zaterdag 30 maart 2013

Remblokken

Neen, niet voor eFAW. Bij trommelremmen gebruik je geen remblokken. Wel voor de Birdy. Na de winter, na doordrenkt te zijn met pekel, remde die voor geen meter meer. Heel goed anticiperen was hoogst noodzakelijk.

Bij het smeren van de ketting van eFAW perste ik ook nog eens de laatste druppels olie uit het flesje.
Het werd dus tijd om de fietshandelaar nog eens met een bezoekje te vereren.

Een busje smeermiddel voor de ketting, da's niet boeiend. Remblokjes op zich ook niet, maar oude en nieuwe blokjes naast elkaar, dat geeft dan weer een concreet beeld van slijtage !

In het bovenaanzicht zie je hoe ver de originele blokjes (rechts) gesleten waren.


Als je dan de voorkant bekijkt, merk je de slijtage van het oppervlak.


Ach ja, da's iets dat elke fietser wel kent. Het verrassende was dat dit het resultaat was na nog geen 1500 km ! Met de nieuwe blokjes remt de fiets in elk geval wel. Een wiel blokkeren is geen enkel probleem meer.



2 opmerkingen:

  1. ik weet niet hoe duur deze blokjes waren maar ik weet uit ervaring dat de goedkopere blokjes inderdaad maar iets van 1500km meegaan. De duurdere blokjes gaan rustig het dubbele mee dus ook al zijn ze 2x zo duur ... je haalt het er wel uit, bovendien remmen ze beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed dat het nog de originele waren, dus ik heb geen idee van de kostprijs. De nieuwe zijn niet goedkoop (€ 20/set), maar hierbij zijn de rubbers vervangbaar.

      Verwijderen