maandag 24 februari 2014

Feestje!

Neen, niet bij mij, maar bij Fietser. Toen ik daar de voorbije week langsging, stond in de werkplaats WAW 200 te blinken.

Nummer 200 is een "special edition": de basis is namelijk de RAW (race-WAW), maar dan met Rohloff, CardioDrive (elektrische ondersteuning bij het aanzetten) en bekleding met akoestisch vilt. Een bio-elektrische hybride van geen 35 kg: een RAW weegt zowat 26 kg, de elektrokit, Rohloff en het vilt zorgen voor het meergewicht.

Tijd voor een feestje bij Fietser, dus. 200 WAWs is al niet niks. Als je de eerste versie vergelijkt met wat er nu geleverd wordt, is de afwerking met sprongen vooruitgegaan en is de velomobiel heel wat gebruiksvriendelijker geworden. De basis blijft natuurlijk de spartaanse racemachine van weleer en die is op het vlak van comfort geen concurrentie voor de Orca, maar als het op rijsensaties en bochtenstabiliteit aankomt, zal de WAW het met ruime voorsprong halen.

Wat ook niet te vergelijken valt - maar ik doe het bij deze toch - is het gekozen systeem voor de ondersteuning.
Om te beginnen is dat bij Fietser veel goedkoper: € 1000 voor de hele kit (niet ingebouwd voor die prijs) tegenover € 2.350 (ingebouwd). Het concept is dan ook totaal verschillend: bij de WAW regel je de stroom met een draaigreep (een "gas"hendel) en gebruik je de motor in principe enkel om de massa in beweging te krijgen; bij de E-Orca wordt een koppelsensor gebruikt en regelt het eigen vermogen de motor. Dat wil zeggen dat hier het principe van de meeste e-bikes gevolgd wordt: je stelt een ondersteuningsgraad in (x % van het door de fietser geleverde vermogen) en de elektronica regelt de rest. Je hebt dus eerder continu ondersteuning, waardoor de E-Orca automatisch meer gebruikt maakt van de elektromotor, waar de WAW meer de spierkracht benut.

Het systeem bij Fietser reageert ook directer, bruter, dan dat van Flevobike. Dat eerste was ook wat in mijn eFAW gebruikt werd en het moet gezegd: met de mechanische kant waren er nooit ofte nimmer problemen. De moeilijkheden die ik ondervond, waren te wijten aan de slechte kwaliteit van de accu, maar van Cyclone als acculeverancier zijn ze al jaren afgestapt.
Ook op het vlak van de e-drive merk je de aandacht (of net niet) die de ontwikkelaars besteden aan het gewicht. Het hele pakket bij Fietser weegt nog geen 6 kg, terwijl de accu bij Flevobike alleen al 5,5 kg op de weegschaal zet... Anderzijds neemt het accupak van Flevobike geen bagageruimte in beslag (wordt voor het zitje op het kettinghuis vastgezet), terwijl dat bij de WAW "ergens" in de fiets gelegd wordt. Gewicht versus afwerking, zou je kunnen stellen.

Als besluit dit: waar de Orca het etiket "traag" meesleept uit het verleden, hoort bij de WAW "matige afwerking". Beide labels kloppen al lang niet meer, maar zetten nog altijd een stempel op het imago van deze velomobielen. Het is nog in zover terecht dat de Orca nooit de snelheid en bochtenstabiliteit van de WAW kan benaderen en dat de WAW niet de praktische inzetbaarheid van de Orca biedt, maar dat heeft in de verste verte niet meer te maken met gebreken, eerder met de gemaakte ontwerpkeuzes.

1 opmerking:

  1. Dat de labels niet meer kloppen is wel zo, als ik de site en afwerkingsfoto's van de huidige WAW's bekijk zie dat er inderdaad veel veranderd is. Qua vormgeving vind ik een WAW een van de mooiste velomobielen, en de afneembare neus en staart zijn ook een voordeel. Met de betere elektrische afwerking en de prima wegligging en gewicht is het een fiets die eigenlijk nog beter verkocht zou kunnen worden.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen