Dit is een Shutter Precision SV-8 naafdynamo (voor kleine wielen). Deze zou in een 20" wiel goed zijn voor 3W/6V en in een 28" wordt dat 2,4W. In beide gevallen ruim voldoende voor een ledlicht. De vraag bij het gebruik in een "normaal" wiel is vanaf welke snelheid je voldoende stroom en spanning krijgt. Daarover is op het wereldwijde web voldoende informatie te vinden. De SV-8 is volgens tests een perfect equivalent voor de Son XS. Waar de Son voor ruim € 200 over de toonbank gaat, werd de SV-8 me vanuit Taiwan bezorgd voor € 95...
De SV-8 en de lamp zijn bedoeld voor de Birdy, zodat ik ook daar van het batterijgedoe af ben. De volgende opdracht was de spaaklengte voor het nieuwe wiel berekenen (148 mm) en dan de spaken halen. De ervaring met het achterwiel van eFAW indachtig, haalde ik een set van 24 Sapim Leader spaken, om die zelf op de juiste lengte te brengen en draad te rollen.
Dit is zo'n spaak (inox). Ergens halfweg staat een streepje: dat is 148 mm. Op die afstand werden de spaken ingekort, waarna er nieuwe draad op gerold wordt.
Het bestaande voorwiel van de Birdy werd ondertussen uiteen gehaald, zodat ik de velg opnieuw kon gebruiken.
Tussendoor zette ik de originele naaf even naast de SV-8.
En zoals het hoort: voor de werken begonnen heb ik het wiel, zonder enig extraatje, gewogen.
Het wiel werd, zoals het origineel, radiaal gespaakt. Het gaat tenslotte om een voorwiel van kleine diameter, dus dat moet kunnen. En na afloop (spaken en richten) werd ook het nieuwe wiel gewogen.
250g voor een naafdynamo ! Op een fiets die 10 kg weegt (fabrieksopgave) maakt het wel een verschil, maar het is wel zoveel praktischer...
Uiteindelijk moet ik dan nog de optimale plaats voor de koplamp vinden: op een goede hoogte, zodat de lichtbundel de weg goed kan verlichten en op een goede plaats, zodat het vouwen niet in het gedrang komt. Voorlopig is het op het stuur gemonteerd.
En daar bespaar ik weer gewicht, want bij deze lamp zijn geen batterijen meer nodig.
Ondertussen bleek dat er met de voordien bestelde Philips Lumiring (achterlicht) een "compatibiliteitsprobleem" is: het licht is 110 mm breed en het komt daardoor in de verdrukking als de Ortlieb tassen op de bagagedrager gehangen worden. Jammer, want het schijnt een zeer goed achterlicht te zijn (voor naafdynamo). Er komt wellicht een BuM Toplight Plus in de plaats: quasi even goed en slechts 94 mm breed. Dat moet wel lukken.
Er schijnt ook een ronde versie te zijn van de lumiring.
BeantwoordenVerwijderenJawel, maar die is ontworpen om op de zadelbuis te monteren. Niet zo handig bij een vouwfiets...
VerwijderenJan, is er een mogelijkheid om die Lumiring 90 graden draaien?
BeantwoordenVerwijderenNeen: de bevestigingen van een achterlicht zijn vast en ik vrees dat bij een vertikale montage het spatbord een probleem zal vormen. Maar da's niet erg: de Lumiring is al doorverkocht aan een medeligger. Ik heb nog altijd een Fibre Flare liggen, tot ik eruit ben.
VerwijderenHallo Jan, ben zeer benieuwd naar de lichtbundel van de LS003. Zo zonder schakelaar en andere fratsen is dit het perfecte lampje voor op m'n WAW mits ie op een accu wil branden. Ga zo door!
BeantwoordenVerwijderenIk zal zodra het kan proberen een foto van het lichtpatroon te maken. Het is al duidelijk dat mijn BuM Cyo T een bredere bundel projecteert, maar die kost dan ook het dubbele. Idem dito voor de Philips SafeRide op de fiets van dochterlief.
VerwijderenIs de SP LS003 koplamp nu van aluminium, of kunstof?
BeantwoordenVerwijderenEen of andere vorm van kunsthars. Prima lampje voor in de stad, maar niet geschikt voor onverlichte wegen. Daarvoor is de lichtbundel te smal en te zwak, maar dat is dan weer logisch voor die prijs.
BeantwoordenVerwijderen