donderdag 5 januari 2017

Upgrade verlichting - deel 1: het plan

Verlichting op een velomobiel is een oud zeer. Omdat je toch flink sneller rijdt dan met een gewone fiets, maar het met hetzelfde type verlichting moet stellen, zoeken heel wat velonauten creatieve oplossingen om toch maar voldoende te zien.

Toen ik bij Flevobike was, na de Oliebollentocht, zag ik een set koplampen liggen.

Alle componenten voor de verlichting van een Orca.
André Vrielink zei me dat ze nu niet meer de Cyo's inbouwen zoals in mijn exemplaar, maar de Premiumversie, met een hogere lichtopbrengst (80 lux) en vooral een veel bredere lichtbundel.

BuM Cyo Premium in E-bike uitvoering
Dat lijkt me wel wat: ze hebben dezelfde maat, maar een andere led en spiegel, dus ze kunnen zo omgewisseld worden.

Lichtbundel van de oude (huidige) Cyo's

Lichtbundel van de Cyo Premium
Daar zijn wel enkele, niet onoverkomelijke, bedenkingen bij:
  • zal het verschil echt de moeite zijn? Dat kan ik pas weten indien ik het probeer en dan heb ik ze. Aan de hand van de beelden hierboven kun je wel al een mooi beeld vormen.
  • de kostprijs is niet min: de e-bike uitvoering zal me per stuk zowat 60 euro kosten (de richtprijs bedraagt € 84,90 in Duitsland), transport inclusief. Er zijn er twee nodig.
  • als ik de bestaande vervang, heb ik per definitie twee Cyo's liggen bedoeld voor e-bikes. Die zal ik dan wellicht verkopen. Helaas zijn ze niet bruikbaar met een naafdynamo (wisselspanning, terwijl een accu gelijkspanning levert), dus enkel geschikt voor voeding via een accu.
Wat kan dit oplossen? Een bredere lichtbundel betekent dat de bermen mee verlicht zijn. Handig op sommige paden en wegen, zodat je tenminste op het asfalt blijft.
Ook in bochten is een bredere lichtbundel een voordeel. Omdat de verlichting op een velomobiel niet meedraait met het stuur, maar later volgt, zie je in scherpe bochten niet genoeg. Die bredere bundel maakt dat je meer van de bocht kunt zien.

Op die manier is mijn drie jaar oude Orca weer mee met de recentere verlichtingstechniek, zonder dat ingrijpende veranderingen nodig zijn.

Alternatief

Waar Flevobike nu mee bezig is, is het elektronisch sturen van de verlichting. Dat zie je ook op de eerste foto - de driehoekige printplaat.
Waar in de oudere Orca's twee schakelaars zitten - één per koplamp - is er nu één draaischakelaar. Daarmee bedien je beide koplampen tegelijk. Er is een gedimde stand en een voor 'full power' (2 x 80 lux). André is nu aan het bekijken of hij met een schakelaar met vier standen de lichtvin mee kan bedienen. De uitdaging is dat het logisch en handig moet blijven. Op dit moment blijkt de gedimde stand teveel gedimd te zijn: het licht is niet meer goed zichtbaar.
Een andere mogelijke verbetering is het toevoegen van dagrijleds, zoals Velomobiel.nl het doet. Die vragen weinig energie en zijn fel genoeg om op te vallen. Naast beide koplampen is plaats om ze in te bouwen op een mooie manier. Daar is het dan weer puzzelwerk: die DRL zouden moeten uitgeschakeld worden zodra één van beide koplampen aan staat. Op dat moment bieden ze geen meerwaarde, maar wel een meerverbruik.

8 opmerkingen:

  1. Ik draai vaak zelf mee ;-) Met mijn hoofdlamp bedoel ik (dat werkt dus alleen zonder de regenkap).
    Aan de snelheid kan ik 's ochtends vaak zien dat een auto niet van plan is me voorrang te gaan verlenen. Door met het chinees kanon door zijn ramen te schijnen voelt hij zich niet meer zo anoniem en verleent dat dan eigenlijk altijd alsnog !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf ben ik ook naar een koplamp upgrade aan het kijken. Daarbij kwam ik de BuM IQ-X 164R60/TS7 tegen met een lichtsterkte tot 150 lux, in Duitsland te vinden voor 99,90 incl. verzendkosten. Is voor jou wellicht ook de overweging waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar kan ik niets mee doen, want die is bedoeld voor gebruik met een naafdynamo. 6V wisselstroom dus. In de Orca heb je 12V gelijkstroom en dus verlichting voor een e-bike nodig. BuM heeft daarvoor de Cyo in enkele smaken. Niet de IQ-X, helaas. Ik heb het dus bekeken.
      Toen ik een koplamp kocht voor de Seiran, keek ik daar ook naar, maar de Luxos U leek uiteindelijk interessanter.

      Verwijderen
  3. Deze versie is bedoeld voor e-bikes, en is te vinden op http://www.os-bikes-direkt.de/epages/61799747.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61799747/Products/EBIK045, bij BuM zelf heb ik 'm nog niet gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze had ik niet gezien. Anderzijds: de openingen voor de koplampen in de Orca zijn specifiek voor de Cyo voorzien. Dan zou ik weer moeten uitzoeken of deze past, of de bevestiging op dezelfde plaats zit ... Toch bedankt: weer iets bijgeleerd.

      Verwijderen
    2. Belangrijke conclusie van het uitzoeken: de Cyo Premium verstookt 2,4 W (netjes volgens de norm), terwijl de IQ-X 7,5 W nodig heeft. Drie keer zoveel verbruik en dus een sterk verminderde autonomie. Wat mij betreft, is de Cyo Premium een prima compromis.

      Verwijderen
  4. Ik heb zelf zo'n Cyo Premium 80 Lux versie (voor dynamo) op zowel m'n dagelijkse fiets waar ik de langere afstanden mee rijd (veel 60km ritjes 's nachts) als op m'n Brompton en ik moet zeggen dat ik heel blij ben met de hoeveelheid licht. Het was voor mij dan ook een flinke upgrade, want ik kwam van een 2.4W halogeen lampje.
    Daartussenin heb ik nog een Fenix BT20 gebruikt, maar die strooit te veel licht naar boven, wat tegemoetkomend verkeer verblind.

    Maar die beamshots van BUMM zelf... die zien er toch een stukje mooier uit dan de werkelijkheid.
    Er beland ook nog redelijk wat licht heel dichtbij je fiets, en daar heb je dus niks aan.

    Hoe dan ook; direct nadat er een exemplaar van m'n fiets afgejat is, heb ik eenzelfde terug gekocht.

    Wat betreft die 150 Lux eBike IQ-X lamp; daar staat "6V / 7,5W (5-48V DC)" op. De Cyo's zijn 2,4W.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die beamshots zijn foto's. Dat is altijd iets anders dan de werkelijkheid. Ook op de site van Peter White zijn beamshots te vinden. Anders dan bij BuM, maar evenmin de realiteit. Je krijgt wel een beeld van hoe de lichtbundel is. Het onderscheid tussen een Cyo en Cyo Premium, bijvoorbeeld, is duidelijk. Het verschil in lichtsterkte tussen pakweg 10 lux (goede halogeen) en 80 lux is op foto moeilijker te illusteren.

      Verwijderen