maandag 14 november 2016

Lierke Plezierke met winterprik

Ze hadden het ruim vooraf aangekondigd, onze vrienden van LiA (Ligfietsers uit de provincie Antwerpen): op 12 november organiseerden ze een bescheiden tochtje, vertrekkend in Lier.
Lier ligt een flink eind van Gent: ongeveer 70 km. Dat betekent een voor fietsers gekend dilemma: fiets op (in) de auto of naar daar fietsen? Dat eerste zou kunnen met de Seiran, omdat open fietsen in gezelschap toch aangenamer is, maar het betekent wel 140 km autorijden voor een fietstocht van 40 km. Het besluit was dat ik die optie enkel zou kiezen indien het stralend weer zou zijn.

Nou, dat was het niet. 's Morgens rond 7u was het -3° C. Het vroor dus.

Rond 8u, langs de Schelde in Destelbergen
Ergens in de omgeving van Zele
De hemel zou later dichttrekken: zwaarbewolkt en egaal grijs. Daar bovenop was voorspeld dat vanaf de middag een regenzone over het land zou trekken. Jan zou in dus zeker met de E-Orca naar Lier trekken. Na samenspraak met Wouter 'Spruitje' zouden we elkaar treffen in Dendermonde om daarna de tweede helft van de rit samen te rijden.

Met 'Spruitje' op weg naar Lier
De afspraak luidde: vanaf 10u op de Grote Markt in Lier en om 11u vertrek. Uiteraard kwamen we pas om 11u10 aan en was van de groep geen spoor. Al snel bleek dat de start nogal chaotisch verlopen was: er was niet afgesproken of de track in wijzer- of tegenwijzerzin gereden zou worden; enkelen waren verkeerd afgeslagen (vertrekken vanuit een stadscentrum is altijd moeilijk) en ze waren zowaar vergeten dat wij ook zouden komen...
Enfin, een kwartiertje later was de hele groep weer samen. 11 deelnemers, waarbij 9 met de velomobiel en 2 moedigen met een 'gewone' ligfiets.
Ooit was een velomobiel een zeldzame verschijning bij de ligfietsers, nu is het eerder uitzonderlijk om een 'gewone' ligfiets te zien.

Gert-Jan had een route uitgestippeld die door het typisch Vlaamse landschap slingerde. Onder een grauwe, grijze hemel slingerde een sliert rare voertuigen door het platteland, bezaaid met oude en minder oude woningen.

Voormiddagpauze
Mensen wezen, auto's stopten. Dit is wat groepjes velonauten telkens weer ervaren. Gevaarlijk dat zoiets is! Je ziet ze gewoon niet! Bizarre opmerking, aangezien iedereen er telkens weer naar wijst...

De middagpauze namen we in een etablissement langs de Rupel, in Rumst. In de zomer, op mooie dagen, loop je hier over de koppen. Nu waren we er helemaal alleen.

Velomobielparking in Rumst
'Blauwe brug': een uitdagende bocht voor de Quests
Na de middag volgden we de Nete terug naar Lier. Een ritje van 40 km is gauw voorbij. Onder de normale belangstelling arriveerden we op de Grote Markt.

Ergens onderweg: een sliert velomobielen met twee onverlaten op gewone ligfietsen
Grote Markt te Lier ingepalmd door 'Tupperware' op wielen
Traditiegetrouw werd de rit met een 'terrasje' afgesloten. Jawel, ondanks de lage temperatuur en de ontbrekende zon genoten we buiten van 'one for the road'. Daarna waaierde de groep uit: iedereen ging huiswaarts (of hotel/logieswaarts).

Op het eind stonden 200 extra kilometers op de teller. LiA had dit weer prima voor elkaar.

De volgende afspraak: op 26 november start bij Fietser.be in Gent de eerste retake van een nieuwe traditie: een velomobieltocht van WOL (West- en Oost-Vlaamse Liggers). Daarna wordt het aftellen tot de klassieke Oliebollentocht in Dronten!


12 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Jawel en dat was alweer een poos geleden.
      Mijn rechterknie bleek het niet zo leuk te vinden. Ik vermoed dat het testen wordt met de schoenen, want ik had voor het eerst dit najaar weer de winterschoenen aangetrokken (Shimano MW81). Waarschijnlijk zal het plaatje niet goed afgesteld zijn.
      Voor de rest een 'saaie' rit: niemand is in de rivier of gracht beland, geen aanrijdingen en zelfs geen lekke banden ;-)

      Verwijderen
  2. Ik weet natuurlijk precies wat je bedoelt met die opmerkingen van het publiek.
    Toch moet ik toegeven dat het vlaggetje van Wouter/Spruitje bijzonder goed zichtbaar is. Zelfs op de tamelijk onscherpe foto!
    Als je dan nog bedenkt dat die de neiging heeft te wapperen door de rijwind moet dat toch echt wel opvallen / zichtbaar zijn in het verkeer en heeft het 'klootjesvolk' toch niet geheel ongelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch zou ik dat niet installeren op een DF of andere hoogperformante VM. Tests zullen ongetwijfeld aantonen dat het heel wat kilometers scheelt in topsnelheid en dat het gemiddelde benodigde vermogen x % hoger zal liggen hierdoor ;-) Combineer dat met banden à la Marathon+ en je racemachine wordt zo sloom als pakweg een Orca...

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. IK hoop een afneembare vlag te kunnen maken, die ik uiteraard bij wedstrijden niet gebruiken wil. Ook de vlag op mijn FAW was afneembaar maar daar moest ik wel een gaatje voor boren helaas.
      Ik schat trouwens dat de luchtweerstand behoorlijk laag is omdat de vlag zich, i.t.t. jouw lichttoren, automatisch in de gunstigste hoek draait.
      Daarbij kon ik door gebruik te maken van een flexibele stok zelfs nog onder een slagboom doorrijden op het werk!

      Verwijderen
    4. Vlaggen hebben de neiging om te wapperen, Mick. Als ik het exemplaar op Wouters Quest tekeer zag gaan, schat ik de luchtweerstand niet zo laag in. Maar ook dat is een veronderstelling. Om het zeker te weten zijn windtunnelproeven nodig en/of wiskundige modellen.
      Veel belangrijker is echter: die zaken maken je beter zichtbaar. Dat is waar het op de weg om gaat.

      Verwijderen
    5. Ja plus dat ik zo graag zaterdag naar een demo in Haarlem zou gaan voor meer windmolens in de regio. Dan mag 'ie van mij dus wel even wapperen :)
      Maar ik heb de standaard via het voorlicht en de onderkant vandaag nog niet zo solide vast gekregen als op de FAW helaas...

      Verwijderen
  3. Mooi verslag Jan, en schitterende foto's.
    En ik wist dat de blauwe bruggen de Orca rijders zou aanspreken. Eigenlijk expres voor jullie in de route gelegd. Nu even zien of het beetje droog is tijdens de WOL tocht. 08.30 Gent kan net, maar dan moet het wel droog zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt om aan de Orcanen te denken.
      Mocht het ooit nodig zijn: er is altijd wel een logeerplekje in huis.

      Verwijderen
  4. Ik heb precies dezelfde overweging gemaakt, alleen dan nog net wat verder namelijk vanuit Groningen. Ik had een aanhangwagen vastgemaakt aan mijn Nissan Qasqai waar ik de ligfiets in had gezet. Vervolgens ben ik mijn mijn diesel auto ook helemaal naar Antwerpen gereden. Daar ben ik dan met 2 neven die daar wonen gaan tochten 2 dagen. In totaal hebben we rond de 60 km afgelegd. Had veel meer kunnen zijn, alleen hadden we elkaar lang niet gezien, dus hadden we ook een aantal terrasjes bezocht. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen