zondag 12 januari 2014

Diefstalbeveiliging van de velomobiel

Dan staat daar plots in de garage een nagelnieuwe velomobiel. Mooi. Prachtig!

Maar dan begin ik me zorgen te maken: de Orca staat natuurlijk niet altijd in de garage. Als ik ga werken, staat die in de fietsenstalling op het werk. Als ik boodschappen doe, staat hij op de parking van het grootwarenhuis. Als ik naar de stad ga, ... enzoverder

En dan denk ik: "wat als...". Niet iedereen is even eerlijk en heeft respect voor andermans goed. Als ik daarbij weet dat het aantal fietsdiefstallen in Gent de laatste jaren alsmaar toeneemt, begint het molentje te draaien: hoe beveilig ik de Orca?

Bij eFAW was er een simpel trucje voor de beveiliging: de handrem erop en een oud cijferslot rond de stuurstang en door een L-balkje net voor de instapopening en de Alleweder was min of meer beveiligd. De Orca heeft geen centrale stuurstang, maar stuurknuppels, en ook dat balkje zit er niet. Dit moet dus anders, vooral omdat het een blinkend nieuwe velomobiel is.

Laat me eerst even grofweg de categorieën beveiliging doornemen:
  • puur mechanisch, met sloten en kabels
  • elektrisch/elektronisch, met een alarm
  • elektronisch op afstand, met een gps-tracker
De eerste optie heeft veel voordelen:
  • makkelijkst te vinden (in elke fiets- of motorzaak)
  • mechanisch, dus niet afhankelijk van een energiebron
  • duidelijk zichtbaar en dat werkt ook
  • universeel (mee te nemen op andere fietsen in huis)
De andere opties zijn eerder bijkomend. Een (motorfiets-)alarm gaat af bij beweging (bewegingsdetector) of bij indringing (volumetrische beveiliging), maar dat verhindert het meenemen niet. Het gaat enkel gepaard met veel lawaai, waar tegenwoordig niemand meer van opkijkt wegens de kans op agressie.
Een gps-tracker werkt in alle stilte en laat je toe je dierbare eigendom te volgen, zo lang de tracker contact heeft met de buitenwereld.
Maar deze systemen zijn afhankelijk van een accu en vergen dus onderhoud. Ze leggen wel minder gewicht in de schaal.

Een laatste optie is een verzekering. Die doet niets, maar dan ook niets, tegen diefstal. Dat geeft je financieel wat zekerheid: is de Orca weg, dan krijg ik er een vergoeding voor. Alleen: het blijkt dat die uitkering via de fietshandelaar loopt. M.a.w. als de Orca gestolen wordt of vernietigd, kan ik bij Flevobike een nieuwe halen, waarbij de verzekering voor een bepaald bedrag tussenkomt. (wat is ook weer de leveringstermijn van een velomobiel?)
Conclusie: beter die jaarlijkse premie op een rekening storten en sparen voor het geval dat.
Een omniumverzekering dekt ook tegen schade, maar ook daar: gelet op de jaarlijkse premie en de vrijstelling, zet ik beter die centen op een rekening. Dit is een oefening in risico-afweging. Daar bovenop is er de verzekering via het werk voor woon-werk verkeer, de familiale verzekering voor schade aan derden en via Sportievak (Gentse Liggers).

Goed. Even terug naar het begin. Mechanische beveiliging met sloten en kabels dus. In mijn voorraad ligt nog een Kryptonite schijfremslot dat ik op de motor gebruikte. Bij een eerste controle blijkt dat dit net niet rond velg en band gaat. Pech. Voorlopig sloot ik dit dus maar rond een spaak. Het is knalrood en valt dus op.
Dit wordt nu gecombineerd met een kabel: een Abus Cobra 10/200. Dat is een geplastificeerde staalkabel van (hoe kun je het raden) 10 mm diameter en 200 cm lengte (bestaat ook in andere variaties qua lengte en dikte), met op elk uiteinde een oog. De kabel bestelde ik in "citroengeel" zodat hij duidelijk zichtbaar is.



Die kan om de dwarsstang achter het zitje en dan door de opening in de kap naar buiten. 


Met het schijfremslot dat ik heb, kan de kabel dan ergens aan vastgelegd worden.


Zo kan ook de kap niet open. (tip van Arjan Vrielink) Voor andere beveiligingssystemen wacht ik nog even af: mijn ervaring met eFAW is dat ik de velomobiel helemaal niet lang onbewaakt laat staan in een stadscentrum. Het overgrote deel van de ritten is woon-werk en dan staat de fiets op het bedrijfsterrein, ver van de bewoonde wereld. Andere ritten zijn grotendeels recreatief en dan wordt gereden.

Als in de toekomst blijkt dat de Orca ook gebruikt wordt om ergens naartoe te gaan en de velomobiel daar te parkeren, dan moet voor meer beveiliging gekeken worden.

Het vervelende is dat geen enkel systeem wat kan doen aan vandalisme. Ik maakte het zelf nog niet mee en hoorde het ook nog niet vaak, maar het gebeurt.


Gevandaliseerde WAW (bij Fietser.be)
Er hoeft slechts één kwaadwillend persoon dit in zijn hoofd te halen en je hebt prijs.

14 opmerkingen:

  1. Dat is toch ook wel mijn schrikbeeld. 1x een gek en al het moois is er vanaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, en het erge is dat je niets kan doen tegen dit soort zinloos vernielzuchtig gedrag.....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit bericht herinnert me eraan dat zaterdagmorgen in de Wasstraat in Sint-Amandsberg 2 wagens een zijruit waren ingegooid...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie oplossing. Leuk te zien dat je Orca en Cobra door elkaar haalt :)
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Jan,
    Als ik dat slot van Kryptonite zo zie is dat er een met een 'tubular key' zoals zij dat zelf noemen, een buisvormig sleuteltje. Als dat zo is dan bof je niet, dan is dat slot niet veilig, want te openen met de huls van een Bic pen. Zie hun site, ze hebben 10 jaar geleden een omruilactie gehad.Google maar eens op Kryptonite omruilactie. Ik vond pas geleden ook een oud motorslot van hen in de schuur, ook van vroeger van de motor. Ik heb nog gemaild of ik 'm nog om kon ruilen maar dat lukt niet meer nu.

    mvg Cor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cor, dat weet ik. Indertijd heb ik die omwisselprocedure aangevraagd, maar die was zo omslachtig dat het praktisch onmogelijk werd om om te ruilen (misschien was dat wel de bedoeling). Dat kon niet via de winkel, maar moest via een transportdienst gebeuren en dat kon enkel tijdens de werkuren... Precies weet ik het niet meer - het is tenslotte lang geleden -, maar het was voor mij niet mogelijk. Die filmpjes over het openen van zo'n slot heb ik ook gezien. Nu is dit exemplaar zelfs met de sleutel moeilijk te openen, dus dat valt wel mee ;-)

      Verwijderen
  6. Die 200 euro voor een GPS tracker lijken me een goede investering op een 10K fiets. Vooral omdat je dan nog enige kans hebt dat de dief gepakt wordt. Gepakt... of in elkaar hoeken met een paar maten; da's om het even natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik eens zal uitkijken naar een combinatie alarm/tracker. Iets als dit:
      http://www.spy-europe.nl/epages/61657728.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61657728/Products/%22GPS/GSM01%22

      Verwijderen
  7. Ik had de eerste 2 jaar van mijn VM een omnium verzekering, dan ben je wel beschermt tegen vandalen, diefstal en ongelukken.
    Maar je fiets moet wel gesloten zijn als ze hem stelen, anders ben je niet verzekert.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Spijtig dat er altijd mensen zijn die de spullen niet heel kunnen laten.

    Nu maar hopen dat het op camera stond?
    Zodat je de dader een stuk sneller kan pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je het over die WAW hebt: of het gefilmd was, weet ik niet, maar de dader(s) hebben ze in elk geval. Als ik het goed heb, was het een kwestie van baldadigheid door te diep in het glas te kijken.'t Zal een duur avondje uit geweest zijn.

      Verwijderen
  9. Een goede verzekering kan je in ieder geval van te hoge kosten beschermen. Natuurlijk is en blijft dit gewoon uiterst vervelend. Wie doet nou zoiets... Ik ken slechts iemand dat beveiligingssystemen voor thuis aanbied. Daar heb je dus weinig aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, de laatste keer dat ik het nakeek, kon je een velomobiel niet meer verzekeren in België. Toen dat wel kon, was het voor de Orca al niet mogelijk wegens te hoge aanschafprijs. De premie was ook niet mis. Het alternatief was: het bedrag van de jaarlijkse premie opzij zetten en je eigen potje aanleggen.

      Verwijderen