vrijdag 8 juni 2012

Onderweg

Deze keer naar een nieuw achterwiel met NuVinci traploze naaf. Eindelijk !

Eerst moest ik een half jaar geduld hebben voor nooit geleverde, maar telkens weer beloofde spaken. Dan ben ik via een andere leverancier op enkele dagen aan spaken geraakt, maar door mijn foute berekening bleken die te lang te zijn; 5mm te lang, om exact te zijn.

Nu helpen contacten wel af en toe: Filip, van De Ligfiets, was zo vriendelijk om mij zijn draadroltoestel uit te lenen. Gisteren heb ik dan, gezellig op het terras in de zon, nieuwe draad gerold en de spaken ingekort.


Terwijl ondertussen de regen weer neerstroomde, kon ik het wiel daarna inspaken.






Nu moet het nog gericht worden en ook daarvoor doe ik beroep op iemand uit de vriendenkring: om een wiel te richten heb je namelijk specifiek gereedschap nodig en dat heb ik niet liggen. Voor die enkele wielen die ik bouw, zou het ook erg duur uitvallen.

Daarna komt het werk voor het inbouwen. De belangrijkste hindernis die ik daarbij zie, is dat door de bodem van eFAW een tweede bedieningskabel moet getrokken worden.

Op dit moment merk ik een erg hoge weerstand in de naaf, maar vermoedelijk zal die snel verminderen een keer de boel aan het rollen gaat.
Omdat ook de velg breder is dan standaard (25mm tegenover 19mm), zou ook de band een iets andere vorm moeten aannemen.

Technisch geeft de combinatie met een rondom geveerde velomobiel nog een complicatie: de naaf is niet licht te noemen en dat verhoogt het onafgeveerde gewicht aanzienlijk. Dat moet gevolgen hebben voor het veer- en dus weggedrag van het geheel. Voor zover ik weet, zal dit vooral een extra belasting van het veer- en dempingssysteem betekenen. Zou de nieuwe Risse-veerpoot hierbij een merkbaar verschil kunnen betekenen?

Eerst maar even afwachten wat het nieuwe wiel zal doen. Dat wordt iets voor het komende weekend!

1 opmerking:

  1. Dag Jan,
    De Risse dempers slagen erin om ieder wiel op de weg te houden.
    Bestel gewoon de instelbare Astro 5 demper en probeer hem. Werkt het niet naar je zin, stuur je hem gewoon terug. Wil je hem houden, dan stuur ik de factuur na.
    Groeten,
    Wim
    Velomobielonderdelen.nl
    wimschermer.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen