maandag 4 maart 2013

Periodiek onderhoud

Als met eFAW rijden verandert in wat in wielrennerstermen "stoempen" heet, dan is het tijd om enkele zaken na te zien.


De voorbije dagen werden:
  • twee spaken in het rechterwiel vervangen (gebroken)
  • links werden alle spaken aangehaald (een kwart slag)
  • de remkabels werden bijgesteld, de remschoenen opgeruwd en de trommels gereinigd
  • de gebroken kabel van de Sigma BC1609 fietscomputer werd gesoldeerd en met krimpkous versterkt
  • het kettingwiel (naast de stuurstang) werd gedemonteerd en grondig gereinigd
  • de ketting kreeg een flinke smeerbeurt
  • alle banden werden op 3,5 bar gezet
  • een klem van de kettingbuis onderaan werd weer vastgemaakt met een popnagel
  • knipperlicht linksachter werd weer in orde gebracht (het lampje lag ergens achteraan in de "bak")

Bij de werken werd zo ongeveer een halve ton zand verzameld, uit de wielkasten, vanop de velgen, van binnen in de fiets, ... Het nadeel van veel tegelijk doen is dat je niet weet wat het meeste resultaat geeft, maar eFAW gaat weer vooruit met veel minder moeite: de kruissnelheid op het jaagpad lag vanmorgen pakweg 10 % hoger. Dat maakt het werk aangenaam: je merkt meteen dat het opbrengt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen