donderdag 23 januari 2014

Goed nieuws

Gisteren ontving ik een mailtje, waarin gemeld werd dat een pakketje onderweg was van bij Flevobike. Dat pakketje woog ongeveer 2,5 kg, dus dat moest de nieuwe motorunit zijn.

Vanmiddag werd dan aangebeld en ik kon de levering in ontvangst nemen.



De inhoud was precies wat ik verwachtte.


Motorunit met bevestigingsbouten
Dit betekende even knutselen: de oude motorunit uitbouwen en de nieuwe installeren. Dat nam zowat een half uurtje in beslag, waarbij ik ondertussen wat vuil weghaalde.


Positie van motorunit en tussenas
De motor drijft de Rohloffnaaf aan, die op de tussenas zit.


Terwijl de boel toch open was: een beeld van de aandrijving van de Rohloffnaaf.


Het bovenste tandwiel wordt aangedreven door de motor. Daarachter zit nog een tweede, dat via een ketting met de naaf verbonden is. Rechts, tussen beide tandwielen, zie je nog net een groen stukje. Dat is een kettingspanner.

Een nieuwe motor, omdat de oude elektronica het niet deed, vraagt natuurlijk om een testrit. Ondanks de aangekondigde regenbuien moest dat deze namiddag nog. Voor de gelegenheid reed ik even tot aan de andere kant van Gent, in het totaal zowat 25 km.

Wel: nu is de E-Orca echt zijn naam waard.
Ik kan meteen toevoegen dat de ondersteuning het potentieel van de Orca naar een hoger niveau tilt, zeker in een stedelijke omgeving.
Om te beginnen betekent het dat je minder (niet: geen) inspanning moet leveren om wat vaart te maken. Maar ook maakt het vertragen en versnellen minder tot een karwei. Dat is belangrijk: een velomobiel betekent een behoorlijke massa. Of die nu 30 kg weeg, 40 of 50; je moet heel wat kilo's op gang trekken. Daardoor ben je snel geneigd om minder af te remmen aan kruispunten. Begrijpelijk, want je beperkt zo de inspanning, maar tegelijk verhoog je het risico. Door de ondersteuning vind je dat vertragen niet zo erg meer: weer op snelheid komen vraagt gewoonweg minder inspanning.

Je kunt de ondersteuning dus als een veiligheidsverhogende factor beschouwen.

Ook bij bergop - in ons vlakke landje betekent dit eigenlijk brug-op - zorgt de ondersteuning ervoor dat je de vaart erin kunt houden. Zo haal je een hogere gemiddelde snelheid (minder belangrijk) en vraagt een verplaatsing minder tijd (wel belangrijk).

Enfin, na zowat een maand spanning (en ook enige ergernis, dat is menselijk) lijkt het probleem van de baan. Dit was een onverwachte hapering, maar er is hard gewerkt om het probleem op te lossen en ook op het vlak van communicatie valt absoluut niet te klagen.

Binnenkort start ik met het testen van winterbanden voor de velomobiel. Daarbij schik ik drie of vier types uit te proberen:
  • Schwalbe Tryker (prima voorband, maar wat gripproblemen op glibberige ondergrond voor het aangedreven wiel).
  • Schwalbe Marathon Supreme: al wat meer grip achteraan, want een licht profiel op het loopvlak.
  • Schwalbe CX Comp: een crossband. Ik verwacht nog heel wat meer grip, maar vermoedelijk tegelijk meer rolweerstand. Ook levensduur en lekbestendigheid lijken van een minder niveau.
  • Vredestein Perfect Moiree: een klassieker, die het op de Alleweder goed deed.
De Big Ben kan ik jammer genoeg niet proberen op de Orca. Die bestaat in 406 enkel in 55 mm en dat is gewoonweg te breed voor deze velomobiel.

7 opmerkingen:

  1. Fijn dat het nu goed lijkt te gaan. Nog even wat testjes en gaan met de wit zwarte banaan. Veel plezier er mee en veel veilige kilometers!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jan

    Zou de marathon winter niks zijn als achterwiel, maar dan zonder spikes want die raak je snel kwijt als er geen ijs op de weg ligt

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jan,

    Dat is inderdaad goed nieuws! De CX Comp zou wel eens heel goed kunnen bevallen, ik rijd nu een tijdje met de Marathon Winter achter (met spikes) maar die bevalt eigenlijk minder goed dan de Suomi spijkercrossband die ik vorige winter had. Die slipte lang niet zo snel door met die noppen in vergelijking met de Schwalbe MW.
    Mooi dat het nu voor elkaar lijkt te zijn met de e-ondersteuning, netjes opgelost door Flevobike.


    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Jan,
    Ziet er heel goed uit. Ik ben, met jou, van mening dat electro-ondersteuning op alle velomobielen een grote meerwaarde kan hebben. Zelfs met een snelle velomobiel moet je op een dag honderden keren afremmen en weer optrekken. Rij ik continue 30 km per uur met de Quest, dan kost dat minder dan 100 Watt. Gewoon optrekkend naar 30 km/u kost gedurende honderden meters tussen 200 en 300 Watt. Ik schat in dat dat vele optrekken tijdens lange tochten vermoeiender is dan alle rustig weggetrapte kilometers.
    Ik wens je veel plezier en veel veilige kilometers met je Orca.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn om te lezen Jan dat je mooie bolide nu in orde is! Geniet ervan! Nu de ondersteuning werkt, kom je nog eens langs? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou wel eens kunnen: er zijn plannen in de maak om voor de 5000 km-beurt (Rohloff oliewissel) tot in Dronten te fietsen (samen met Paul, met E-Orca 33). Dat is nog niet voor onmiddellijk.
      Dordrecht leek me zeker nog een bezoekje waard ;-)

      Verwijderen
  6. Mooi! Veel plezier hiermee Jan. En een pluim voor de jongens van Flevobike.
    Groeten,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen