen en voorjaar 2012 was het al zover, lag ik al ergens in een B&B voor een paar dagen. En sindsdien heb ik dat al verschillende keren gedaan. Is de afstand te groot, dan kijk ik of er tijd genoeg is en slaapgelegenheid in de buurt.
    Natuurlijk hangt ook veel af van je privé leven. Niet iedereen kan zich zomaar vrijmaken en niet iedereen heeft zo weinig rekenschap aan anderen af te leggen zoals ik.
    Het is ook een rustiger manier van leven, tijd nemen om ergens te komen en ook tijd nemen om terug thuis te komen. De rush van de ratrace aan anderen laten, daar is niets verkeerd aan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jan,

    Dan ben ik benieuwd hoe dat zal gaan op de Kemmelberg, ik heb die een aantal keren bedwongen met de racefiets, en het is een behoorlijk pittige klim, met kinderkopjes op de koop toe.
    Ziet er een mooi weekend uit trouwens, mooi weer toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dit weekend stukje gedaan van je route ,ergens rond Roeselare zijn er werken aan de gang zal je even van jaagpad moeten.
    Kemmelberg,moet geen schrik hebben ,deze al met tentje en al beklommen valt mee en heb ondersteuning aan boord dus zal best mee vallen zo ,veel plezier gewenst ,

    ps denk zelf niet dat al veel velomobiels heuvels genomen hebben denk dat 1000hoogte meter voor vm veel zal zijn .vrij zeker dat schade aan een vm komt in Vlaamse Ardennen
    l

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot een aantal jaren geleden was er een jaarlijkse tocht naar Giessen in Duitsland.
      De velomobielen die toen meereden hebben meer dan genoeg heuvels gezien.

      Verwijderen
  5. wim ik zeg ook niet dat ze niet doen maar is minderheid
    ze zijn er ook niet voor gemaakt .
    ik denk zelf eerlijk zonder ondersteuning dat je knie gewoon stuk zou trappen
    mag altijd even langs komen ,eens ronde Vlaanderen rijden ,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je voldoende versnellingen hebt kom je boven. 20% zwaarder totaal gewicht betekend 20% langzamer. Niet meer en niet minder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorig jaar reed ik met de Orca en daarachter een goed geladen Radical Cyclone langs de Normandische kust. De heuveltje in de Vlaamse Ardennen verdwijnen in het niets daarnaast, hoe indrukwekken je ze ook mag vinden. Dat lukte allemaal prima, mits een aangepast tempo. Ik zie dus ook niet waarom ze er niet voor gemaakt zouden zijn. Er rijden bijvoorbeeld in Duitsland (ook in de bergstreken), Frankrijk (ook in de Alpen) en Zwitserland velomobielen.

      Verwijderen