dinsdag 4 maart 2014

CX Comp 47-406

De CX Comp doet nu al een tijdje dienst als achterband in plaats van de origineel geplaatste Schwalbe Tryker (40-406). Volgens mijn log deed ik er ondertussen alweer zo'n 1000 km mee.


Wat zijn de bevindingen tot nu toe?


Vooreerst doet de band datgene waarvoor ik die koos zoals verwacht: op paden waar meer grip nodig is, biedt de CX Comp dat in ruime mate. Een dreef waar enkele centimeters modder de bovenlaag vormt, is geen probleem meer. Zonder doorslippen duwt de band de Orca hier door (mee dank zij de constante aandrijving van de assistentie). De zijdelingse grip lijkt me ook in orde; de Orca zette nog geen stap opzij of toch niet op een manier die ik aan de band kan wijten.

Wat rolweerstand betreft, valt het moeilijk dit te beoordelen. Er ligt een CX Comp achteraan (nodig voor de tractie), maar vooraan liggen nu Hutchinson Greenvilles en voordien Trykers. In elk geval: de topsnelheid die ik haalde op vlakke baan - 60,5 km/u - werd bereikt met deze achterband. Echt groot zal die rolweerstand wellicht niet zijn.

Betrouwbaarheid: op een lek na amper 70 km na, houdt de band zich prima. Dat zal een gevalletje pure pech geweest zijn. Het enige wat nodig is, is af en toe wat lucht toevoegen, maar dat moet met elke band. Voorlopig hou ik de aanbevolen 4 bar aan.

Comfort

De meest opvallende eigenschap is dat de band rumoerig wordt bij snelheden vanaf 40 km/u. Dan stijgt van achter me een soort gebrom op. Dat zal wel met het uitgesproken noppenprofiel te maken hebben. Storend is het niet en luid ook al niet; het hoort gewoon bij de eigenschappen van de CX Comp.
Door de breedte loopt de band af en toe wel wat aan. Bijvoorbeeld indien de Orca volgeladen is met kilo's boodschappen. Aangezien de bagageruimte zich rond het achterwiel bevindt, krijgt dat alle extra gewicht te dragen. Ook bij snel genomen bochten gecombineerd met een oneffen weg laat de band zich horen, net als bij het diep inveren. Dat kon ik grotendeels opvangen door de veerdruk wat te verhogen, maar af en toe doet het zich nog voor. Meer veerdruk kan het misschien nog verminderen, maar dat gaat dan weer ten koste van het comfort.

De belangrijkste vraag die op dit moment nog onbeantwoord blijft, is de levensduur ervan. Dat zal ik, denk ik, dit voorjaar nog niet kunnen beoordelen. Zodra het warmer en droger wordt, komt er weer een Tryker op het achterwiel: ook daarmee wil ik wat meer ervaring opdoen.

2 opmerkingen:

  1. Jan,
    Fijn dat de problemen met de ondersteuning nu achter de rug zijn! Toen je Orca hier in de garage stond leek het ook wel of de achtervering nog moest loskomen. Veert je fiets inmiddels soepel? Moet er aan denken bij het het zien van de foto van de achterbrug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen André Vrielink tot bij mij kwam om de ondersteuning te herstellen, had hij een nieuwe schuimdemper bij, met een net iets kleinere diameter. Daarmee was het probleem van die veerpoot in één keer opgelost.

      Verwijderen