woensdag 29 januari 2014

Leuk

Zei ik het al? De kettinglijn van de Orca is helemaal gesloten, van de pedalen tot aan de achteras. Gesloten zoals in: helemaal dicht. Van binnenin zie je nergens de ketting lopen. Meer nog: van binnenin kun je er gewoonweg niet bij.
Van buitenaf zie je de ketting ook niet. Je ziet wel een kettingkast vanaf de Rohloffnaaf (op een tussenas) tot aan de achteras. De rest van de aandrijving zit helemaal weg.


Dat heeft een nadeel: je kunt er niet zomaar bij. Dat heeft echter vooral een voordeel (naast nog andere): je hoeft niet echt na te denken bij wat je aantrekt. Het enige waar ik op hoef te letten, is dat ik schoenen met SPD-plaatjes aantrek en dat is dan nog enkel omdat ik koos voor tweezijdige SPD-pedalen. Mocht ik er andere pedalen in monteren, dan hoeft zelfs dat niet.

Even een boodschap doen? Schoenen aantrekken en wegwezen! Zo lang je er een beetje op let dat je je niet te hard inspant, kun je met zowat om het even welke kleren wegfietsen. Dat is om de hierboven genoemde reden en ook omdat de ondersteuning de inspanning kan beperken.

Op die manier wordt de Orca echt veelzijdig inzetbaar.

De gesloten aandrijflijn en elektrische ondersteuning zorgen ervoor dat je heel makkelijk de Orca neemt voor allerlei verplaatsingen en niet enkel voor lange afstanden. Maakt dit de Orca tot een stadsvelomobiel? Ja, maar ook tot een boodschappenvelomobiel, een lange-afstands-velomobiel, een berg-en-dal velomobiel, ... Enkel indien je wedstrijden wil rijden, kun je beter wat anders kiezen, want het is niet de snelste. Dat maakt een Orca nog niet traag, maar indien het om snel en zonder ondersteuning gaat, zijn er betere keuzes te bedenken, zoals de Strada DF of de Milan, bijvoorbeeld. Dan moet je wel weer opletten wat je aantrekt, maar geef toe: in kostuum in een Strada stappen, dat is geen zicht.

En ik ben niet de enige die de Orca op die manier apprecieert: ook Paul geniet van de zijne.

3 opmerkingen:

  1. Mijn ervaring is dat je met een Versatile is dat je bij een nieuwe ketting de kettingspanning in de gaten moet houden. Als de ketting wat is ingesleten, ketting inkorten. Anders valt de ketting er bij de tussenas vanaf. Dan ben je even bezig om deze er weer op te krijgen. Ben benieuwd of in de Orca dit ook speelt. Gelukkig is dit een klein onderhoudspuntje voor een verder probleemloze velomobiel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet hoe het bij de Versatile zit, maar bij de Orca zit in elk geval zowel op de voorste als de achterste ketting (en zelfs op het korte eindje ketting tussen de motor en de Rohloffnaaf) een kettingspanner op de weerkerende ketting. Die zou de slijtage zeker moeten kunnen opvangen.

      Verwijderen
  2. Mijn vrouw en ik gebruiken dagelijks onze Orca's voor woon-werk verkeer Lelystad-Dronten, boodschappen, het bezoeken van vrienden en familie, maar ook voor langere tochten en vakantie. Ik fiets altijd in mijn gewone kleding en mijn gewone schoenen. Ik gebruik de Orca net als een auto,....instappen en rijden. Tot nu toe (twee jaar) heb ik geen onderhoud gepleegd en wacht daar bewust mee om te kijken hoe onderhoudsvriendelijk de Orca is. Ik geloof ook niet dat het nodig is om de olie te vervangen in de Rohloff naaf, dus doe ik dat ook niet. In het voorjaar zal ik uitsluitend de Orca een keer met water schoonspuiten, ....dat moet het dan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen