zondag 23 december 2012

Functionele verfraaiing

Vorige week, tijdens een avondrit, werd ik erop attent gemaakt dat de Cyo, gecombineerd met een knipperled op de linkerspiegel, eFAW wel goed zichtbaar maken, maar dat de fiets op die manier maar half zo breed oogt. Het kon dus beter.

Deze week haalde ik maar een tweede veiligheidslichtje, deze keer een AXA die via USB oplaadbaar is. Bij Plum betaalde ik hiervoor € 13,95 (voordeelprijs voor leden van de Fietsersbond en/of de Gentse Liggers).



Het lichtje moet natuurlijk ook op eFAW bevestigd kunnen worden en dat lukt niet zomaar. Dus reed ik alweer even naar de werkplaats van Fietser, waar ik gebruik maakte van het materiaal om meteen een nette oplossing te verzinnen. Omwille van de symmetrie paste ik die maar meteen ook voor de linkerkant toe. Van een aluminium buis werd een eindje van een achttal cm afgesneden;  op de spiegelsteun werd de draad wat verder door getrokken; het eindje buis werd mooi mat geschuurd en zo kon dit netjes op de spiegelsteun gemonteerd worden.



Zo is eFAW weer wat verfraaid en beter zichtbaar bij duisternis. Een oplaadbare batterij kost dan wat meer, maar op termijn haal je het er zeker uit en omdat je niet constant nieuwe batterijen moet gebruiken, zou het ook weer beter moeten zijn voor het milieu.

5 opmerkingen:

  1. Da's toeval zeker dat ik sinds enkele weken met axa-sport usb verlichting op de helm (of vlaggestok) staan heb ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk wel, ja. Ik vroeg bij Plum om compacte verlichting en beschreef het Moon-lichtje dat ik al enkele jaren heb. De eis "oplaadbaar" kwam erbij en zo kwamen we tot dit Axa-lichtje.

      Verwijderen
  2. Aerodynamischer wordt ie er niet van Jan....nu is de e-alleweder natuurlijk geen aalgladde VM al rijdt je op dit moment in praktijk waarschijnlijk sneller dan ik, maar wat is er mis met je koplampen in de neus die wel onder de stroomlijn liggen ?

    Zijn die te zwak of op een of andere manier beperkt ? Lunnen daar geen sterkere lampen in of voldoen ze niet aan jouw wensen bijvoorbeeld om de hoogte of breedte van de alleweder duidelijk te maken ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het inderdaad: breedte aangeven.

      Verwijderen
    2. Nog iets: "te zwak" is zeker niet de reden. De Cyo levert 60 lux; de Axa levert, indien ik me goed herinner, maximaal 3 lux.

      Verwijderen