woensdag 25 april 2012

Averij

Al enkele jaren zeg ik "hoe is het mogelijk" als ik deze conceptfout nog maar eens tegenkom. Levensgevaarlijk (voor de fiets) vind ik het: een mooi glooiende oprit naar een verhoogd fietspad, abrupt begrensd door een stoeprand. Zeker indien je met zo'n situatie geconfronteerd wordt aan een bocht.


Een meter had ik niet bij de hand, maar het fietspad schat ik daar 80 à 90 cm breed (met een flauwe bocht naar rechts, zoals je ziet). De spoorbreedte van eFAW bedraagt ongeveer 78 cm, dus ik moet echt goed mikken. Met een bakfiets lijkt me de kans op contact met die stoeprand groot; met een velomobiel, waar je de voorwielen niet kunt zien, nog veel meer.

Wel: gisteren had ik prijs. Even fout ingeschat en met een flinke klap ging de rechterkant van eFAW de lucht in. Gelukkig landde ik weer op drie wielen, maar het geluid dat daarop volgde beloofde niet veel goeds.

Enkele meters verder ging ik aan de kant staan om de schade te bepalen. Dat zag er niet goed uit: de achterkant van de rechter band sleepte tegen de kast.


Dat wil zeggen dat op één of andere manier de hele ophanging rechts naar achteren geschoven is. Vanavond haalde ik dan beide wielen eraf om te kijken wat er aan de hand kon zijn. Het resultaat rechts zag er niet zo goed uit: ik vrees voor structurele schade. Om het te illustreren maakte ik een beeld van de binnenkant van de rechter wielkast.


Onder de horizontale plooi in de wielkast vond ik een verdachte bobbel. Het lijkt erop dat de koets vervormd is door de klap. Dat zou kunnen betekenen dat de wielkast wat kleiner geworden is, met het slepen als gevolg.

Morgen ga ik dus tot bij Fietser, om met hen te kijken wat hiermee mogelijk is. En dan ga ik na of, via de Fietsersbond, iets gedaan kan worden aan wat uiteindelijk de schade veroorzaakte: foute weginfrastructuur.

Extra vervelend: vanaf vrijdag wordt ik verondersteld aan het ligfietstreffen in Laakdal deel te nemen...

6 opmerkingen:

  1. Oei dat ziet er niet zo best uit. Ben benieuwd of je in het gelijk gesteld gaat worden, je had ook iets meer richting rijbaan kunnen gaan om de stoep te ontwijken misschien? Niet dat ik nooit stoepjes op onmogelijke plekken heb meegepakt.... Veel erger dan de sporing die om zeep was heb ik het gelukkig niet gehad na een aanrijding met een stoepje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gisteren ben ik bij Fietser.be langsgegaan. De schade bleek erg mee te vallen: een knik in de wielkast, zoals je op de foto ziet, en ook in de bodem. Niets dat met een hydraulische pers, een hamer en een half uurtje tijd niet hersteld kon worden. Nadien hebben we de sporing ook nog even gecontroleerd en bijgesteld.
    Wat de plaats van het ongevalletje betreft: op de foto merk je dat niet, maar tijdens de spits kan het hier erg druk zijn. Ik rij dan niet graag vlak langs de auto's in een lage velomobiel. Meestal gaat het goed; deze ene keer dus niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is mooi! Ik lees je blog regelmatig en was al bang dat het een tijdje stiller zou worden...;-)
      Nee, zonder dollen, ben blij voor je dat de schade mee valt. Een ergerlijk domme trottoir-band constructie inderdaad, niet alleen gevaarlijk voor velomobielers zou ik zeggen. Zou toch niet verkeerd zijn om de betreffende beheerder wat positieve motivatie bij te brengen t.a.v. zijn/haar verantwoordelijkheid...

      Verwijderen
    2. Jazeker. Zo hadden we meteen een nieuw thema voor acties met de Fietsersbond. Dergelijke miskleunen vind je in heel Vlaanderen. Argument is blijkbaar dat dit dient om te verhinderen dat auto's op de stoep parkeren... Of hoe het middel erger is dan de kwaal.

      Verwijderen
  3. En dan had je nog geluk dat de verhoogde stoeprand maar aan één kant was .... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jawel. Soms, heel soms, rij ik langs het Citadelpark (richting Heuvelpoort) wel op het fietspad. Daar is het ter hoogte van de Kunstlaan heel goed mikken en traag genoeg rijden. Die stoepranden worden daar gecombineerd met een soort chicane !

      Verwijderen