donderdag 17 september 2015

Dynamo-verlichting op de Seiran: montage

Het plan is omgezet in realiteit: nadat ik een nieuw voorwiel, met naafdynamo, maakte voor de Seiran, is nu ook de verlichting gemonteerd.

Dat vraagt wel enig denkwerk. Een lamp monteren op zich houdt eigenlijk niets in, maar de kabels netjes leiden en waar mogelijk wegwerken, dat is andere koek. De BuMm Luxos U vormt hierbij een bijzondere uitdaging, omdat er meer bedrading aan te pas komt dan enkel een verbinding tussen de naafdynamo en de koplamp: er is nog een draad naar de afstandsbediening en verder naar de usb-connector.

Verder is het de bedoeling om alles zo netjes mogelijk te houden. Dat houdt in dat de kabels waar mogelijk door het frame moeten lopen.

Net achter de bracketbuis zit een opening aan de onderkant van de trapboom: daar kunnen de kabels - één naar de dynamo en een andere naar het achterlicht - in het frame verdwijnen.


Een eind verder, net voor het balhoofd, zit alweer een opening waar de kabel naar de naafdynamo weer tevoorschijn komt. Vandaar leidt ik die langs de linker vorkpoot naar de naaf. Dat moet met kabelbinders, want er zijn geen openingen beschikbaar. Natuurlijk zou ik er twee kunnen boren aan de binnenkant; eentje bovenaan en een tweede onderaan. Dat komt misschien nog, ooit eens.
De kabel voor het achterlicht moet helemaal naar achter. De kabel is soepel, dus die schuif je niet zomaar in de richting die jij wil. Ik plooi een haak aan het eind van een stuk stijve ijzerdraad. Dat schuif ik van onder het zitje, waar de derailleur- en remkabel tevoorschijn komen, door de framebuis naar voor. Ik kan zo helemaal niet zien wat ik doe, dus moet de trapboom eraf. Klinkt simpel, maar om dat te doen moet de ketting er vooraan af. Dan moet de derailleur ook nog losgemaakt worden en alles wat die trapboom kan tegenhouden.
Vooraf merk ik de precieze positie van die trapboom, zodat het geen zoektocht wordt om alles opnieuw af te stellen.


Daarna gaat de draad voor het achterlicht van voor naar achter in de framebuis, waarna ik kan hengelen met die ijzerdraad. Niet simpel, want het balhoofd loopt dwars door die buis, waardoor er links en rechts nog wat plaats is erlangs.
Dat lukt, met wat geduld, en zo zit die kabel netjes weggestopt en afgeschermd. Onder het zitje komt die weer tevoorschijn.Daar leidt ik hem langs het zitje en de bagagedrager naar achteren. Ook hier wordt de kabel netjes met kabelbinders vastgelegd, zo onzichtbaar mogelijk.



Het eindresultaat: een werkende koplamp, een werkend achterlicht en - ik testte het zaterdag uit - een usb-voeding die het ook doet.


In de volgende posts gaat het over de praktijkervaringen met de Luxos U.

8 opmerkingen:

  1. Zo Jan, weer een project met succes afgerond! Je bent zo goed als een allround fietsenmaker nu, daar is een loopbaan aan verloren gegaan.......Maar gelukkig kan je nog wat knutselen in je vrije tijd!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is een aangename afwisseling voor de dagtaak, die met 'training and support' een wel heel andere inhoud heeft. Daarenboven kies ik mijn projecten helemaal zelf wat de fietsen betreft. Heel belangrijk!

      Verwijderen
  2. Hoi jan, wat is dat toch een mooie fiets ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi en lekker comfortabel om mee te fietsen. Over de lakkwaliteit ben ik minder te spreken: boterzacht.

      Verwijderen
  3. zit die usbvoeding bij de lamp? of is dat een systeem appart?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de volgende post ga ik hier dieper op in. Even geduld ;-) Dit geef ik je al mee: de usb-aansluiting zit *niet* in de lamp.

      Verwijderen
  4. Hoi Jan,
    Geïnspireerd door je verrichtingen ben ik overgegaan tot aanschaf van een 2dehands Shimano naaf die 2,4 Watt kan leveren in een 26-28 inch wiel. maar wat draait dat ding zwaar zeg! Ik neem toch aan dat het de magneten zijn die ik voel?!
    controle met de universeelmeter toont i.e.g. wel aan dat hij werkt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een naafdynamo die niet ingespaakt is, geeft inderdaad veel weerstand. Ja: dat zijn de magneten die je voelt. Een keer het wiel ingespaakt is, merk je dat amper nog.
      Leuk dat ik je kon aanzetten hiertoe. Veel plezier met het maken van je wiel.

      Verwijderen