zondag 2 december 2012

Design

Toevallig gevonden: een zijloper, maar dan anders. Heel compact, ultralicht en met een behoorlijk rendement. Daarenboven loopt deze tegen de velg en niet tegen de band !

Afbeelding van Velogical
Compact, dat is duidelijk uit de beelden op te maken.
Ultralicht: 60g voor een dynamo is echt niet veel.
Rendement: de ontwikkelaar geeft ruim 70 % op.

Helaas wordt er niets verteld over metingen met divers wielmaten. Wat zou die geven aan 30 km/u op een 20" velg ? Ik ben benieuwd hoe lang de overspanningsbeveiliging van een ledlamp dit zal blijven verteren voor die in rook opgaat.De prijs was ook nog niet te vinden.

12 opmerkingen:

  1. volgens mij is de snelheid het zelfde bij gelijk welk wiel in tegenstelling tot de naafdynamo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dacht ik ook
      Of de band groot of klein is. 30km/u blijft 30km/u

      Verwijderen
    2. Een klein wiel gaat toch vaker rond dan een groot wiel bij dezelfde snelheid. Dat heeft dus wel degelijk invloed op de dynamo.

      Verwijderen
    3. Een klein wiel gaat inderdaad vaker rond dan een groot wiel, omdat zijn omtrek kleiner is. Toch gaat een dynamo daar niet vlugger van draaien hoor. Het gaat gewoon over de afgelegde meters van het rubber vd band over het asfalt. Een naafdynamo echter moet het van het toerental van het wiel hebben, ongeacht de "afgelegde meters" !

      Verwijderen
    4. De snelheid van de fiets wel, ja. De omwentelingssnelheid van het wiel is een andere zaak: hoe kleiner het wiel, hoe kleiner de omtrek. De omtrek van een 26" wiel is bij benadering 200 cm; bij een 20" 160 cm. Dat wil zeggen dat een 26" wiel om 2 m af te leggen 1 omwenteling maakt en een 20" 1 1/4. Dat kleine wiel moet dus sneller draaien om dezelfde afstand af te leggen en dus ook om aan eenzelfde snelheid te fietsen (de banden zouden dus ook sneller moeten slijten). Nog anders: indien elke wielmaat even snel zou draaien, waarom moet je dan je fietscomputer instellen naargelang de bandenmaat ?

      Verwijderen
    5. Maar deze dynamo zal langs beide wielen 200 cm afgelegd hebben... 1maal 200 bij 26" en 1 maal 160+1 maal 40 bij 20"

      Verwijderen
    6. Omtrek van het wiel maakt echt niet uit, de buitenomtrek van de band wel een beetje: het loopvlak van een 20 inch velg gaat bij 30 km.h echt niet harder of langzamer dan dat van een 26 inch wiel bij 30 km.h.
      De gekozen band maakt wel wat uit: een dikke ballonband creeert een grotere afstand tot de velg, dus dan maakt de diameter wat meer uit.

      Als ook al eerder opgemerkt: het maakt wel een groot verschil bij een naafdynamo. Het loopvlak van de band heeft dan wel dezelfde snelheid, het toerental van de naaf is een ander verhaal. Een 26 inch wiel heeft een hoger toerental dan een 26 inch wiel. Dus wat voor een banddynamo geldt, gaat niet op voor een naafdynamo.

      Verwijderen
  2. op de site die je hier boven hebt staan daar staat halverwege de prijs
    dus veel lezen ;-)onder deze kop: Technische Daten von COMPACT- dynamo

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar had ik dus overgekeken. Het was te denken: hoe lichter het ontwerp, hoe steviger de prijs.

      Verwijderen
  3. Hoop opmerkingen over de omtrek van het wiel, niet belangrijk aangezien een fatsoenlijke dynamo gecapt is op een bepaalde spanning. Dwz op een gegeven moment bereikt hij zijn maximale vermogen (vaak 6v bij 3w) en meer dan dat zal hij niet leveren. Anders blaas je inderdaad in no time elk lampje op wat je eraan hangt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als jij met een fatsoenlijke dynamo een gewone zijloper bedoelt ligt het iets ingewikkelder.
      Gewone zijlopers leveren geen spanning maar stroom. Ze zijn zo ontworpen dat ze altijd dezelfde stroom (3W:6V=500 miliampere) leveren.
      Bij laag toerental is dit natuurlijk niet haalbaar. Van 0 tot 5 km/u stijgt de stroom flink, tot 20km/u wordt de stijging minder en vanaf 20 km/u blijft de stroom nagenoeg stabiel door een of ander natuurkundig foefje dat de ontwerpers hebben toegepast.
      Als je er niets op aansluit kan de spanning ook makkelijk tot pakweg 40V oplopen. Toen ik een keer mijn afgevallen licht (zitfiets) tijdens het rijden (25 km/u) weer wilde monteren kreeg ik dan ook een flinke tinteling in mijn vingers.
      Standaard fietslampjes zijn hiervoor gemaakt maar als je lichtere lampen gebruikt kunnen die net zo makklijk doorbranden.

      Dat dynamootje is erg handig maar de prijs vind ik wel hoog

      Verwijderen
  4. Mijn fysica-aanleg is niet denderen, maar ik leerde ondertussen wel al wat bij ;-) Kernbegrippen blijken hier omloopsnelheid (band en velg bijvoorbeeld) en hoeksnelheid (aan de naaf) te zijn. Daarmee kun je blijkbaar verklaren dat de wieldiameter voor een zijloper geen rol speelt, maar wel zeker voor een naafdynamo.
    Mijn idee blijft: heb je de mogelijkheid, plaats dan een naafdynamo.

    BeantwoordenVerwijderen