dinsdag 2 oktober 2018

Pech onderweg

Zaterdag.

De smartphone meldt een oproep. Dochterlief: 'papa, kan ik zondag jouw elektrische fiets?'
Geen probleem: het ding dient om te rijden en ik heb hem dan niet nodig.

Zondag, late namiddag. 

De smartphone meldt een nieuwe oproep. Dochterlief: 'papa, hoe het komt, weet ik niet, maar de achterband staat helemaal plat. Niemand hier heeft een pomp...'

Papa stapt in de VW T4, met een voetpomp als bagage. Papa rijdt naar de andere kant van Gent om een band op te pompen. Papa's doen veel voor hun - in dit geval volwassen - kinderen.
Als papa aangekomen is, wordt de pomp tevoorschijn gehaald en de achterband weer op druk gebracht. Die doet al vanaf het begin wat gek: af en toe is die band om onverklaarbare redenen helemaal leeggelopen. 3,5 bar is voldoende voor een 42 mm brede band.

Het slangetje is nog maar van het ventiel gehaald als de binnenband er met een luide knal de brui aan geeft. Nu hoef ik niet meer te twijfelen of er een lek in zou zitten...

Gelukkig dus maar dat papa met het busje is. De fiets wordt op de fietsendrager gehesen, er wordt nog een tussenpost bezocht en dan rijden we richting thuis.

Dat worden een nieuwe binnen- en buitenband. Die laatste heeft een erg dun geworden loopvlak. Er zit ook geen reflecterende strook op de wangen, waardoor de fiets wettelijk niet in orde is (geen reflectoren in de wielen, dan is zo'n strook nodig). Kan ik de zaak meteen grondig aanpakken.

Dinsdag

(maandag had ik andere taken)

Het achterwiel gaat eruit, de band eraf en de binnenband eruit. De diagnose wordt bevestigd.


Vaag beeld, maar toch wel duidelijk
Voorlopig neem ik een Vredestein 37-622 uit de reserve. Niet de beste band, maar ik heb hem liggen. Ergens slingert nog een binnenband rond, dus ik kan voorlopig weer verder.
 
Nu begint de twijfel: welke band wordt het? De maat blijft in elk geval 42-622, maar het zoeken is naar het juiste compromis tussen lekbestendigheid, comfort, duurzaamheid en grip.
Dat wordt het onderwerp voor een volgende keer.

12 opmerkingen:

  1. Tja, ze weten je nog steeds feilloos te vinden als ze je nodig hebben.....Het is ook overal hetzelfde.......Maar goed, daar zijn we ouders voor nietwaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja nog even zeg!
    Straks heet het nog "Sorry kinderen, we hebben deze aarde verknald met onze fossiele brandstoffen maar we deden het allemaal voor JULLIE !".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mick, ik snap je opmerking niet. Waar heb je het over?

      Verwijderen
    2. Ik neem toch aan dat die VW T4 die oude bestelbus is die je van Fietser.BE hebt overgenomen? Naar de andere kant gaan van de stad ermee is de meeste vervuilende actie die je dan kunt ondernemen.
      Dwars door de stad tref je dan veel stoplichten waardoor het ding nog meer uitstoot dan gemiddeld op een plaats waar veel mensen wonen. Omrijden om de stad verhoogt het aantal kilometers dus ook weer die verhoogde uitstoot.
      Terwijl je een half elektrische vm hebt waar je alleen maar een pomp en een binnenband had hoeven meenemen...

      Verwijderen
    3. Wel, ik dacht al dat je daarop doelde.
      1. Het gaat om Gent. In Gent is een 'circulatieplan' ingevoerd. Je kunt onmogelijk dwars door de stad. Gelukkig maar, want het is recent onomstotelijk aangetoond dat de leefbaarheid daardoor heel sterk verbeterd is.
      2. Bij elke verplaatsing weeg ik af welk transportmiddel ik gebruik. Daar ga ik niet licht over en meestal haalt de fiets het.
      3. Dit wist ik vooraf niet, maar mocht ik met een fiets (trike, velomobiel ...) gegaan zijn, dan hadden we een dik probleem. Ik wist niet dat die band zou ontploffen, dus een reserve 28" had ik niet bij.
      4. Ik denk niet dat ik lessen hoef te krijgen van een ander over hoe ik me dien te verplaatsen. Zoals Gert zegt: ik geef al heel vaak het goede voorbeeld. Mag het even?

      Verwijderen
    4. Aha, je vraag leek het op het "Wir haben es nicht gewußt" van de massa.
      Waardoor dit keer maar één grote gaskamer zich vult, de atmosfeer.

      Verwijderen
    5. Wel, ter verdediging: ik ben alweer de hele week met de fiets naar het werk gereden. De auto zal deze week (na zondag) pakweg 20 km afgelegd hebben. Ik ben zelfs niet van plan om die voor zondag nog te gebruiken. Zondag dan weer wel, omdat de bestemming te ver ligt en moeilijk bereikbaar is. Als het even kan, wordt dan nog gekeken of carpoolen niet mogelijk is. Ik 'wust' het dus wel ;-)

      Verwijderen
    6. Ik geloof niet dat verdedigen nodig is in jouw geval Jan, daar ga ik volledig met Gert mee. Beetje overdreven reactie van Mick, volgens mij dan.......Mick zou helemaal gillend gek worden in Noorwegen denk ik, met al die figuren die voor een verplaatsing van 500 meter in een auto stappen.....en die in de winter dan ook nog eerst doodleuk een kwartier stationair laten "warmdraaien" anders is het zo koud tijdens de "rit". Maar goed, zoals Gert al opmerkt, in principe heeft hij gelijk, maar soms moet je even nadenken voor je reageert, heb ik ook wel eens te laat ingezien.
      Wat dat aangaat kan ik ook wel met de nek aangekeken worden, want zomaar eventjes dik 6000 km rijden met een dikke Fiat diesel omdat we zo nodig eens door Schotland wilden rijden? Foei! Dat had fietsend ook gekund!
      Ja, maar wij zijn geen milieu "bewusten", toch niet fanatiek. Ik rijdt velomobiel omdat ik graag het hele jaar fietsen wil, niet uit milieu oogpunt. Mag dat Mick?
      Zo niet, dan doe ik gewoon verder, en dat zal Jan zeker ook doen!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    7. Zoals u zo velen meneer Manhave, daarom stuur ik ook geen kinderen deze wereld in!

      Verwijderen
  3. hmmm, rationeel heeft Mick gelijk. Echter het gaat over dochterlief..en dan moeten vaders sommige zaken wel eens anders doen. Denk dat Jan al een behoorlijk portie het goede voorbeeld geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. 🕊️ 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jongens, ik denk dat elk zijn punt wel gemaakt heeft. Zullen we erover ophouden?

    BeantwoordenVerwijderen