maandag 25 maart 2013

Akkefietjes

Vanmorgen rolde ik eFAW, zoals op elke werkdag, uit de garage om door de (erg) frisse ochtend naar de werkplaats te rijden.
Toen ik vertrok, steeg van achter mij een gepiep en gekraak op... Vanavond moet ik de fiets dus even nakijken: vermoedelijk heeft een vorig jaar in oktober vervangen lager in de kettingrol op de achterbrug het begeven. Een gevolg van de constante pekelregen die erop gesproeid wordt door de achterband ?

 
De lagers zouden "onderhoudsvrij" moeten zijn, want afgedicht. Dat zal wel weer vervangen worden!


In het voorbije weekend ging de Cyclone-accu "onder het mes": de capaciteit was fel afgenomen en ik vermoedde dat er één slechte cel in het pack (van 16) zat.
Bij het nazien bleek dat de onderkant van de accu - het geheel zit verpakt in een draagtas uit cordura-achtig materiaal - behoorlijk last heeft gehad van vochtigheid: een aantal schroeven was compleet gecorrodeerd.
Ik had het moeten weten: een velomobiel is nu eenmaal geen auto. Soms komt er wat water in en soms is de bodem wat vochtig. Binnen in die draagtas zaten nog enkele plaatjes karton en dat is ideaal om dat vocht vast te houden... Vocht, accucellen en stroom: geen ideale combinatie. Voortaan gaat de accu in een plastic draagtas in eFAW, zeker als het buiten nat kan zijn.

Toen bleek ook dat één cel een slecht contact gaf: intern zit er een metalen plaatje, dat op één of andere manier aan de cel vastgelast zit. Dat plaatje was over bijna de hele lengte doorgebroken. Een ontwerpfout ? In elk geval was die onherstelbaar.

Alle geroeste bouten zijn vervangen, net als de defecte cel. Nu kan ik de capaciteit weer testen.

Fietsonderhoud: a never ending story !

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen