vrijdag 10 januari 2014

E-Orca: zichtbaarheid (2)

Kijk: deze keer een beeld van de Orca zonder opvallend licht.

Foto met compactcamera
Het is duidelijk dat de koplamp van de zijkant ook goed zichtbaar is, net als het achterlicht. Minder leuk is dat er tussen de koplamp en het achterlicht een grote leegte gaapt, maar nogmaals: dit is zonder opvallend licht.

Vanavond maakte ik hetzelfde beeld, op dezelfde plaats, maar deze keer met een betere camera. Dat geeft al een heel ander beeld.

 
Indien een automobilist de Orca dwars voor zich krijgt, zullen zijn koplampen er op schijnen en dan speelt reflectie een rol.

Foto met Nikon D80, Sigma 18-50/2.8 en flits

Daar kun je moeilijk nog naast kijken!
Je ziet op de foto dat ook op het achterwiel reflectie voorzien is. Dat gebeurde vandaag. Terzelfdertijd werd de Tryker achteraan vervangen door een Schwalbe Marathon Supreme. Die wordt de komende week uitgetest.

Deze week merkte ik trouwens nog een leuk extraatje van Flevobike: op elk wiel zit standaard een magneet bevestigd. Je hoeft enkel nog een sensor te plaatsen om gegevens door te krijgen.

4 opmerkingen:

  1. Het is duidelijk dat de fiets het best zichtbaar is met opvallend licht, het verschil is erg groot!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aangezien er erg weinig auto's in het duister rijden zonder de lichten aan, denk ik dat het zo wel volstaat ;-) Uiteindelijk moet je maar opvallen als er andere weggebruikers zijn.
      Een ander probleem op het jaagpad zijn onverlichte voetgangers en ruiters. Erg zeldzaam, maar het gebeurt. Dan moet ik op de eigen verlichting rekenen.

      Verwijderen
  2. Greenmachinist 11 januari 2014

    Dat valt me niet tegen dit zijaanzicht. Ik vraag me trouwens wel af of Flevobike niet heeft overwogen om de Philips Saferide led achterlicht te gebruiken, dat is een vrij grote ovaalvormige licht-ring die ook nog eens van opzij uitstekend zichtbaar is.
    Overigens zeer fraai die reflectie tape om de spaken.

    Ik hoop dat de Marathon Supreme achter goed bevalt, al heb ik niet het idee dat je voldoende grip hebt op de modderweg die je onlangs beschreef.
    Ik kan me niet voorstellen dat Flevobike die zompige vettige Belgische klei voor ogen hadden toen ze de Orca ontwierpen.
    Die magneetjes zijn i.d.d. standaard op de gietwielen, Mijn Greenmachine heeft ze ook en sturen de cateye aan.

    groet

    Greenmachinist.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat het achterlicht betreft: geen idee. Dat zou je hen moeten vragen... Ik weet wel dat die Lumiring zeer goed zichtbaar is en tegelijk niet irriterend (geen puntbron). Rekening houdend met de vorm van de staart van de Orca, moet eigenlijk gewerkt worden met een achterlicht bedoeld voor op een spatbord. Dat zal wel de reden zijn.

      De Marathon Supreme is een eerste test, omdat ik die (als reserveband) liggen heb. Flevobike bezorgt me de komende week wel een Schwalbe CX Comp crossband om te testen. Arjan Vrielink had me al gezegd dat die in sneeuw en modder wellicht beter zou presteren.
      http://www.schwalbe.com/nl/offroad-reader/cx-comp.html
      Ik verwacht hiermee wel meer grip dan met de Supreme, maar wat betreft antilekeigenschappen en levensduur is het dan weer afwachten.
      Het is natuurlijk wel zo dat die dreef maar een fractie van de dagelijkse route uitmaakt. Naast dat en 150 m onvervalste kinderkopjes gaat die rit over asfalt. In regen valt de Tryker enorm mee, maar zoals al gezegd is sneeuw een andere zaak.

      Verwijderen