Tiens, ik merk dat zowat alle bloggende velomobilisten tot hetzelfde besluit komen: zo'n tuig zet aan tot nog meer fietsen, nog meer genieten van de verplaatsingen.
Zoals iemand op het werk gisteren opmerkte: veel meer mensen zouden ermee moeten rijden, want het is in veel gevallen de ideale plaatsvervanger voor een auto.
eFAW is sinds juli 2011 mijn eigendom en sindsdien heeft de fiets er zowat 13.000 km op zitten. Mijn auto heeft tegenwoordig drie jaar nodig om die afstand af te leggen...
De auto diende voordien om in zo kort mogelijke tijd van thuis naar het werk (en omgekeerd) te rijden. Nu betrap ik me erop dat ik wacht op het moment dat ik weer onderweg kan zijn: velomobielrijden is ontspannend (in tegenstelling tot de stresserende ervaring van het autorijden), (bijna) onafhankelijk van de weersomstandigheden en prima voor de algemene conditie.
Het feit dat ik € 0,20 krijg per afgelegde kilometer (nou ja: voor de woonwerkkilometers) is nog een extra motivatie. Dat en het feit dat het milieu er ook wel bij vaart.
Voorbeelden van hoe het soms anders loopt: dinsdag was ik op verplaatsing (opleiding geven) en dat gebeurde met de combinatie Birdy/trein. In het weerkeren zat ik een hele tijd als enige passagier in de hele wagon... Vandaag moest ik met de auto naar nog een andere plaats (teveel mee te nemen om de trein te kunnen gebruiken) en daar zat ik helemaal alleen in de auto in de file, samen met allemaal ander auto's waar ook enkel één persoon in zat... Als je dan bedenkt hoeveel mensen elke dag weer datzelfde scenario doormaken, dan ben ik maar wat blij dat ik met eFAW langs jaagpaden naar het werk kan !
Hallo Jan,
BeantwoordenVerwijderenEen regelmatige lezer van uw blog. Ga ook vrij regelmatig met de fiets naar het werk (dit jaar toch al 110 fietsdagen) maar dan als "Bukker". Zoals de liggers het zo mooi kunnen zeggen.
Al een tijdje in de overweging om over te gaan naar een velomobiel, maar (door het volgen van veel velomobielblogs) ik moet toch vaststellen dat je toch wel regelmatig herstellingen moet uitvoeren aan zo'n velomobiel. Het vraagt toch meer werk dan een gewone fiets. Niet gemakkelijk, als je een onhandige harry bent als ik
Als je het in verhouding met het aantal kilometers ziet valt het allemaal toch best mee. 13.000km's zien de meeste fietsen in hun hele leven nog niet eens, hij rijdt dat in een dik jaar weg. Logisch dat je dan meer onderhoud hebt. Modernere velomobielen zijn tevens nog wat onderhoudsvriendelijker doordat de aandrijflijn afgeschermd ligt. Onderhoud hou je nou eenmaal altijd. Een auto moet na 13.000km ook echt wel weer eens onderhoud hebben.
VerwijderenDag "anoniem". Zoals Mark zegt: het aantal kilometers speelt een rol. In mijn geval is dat - met alle fietsen samen - dik over de 10.000 km per jaar. EFAW dateert van ergens rond 1996 en heeft vermoedelijk al meer dan 100.000 km op de teller. Dan is het al normaal dat er eens wat meer werk aan is.
VerwijderenDaarnaast zit ik nu eenmaal zo in elkaar dat ik graag allerlei zaken uitprobeer en verander; dat betekent ook extra werk. Met een hedendaagse VM (Strada, Quest, WAW) zal het onderhoud een pak beter meevallen, alleen al omdat de ketting helemaal afgeschermd is.
Bijvoorbeeld mijn beslissing om een NuVincinaaf in eFAW te plaatsen betekent een heleboel zaken vanaf nul uitzoeken (zou er nog een Alleweder met zo'n naaf rondrijden ? Weinig kans) en daardoor creëer ik werk/uitdagingen. Idem dito voor de elektrische aandrijving: ook een unicum bij een Flevobike Alleweder, die daar tenslotte nooit voor ontworpen werd.
Je wil niet weten hoe dikwijls aan de fietsen van de kinderen - gewone bukkers - de remmen of verlichting moet nagezien en bijgesteld worden, banden opgepompt, hier en daar een schroefje aangehaald...
Ik denk dat, als ik het allemaal in het juiste kader plaats, een velomobiel niet meer, maar ander werk betekent. Uitgedrukt in werktijd per afgelegde kilometer zal het geen verschil maken. Anderzijds is het rijplezier niet te vergelijken, net als het comfort. Weet je wat: probeer het gewoon eens uit.
Ik weet niet of er meer werk aan een VM zou zijn dan aan een gewone fiets.
VerwijderenIk heb naast mijn ligfietsen (geen velomobielen) een Brompton vouwfiets en na elke 3000 km moet de ketting (en tandwielen achteraan) vervangen worden en per 6000 km ook het tandwiel aan de pedalen, en vervangen is echt wel nodig want dan begin je door te trappen.
Met een ligfiets doe je gemakkelijk (zonder problemen) zo een 10 000 km. En ik lees ook dat er zijn die daar vlotjes overgaan. Als ik de ketting van de Grasshopper bekijk lijkt er na ruim 7000 km nauwelijks slijtage te zien.
Toen ik op het net ging zoeken naar hoe lang een ketting mee gaat op een fiets, dan bleek een ketting bij een bukfiets bij 3000 km aan haar levenseind te zijn...
Als je bedrijfszekerheid wil hebben dan moet een bukfiets sneller op onderhoud dan een ligfiets/velomobiel.
Jan helemaal eens met jou conclusie. Natuurlijk moet er nog veel aan de velomobielen verbeterd worden, zodat je zonder reparaties of andere vervelende ongemakken 20.000 kilometer kunt fietsen. De velomobiel fabrikanten werken daar hard aan, maar dat kost tijd. Meedenken en verbeteringen maken aan je eigen velomobiel die je ook goed uittest, zoals o.a Wim Schermer doet brengt de ontwikkeling in een stroomversnelling. Ervaring, kennis en kunde delen met andere velomobiel rijders is nog leuk ook.
BeantwoordenVerwijderen