dinsdag 1 september 2015

Mannen maken plannen - deel 2

Een ander plan: de lichtmast op de E-Orca verbeteren.



Dat wil zeggen: aan de mast op zich hoeft niets te veranderen, maar ik wil de verlichting integreren. Wat ik voor ogen heb, is een tweetal (of drie?) witte, gele of amberkleurige leds in de voorkant van de buis inbouwen en één of twee rode achteraan. Dat maakt de lijn wat meer uitgepuurd en tegelijk kan ik werken met een schakelaar die van binnenin te bedienen is. Het geheel wordt minder kwetsbaar, makkelijker te schakelen en soberder.

Zo zijn er ook geen extra accu's meer nodig: het systeem zou gevoed worden door het 12V-boordcircuit. Met 6,75 Ah kan dat wel wat hebben.
Op de kabelbundel naar achteren zijn nog twee draden vrij, dus dit moet kunnen.
Hier wordt het vooral een kwestie om eerst uit te dokteren hoe dat allemaal moet. Dan moet ik op zoek gaan naar de geschikte leds en tenslotte moet alles ingebouwd worden

Een creatievere, vrolijker variant: de "mast" vervangen door een zwarte rugvin, helemaal in Orca-stijl. Dat is natuurlijk iets moeilijker te realiseren en zeker heel wat meer werk, aangezien het buisje er al is. Van het concept maakte ik alvast een foto.

Het beoogde beeld is een kortere, gebogen vin, maar dit geeft toch al een idee
Zo'n vin zal in kunststof gemaakt moeten worden, hol en dus door middel van een mal. Het zou met carbon of glasvezel kunnen, of zoals Flevobike het vorig jaar deed: met een 3D printer...

 
En daarmee is het nog niet gedaan. De voorbije winter experimenteerde ik met een plaat om het voetengat af te dekken.


Tijdens de installatie
De binnenkant
Dat werkte prima: de binnentemperatuur lag meteen een pak hoger. Dat is in de zomer zeker niet interessant, maar in de winter, bij vorst, des te meer. Ook zou die afdichting zorgen voor minder luchtweerstand. Hoeveel, dat is moeilijk te becijferen, maar het zou toch verschil maken.
Het experiment viel dan weer tegen omdat het materiaal niet flexibel genoeg was en brak door de spanning en de trillingen.
Een idee is om hier een acrylplaat voor te gebruiken. Dat is zeker betaalbaar, redelijk flexibel en makkelijk te bewerken. Daar bovenop blijf je de bodem zien, aangezien het transparant is.
Een praktische reden: op zolder vond ik nog een 1 mm polycarbonaat plaat. 
Om de plaat vast te zetten, wil ik aan de voor- en achterkant een strip die de kromming van de bodem volgt, misschien in aluminium. Dat zou meteen extra sterkte moeten geven aan de plaat.
Het geheel wordt op de hoeken met boutjes vastgeschroefd, zodat het makkelijk te plaatsen en te verwijderen is. In het midden kan de plaat vastgemaakt worden met de bouten die ook de aluminiumstrip over de kettingtunnel vast houden.
Op basis van die ervaringen van vorig jaar, zal ik de randen van de plaat afdichten met een lichte tochtstrip. Bij hevige regenval of bij rijden over een doornat wegdek sijpelde water binnen, dat dan niet meer weg kon. Afvoergaatjes zijn goed, zorgen dat het niet binnenkomt is beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen