woensdag 30 oktober 2013

De politieke oplossing voor files

Straf he: er zijn teveel files rond Brussel. Dat is logisch: er rijden simpelweg teveel auto's.

De oplossing zou kunnen zijn: zorg dat er minder auto's rijden. Maak autorijden duurder, werk aan bewustmaking dat niet elke autorit nodig is, dat er alternatieven zijn zoals de fiets (natuurlijk) en het openbare vervoer. Dat werkt niet voor iedereen, da's evident, maar als pakweg 10 % van het autoverkeer daardoor wegvalt, is het fileprobleem (en bijhorende fijnstofproductie, ongevallenleed, ...) wellicht ook weg.

Maar de oplossing voor de politiek: meer rijstroken, meer plaats voor (nog) meer auto's en dan, misschien, in de toekomst komen er wel ergens fietspaden (hopelijk niet langs die drukke auto-aders) en worden tramlijnen aangelegd. Misschien, maar de extra rijstroken komen er eerst.
Zou het feit dat Audi, Volkswagen, Volvo,... fabrieken hebben in België daarmee te maken kunnen hebben? Afzetmarkt creëren en zo.

En neen, ik ben niet de enige die dit ongelooflijk nineties vindt. Lees hier maar ! En hier.

19 opmerkingen:

  1. Ik las pas ergens:

    'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'

    En dat is natuurlijk een waarheid als een koe.
    Ik zat toevallig vandaaag nog te kijken naar een autootje maar dan spookt elke keer dat filebeeld, de hoge brandstofprijzen etc door mijn hoofd. Combineer dat met het feit dat mijn vriendin er gisteren bijna 2 uur over gedaan heeft om 25km af te leggen met de auto en ik denk: Laat maar. Helaas denken veel mensen er blijkbaar toch anders over gezien het flinke aantal auto's op de weg. Betere fietspaden helpt maar is niet de heilige graal, prioriteit geven aan fietsers helpt al wat meer (dus niet zoals bij mij in de omgeving al de 3e week ingaan waarbij de fietstunnel van de Beneluxtunnel niet toegangelijk is per lift).
    Rekening rijden gaat denk ik meer werken. Al was het maar voor de bewustwording.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Psychologie is iets bizars. Ik denk dat het al twintig jaar geleden is dat de groenen aankondigden dat mensen pas over alternatieven zouden nadenken als ze 24u per dag in de file zouden staan tussen Antwerpen en Brussel. Nu is het ongeveer zo ver, maar in plaats van over alternatieven te denken, komen er steeds maar auto's bij. Onbegrijpelijk.

      Hier in de buurt zijn er ook vergelijkbare toestanden (N70 in Oostakker op zaterdag), waarbij je veel sneller opschiet met de fiets dan met de auto en dan buiten de stad, langs een gewestweg! Toch blijven mensen elke keer weer met de auto in de rij schuiven, waarna ze uiteindelijk ook de kleine buurtwegen doen dichtslibben. Maar overstappen naar alternatieven? Ho maar.
      De perceptie lijkt te zijn dat fietsen iets is voor wie het leven moe is, alle argumenten die het tegendeel bewijzen ten spijt.

      Verwijderen
  2. 'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'

    Haha.....Die moet ik onthouden !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelet op alle belangen die meespelen bij het handhaven van de status quo in de automobiele samenleving denk ik dat we geduld moeten hebben totdat de olie onbetaalbaar is voor de modale verdiener.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pakketbezorger DHL is al begonnen met (2wielige) bakfietsen om postpakketten te bezorgen in het cetrum van enekel grote steden in Nederland.

    Niet vanwege het milleu, maar omdat ze er met lichte vrachtwagens en bestelbussen niet meer tijd/kosten efficient door stadsverkeer kunnen komen. Vooral de Amsterdamse grachten zijn berucht....ik kan daar persoonlijk over meepraten, moest ooit in regio Amsterdam met een 10 tons vrachtautootje elke dag kantoormeubilair bezorgen. Dat gaat nou weer niet (efficient) met een bakfiets. Kennelijk kunnen postpaketten ook in ongeveer dezelfde tijd worden rondgebracht minus de brandstofkosten.

    In Duitsland kent men al enige tijd vrachttrams in grote steden. Een andere manier om met grotere volumes lading toch dichtbij winkels in een centrum te kunnen komen. Maar het vergt wel investering/aanpassing want het laden en lossen kan niet zomaar overdag gebeuren en de passagierstrams hinderen. Er moet dus s'nachts in de ochtend ( dat is flink duurder ) magazijnpersoneel zijn en winkeliers zullen ook wel de goederentram gezamelijk moeten opbrengen.

    Milieu wordt pas belangrijk voor de massa als je plakjes vuil uit de lucht kunt snijden zoals grote steden in China en Iran en de gezondheid op grote schaal onweerlegbaar en voor iedereen overduidelijk wordt aangetast. Tot die tijd zijn het economische prikkels waarvan we het moeten hebben om een leefbaardere omgeving te krijgen. Zoals eigenlijk met alles.

    Wijnandt heeft het mis als hij denkt dat dure aardolieproducten de auto doen verdwijnen.....er zijn inmiddels zoveel manieren om op allerlei manieren stoffen om te zetten in benzine, gas en diesel ( LNG is wat dat betreft de nieuwe vervanger voor olie en er worden vuile oorlogen voor grootschalig volume - pijpleidingen - transport ervan uitgevochten ) Maar zelfs als benzine en diesel geen optie meer is verdwijnt de auto niet. Nieuwere energiedragers als electriciteit en waterstofgas zullen belangrijker worden, maar zijn niet perse schoon en zeker niet als we er zoveel meer dan nu van nodig gaan hebben. Oude technieken kunnen weer vanonder het tapijt worden getovert....en of die nu schoner zijn ? ( houtvergassing - jeweet wel WWII met de grote ballon op het dak ) en kolenvergassing )

    Waarschijnlijker is dieselwinning uit snelgroeiend zeewier, dat idee is nooit afgevoerd, het is springlevend maar duurder dan fossiele brandstof dus nu nog oninterressant. Maar bij verbranding net zulke bagger als uit aardolie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Quezzt, dat is allemaal mooi en wel, wat alternatieve brandstoffen betreft. Dat brengt geen zoden aan de dijk, want er blijven evenveel auto's rondrijden (voor al dan niet nuttige verplaatsingen), die nog altijd evenveel banden- en remstof produceren, evenveel files, evenveel verkeersdoden en mensen die levenslang de gevolgen dragen van ongevallen. Ze blijven evenveel openbare en andere ruimte innemen ook. Meer wegen, zoals onze minister van verkeer nu voorstelt, zijn vooral koren op de molen van de autolobby.
      Zoals nu de elektrische wagen gepromoot wordt, als de mirakeloplossing; dit is een mooi voorbeeld van de doortraptheid van de auto-industrie. Het voornaamste doel blijft een status quo (of liefst zelfs een groei) van de auto-industrie. Het is niets anders dan een vorm van greenwashing. Werkt het? Neen, kijk maar naar de verkoopscijfers. De reden is ook simpel: te duur.
      Dat laatste wringt ook: auto's duurder maken (auto's op zich, maar liefst vooral het gebruik) kan vanaf een bepaalde kostprijs effect sorteren, maar dat is dan van een zeer ondemocratische soort. Nu is het tenminste democratisch: of je met een aftands stadsjapannertje rondrijd of met een slagschip van Duitse makelijk, je staat hoe dan ook mee aan te schuiven.

      Wat onbreekt, is de politieke wil/moed om te werken aan een modal shift, om de massa van de autoverslaving af te helpen. Maar ja: in België zijn er volgend jaar verkiezingen... Dat is niet het moment om met onpopulaire maatregelen aan te komen, want dat zou politieke zelfmoord betekenen.

      Zo'n beleid maakt deel uit van een langetermijnvisie en dat lijkt meer cultureel bepaald. Op stedelijk vlak kan er wat bewegen (A'dam, Groningen, Kopenhagen, Portland), maar om nationaal de mentaliteit te wijzigen, dat is minder evident. In Denemarken is de situatie al decennia anders en lijkt de bevolking in alle lagen meer begaan met het milieu. Daar zal toch wel meer achter zitten dan enkel de politiek? Die is - zo lijkt het me toch - meer geneigd de meerderheid te volgen, niet zozeer het voortouw te nemen.

      Verwijderen
    2. Als je dure energie moet gebruiken om 'n andere energiedrager te maken blijft die ook duur, meestal veel duurder wegens omzettingsverlies. Linksom of rechtsom, gemotoriseerd transport wordt in de toekomst onbetaalbaar.

      Verwijderen
    3. Autoverkeer verminderen kan niet zonder vervangend (massa)transport. Dat aanleggen kost miljarden en wel 10 jaar aan besluitvorming, vergunningen en bouwtijd. Het bedrijf waar ik werk kan simpelweg niet meer reizigers verwerken tijdens de spitsuren, de maximum capaciteit van infrastructuur en materieel is bereikt.

      Er zijn natuurlijk inspanningen als thuiswerken promoten zodat er helemaal niet hoeft te worden gereisd, en bedrijven vragen of ze kunnen bewerkstelligen dat buiten de spitsuren wordt aangevangen met werk, maar dat stuit weer op andere bezwaren als schooltijden van de kinderen van die werknemers.

      De wegen hebben een infarct, maar de spoorwegen ( in Nederland tenminste ) net zo goed.

      Groenere/vooruitstrevender gemeentes voorzien hier soms in "Fietspadsnelwegen" langs auto en treinroutes met een infarct. En al zie je daar wel redelijk wat fietsers in de spits, toch zou ook dat fietspad een infarct krijgen als alle mensen ineens een scooter pakken en heel erg onveilig worden. ( want 30 km fietsen duurt ze vast veel te lang ) Ik zie nu al een 300 % toename van die milieuhorrors op 2 wielen onder collega's....economisch gemotiveerd omdat de regering autobezitters zwaar belast.....het probleem verschuift zoals altijd.

      Misschien zijn onze landen ook wel overbevolkt/te grootstedelijk geworden. Files zijn natuurlijk de gekende problemen van alle grote steden ter wereld. Maar die hebben meestal wel een veel efficienter metro en tramnetwerk.



      Verwijderen
  5. Quezzzt, je maakt een grote denkfout, namelijk dat de toekomst grosso modo op het heden zal lijken. Maar als de energie onbetaalbaar wordt voor een groot deel van de bevolking, zowel particulieren, bedrijven als overheden, dan verdwijnt het fundament onder de huidige maatschappelijke arrangementen. En dat fundament is: goedkope energie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies wat ik dacht toen ik de opmerking van quezzzt las. Het zal een geleidelijk proces zijn en dat proces is nu al in gang gezet. Steden worden aantrekkelijker om te wonen, het concept vinexwijk / suburb zal wellicht helemaal verdwijnen en je ziet onder jongeren al een trend dat autobezit lager ligt en dat zelfs een rijbewijs helemaal niet meer zo vanzelfsprekend is. Ook is het statussymbool wat veel mensen van gemiddelde leeftijd toekennen aan de auto veel minder aanwezig bij jongeren. die vinden het belangrijker welk merk hun telefoon heeft dan welk merk auto ze hebben als ze al een auto hebben. De maatschappij zal zich langzaam aan aanpassen aan hoge brandstofprijzen en het steeds onbetaalbaarder worden van gemotoriseerd vervoer. En over overbevoling zal ik maar geen boekje opendoen maar we zijn absoluut overbevolkt en dat gaat ook op den duur veranderen. Je weet immers waar de landbouw voornamelijk op draait. Juist , dat zelfde goedje wat ook in de brandstoftank van je auto gaat. Is dat er niet of onbetaalbaar dan wordt voeding steeds duurder. De toekomst kan heel goed uitpakken maar voor we daar komen voorzie ik nog wel de nodige oorlogen voor de laatste restjes olie en hongersnoden.

      En electrisch rijden als oplossing? hahahaha vergeet het maar, al was het maar om de simpele reden dat er niet genoeg zeldzame metalen op aarde zijn. neodium bv is niet alleen nodig in de motoren van electrische auto's maar ook voor windturbines, ook in zonnepanelen zitten zeldzame metalen etc.
      Leuk feit is dat 95% van die metalen uit China komen en bv Lithium veel gewonnen wordt in zuid Amerika. Dus we gaan ook nog een machtsverschuiving meemaken.

      De auto is maar 1 klein onderdeel van een veel groter probleem dat ons te wachten staat, het wordt in elk geval wel een spannende tijd. Dat de auto gaat uitsterven in zijn huidige vorm lijkt me nogal voor de hand liggen in elk geval. De natie die het eerst compleet onafhankelijk van olie wordt zal de winnaar van de toekomst worden.

      Verwijderen
  6. We zitten ook met een probleem waarbij velen denken dat ze steeds maar onderweg moeten zijn.
    Het is een idee waar ik niet alleen mee zit, een vrachtwagenbestuurder met vele jaren dienst vertelde dat ook maanden geleden op de radio. Door de jaren heen heeft hij het verkeer zien toenemen en ook hij kreeg de indruk dat iedereen maar steeds onderweg denkt te moeten zijn.

    Ik vertrek (tevoet) elke zaterdag rond 8.45 naar de markt, daarbij moet ik 2 gewestwegen oversteken (Dendermondsesteenweg en de Antwerpsesteenweg) in de buurt van Gent - Dampoort. Ik schrik er telkens van hoeveel verkeer er op dat uur op een zaterdag al is. En op zaterdag rond 13.00 is het aanschuiven (lees: file vorming) rond de Dampoort. Het lijkt alsof dat iedereen moet afkicken van een week file...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is inderdaad een probleem, en niet zomaar op te lossen of om te buigen. Dat meer wegen het tegengestelde effect hebben is duidelijk. De instelling van de mensen zal veranderd moeten worden, de luxe van de eigen ( in vele gevallen al personelijke auto ) is iets waar we vlug gewend aan zijn geworden. Het is ook zo gemakkelijk, even een boodschap, kinderen naar school of sporten brengen enz. Alles met de pedaalemmer uiteraard. Hier in het dorp zijn wij echt witte raven, die vaak te voet of met de fiets boodschappen halen, rugzak mee, fietstassen vol, geen probleem. Voor een stukje van 2 km heen en weer start je volgens mij geen auto, maar ja ik heb een afwijking blijkbaar. Ook vele volwassenen nemen de auto en gaan daarmee naar een trimstudio om daar iets aan beweging te gaan doen. Gewoon een paar schoenen aantrekken en buiten gaan wandelen gaat zeker niet meer? Nee, het gaat ook om het sociale aspect zeggen ze, met andere woorden: ik ben nooit meegeweest naar spinning, dan ben ik eigenlijk asociaal? Het zal wel, toevallig lig ik dan liever tussen de 2 en 3 uur in een velomobiel om naar en van het werk te komen, over afwijkingen gesproken!
    Het ergste is eigenlijk dat veel kinderen niet beter meer weten, overal moet een auto voor ingezet worden.
    In Noorwegen is het dan ook nog wettelijk geregeld dat zo gauw de reisafstand voor kinderen naar de scholen de 2 km overschrijd er een gratis! schoolbus ingezet word. Dus het wennen aan autovervoer is ook nog gesponsord door de staat.
    Wat ik wel lees van medebloggers die hun kinderen met een bakfiets naar school brengen zal je hier nooit zien dus!
    OK, de geografische omstandigheden zijn onvergelijkbaar, maar ik fiets toch ook gewoon? Het is dus te doen, als ik met een woonwerk afstand van 36 km enkel kan fietsen, moeten vele anderen die dikwijls maar maximaal 10 km enkel moeten reizen dat toch ook kunnen?
    Ik blijf erbij dat het in veel gevallen een mentaliteitskwestie is, die auto duurder maken? Dat is al vele malen gebeurd, net als het gebruik duurder maken. Al moeten ze er honger voor gaan lijden, ik denk niet dat veel mensen hun auto zomaar laten staan, dan hebben we het nog niet eens over helemaal opruimen!
    Maar.....misschien heb ik ook wel boter op m'n hoofd, aangezien wij nog steeds voor ons plezier met een camper gaan rondrijden zonder directe noodzaak tot verplaatsen! Ja, ik weet het............

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een veel gehoorde opmerking is ook: "Ja maar ik kán niet anders" of "Hoe kom ik dan op mijn werk"
      Alsof de auto de enige oplossing is om van A naar B te komen. Soms lijkt het wel of mensen echt totaal niet nadenken over hun vervoersoplossingen.

      Verwijderen
    2. Heel juist. Dat hoor je bijna dagelijks, dat "ik kan niet anders". Mensen kunnen/willen zich ook geen andere transportmodus voorstellen. Jawel, toch wel, maar dan vooral voor de anderen, niet voor zichzelf. Ook de overdreven mobiliteit wordt vooral niet in vraag gesteld. We zijn geëvolueerd naar een soort nomadencultuur. Een dagelijkse trek naar en van het werk (dat uiteraard veraf ligt en dat kan omdat we met zijn allen in de auto stappen), met een vast begin- en eindpunt.

      Verwijderen
  8. Hallo Jan,
    Het idee van meer rijstroken op de Brusselse ring zou wellicht iets kunnen bijdragen aan de beperking van de files. Maar wel in combinatie met een aantal andere maatregelen. Bijv. trajectcontrole. De nederlandse A2 was altijd de hel op gebied van files. Maar sedert invoering van meer rijstroken, reductie van snelheden en traject controle, gaat het daar een stuk beter.
    Wat ook zou helpen is als bedrijven gewoon eens een plekje in de region zoeken. Waarom moet iedereen in Brussel zitten? Ik neem TUI travel maar als voorbeeld. Vele honderden medewerkers zullen straks dagelijks Oostende - Zaventem moeten gaan pendelen. Duur pand op dure grond, slechte work-life balance voor de werknemers, slecht voor het milieu.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik rij voor mijn werk bijna constant in brussel en omgeving ( meestal op moto)
    die extra rijstroken gaan idd helpen maar enkel zolang er geen verkeer bijkomt . vanaf dan zijn we weer vertrokken .
    mijn idee erover is .
    -alle doorgaand verkeer kwa vrachtwagens naar buurlanden aan de grens de trein op .
    -inhaalverbod voor vachtwagens in gans belgie
    -veel zwaardere straffen voor misdrijven (en ja ik gebruik speciaal die term ) met auto en vrachtwagens ( al gsmend met 1 voet op het op het dashboard op het derde rijvak rijvak aan 90 op minder dan 1 meter van je voorligger MET EEN TANKWAGEN MET BENZINE . zo iemand mag van mij de komende 10 jaar niks meer besturen dat sneller gaant dan 25km/h ).
    -omnium verzekeringen afschaffen , zal al wat schelen in het soort wagen dat men koopt
    -firma wagens van voor tot achter vol reclame en plafont voor aftrek van aankoop voor een wagen op 25000 euro
    -promotie van telewerken ( enkel interesant voor bepaalde sectoren maar vermits 80 procent van de jobs in brussel administratief van aard zijn kan dat ook al schelen )
    - veel betere infrastructuur voor fietsers ( en graag ook gebouwd met input van fietsers )
    - algemeen het idee veranderen dat de auto geen recht is maar een verantwoordelijkheid gaat zeer moeilijk worden maar zal nodig zijn om tot een resultaat te komen dat langer dan 5 jaar stand houd .

    BeantwoordenVerwijderen
  10. We heffen de EU op: in één keer heel wat minder auto's in Brussel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel relevante info mbt deze discussie:
    http://www.express.be/business/nl/economy/in-alle-landen-van-de-eu-27-werden-vorig-jaar-meer-fietsen-dan-autos-verkocht-belgie-uitgezonderd/197744.htm

    BeantwoordenVerwijderen