zaterdag 9 maart 2013

Geratel

Een Alleweder is niet de stilste velomobiel die je kunt vinden. Een velomobiel op zich is meestal niet zo stil: de hele stroomlijn doet dienst als klankkast en versterkt alle rammeltjes, trillingen, transmissiegeluiden enzoverder.

eFAW rammelt, piept en kraakt. Er zit speling op de veerpoten (bussen moeten vervangen worden), het zitje rammelt wat, de stuurinrichting en ophanging is ver van geruisloos, de achterbrug hoor je af en toe en de hele aandrijflijn hoor je werken. Daar bovenop heb je het typische gegier van een elektromotor met planeetwielstelstel.

Vorig weekend nam ik de fiets eens onder handen: bandendruk nazien, kettinglijn checken, ketting smeren, ... eFAW was meteen heel wat stiller. Wat vooral overbleef, was een geratel van ergens in de aandrijving. Uiteindelijk vond ik de oorzaak: enkele maanden geleden werd de 9-speed SRAM ketting vervangen door een 7-speed KMC X8. Die was iets langer en sleepte daardoor tegen een randje van de kettinspanner. Er is nu één schakel uitgehaald en zo is er weer een storend geluidje minder.

De oorzaak van het geratel
Dit betekent in principe ook iets meer spanning op de ketting. Af en toe durft die er achteraan nog aflopen. Misschien zal ook dat verminderd zijn.

2 opmerkingen:

  1. Toch is die KMC-7 een voor de hand liggende keuze. Pas nieuwe kettingen voor de Limit van dit type besteld en dat scheelt tientallen euro'tjes per racefiets ketting. Veel goedkoper dan de nieuwe 9/10 speeds!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het ook een logische keuze: met de versnellingsnaaf heb ik geen nood aan een dunne 10-speed ketting. De beperkingen waar ik rekening mee moest houden:
      - single speed raakt niet door kettingbuis
      - single speed mag niet bij de NuVinci (ketting raakt kabelbevestiging)
      De X8 is vernikkeld en dus toch wat corrosiebestendiger.

      Verwijderen