vrijdag 1 maart 2013

Spaakbreuk

Een fervent fietser controleert geregeld zijn materiaal. Dat is nodig, want je veiligheid hangt ervan af.

Vorige week merkte ik dat er een probleem was met de fietscomputer en tijdens de inspectie van de kabelloop (de computer is niet draadloos), ging ik meteen nog wat andere zaken na.
Daarbij bleek dat in het rechterwiel een gebroken spaak zit, alweer aan de binnenste flens en alweer een spaak die van buiten naar binnen door de flens gaat.

De oorzaak hiervan ken ik ondertussen: de bocht in de spaak zit niet tegen de flens aan, waardoor die extra belast wordt en uiteindelijk breekt.

Een oplossing hiervoor ken ik ook en in het linkerwiel is die volledig uitgevoerd: spaakringen op alle van buiten naar binnen geplaatste spaken op de binnenflens. Ook hier moet dus een nieuwe spaak in en meteen met spaakring.

Dat werkt goed, want sinds ik vorig jaar het linkerwiel onder handen nam, is daar geen enkele spaak meer in gesneuveld.

Vandaag maakte ik er dan werk van. Ondertussen waren er twee spaken gebroken.

Twee open gaten in de flens: twee gebroken spaken
Na even zag dit er veel beter uit.

Nieuwe spaken, met spaakringen achter de kop
De trommelremmen zijn de laatste maanden opvallend snel hun remcapaciteit verloren. Het is dus tijd om ook de remschoenen na te kijken. Mogelijk heeft de pekel daar wat mee te maken, want 13.000 km lijkt me niet echt veel en de degradatie is snel gegaan.
Voorlopig lijkt het bijstellen van de kabels te volstaan. Op de remschoenen zit nog voldoende materiaal.

1 opmerking:

  1. Hier ga je geen spijt van krijgen.

    Sinds de ringetjes heb ik geen enkele spaak meer gebroken. Daarvoor? Meerdere spaken per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen