donderdag 19 juli 2012

Op maat

De Valenteyn Kobra - we zullen het hier maar op houden - blijkt te groot (of ik te klein) en het afstellen van die fiets is helemaal niet evident, aangezien je de trapas niet kunt verzetten. De enige optie is het zitje verplaatsen, maar ook dat kan maar in beperkte mate. 



Je ziet hier duidelijk dat er al in het zitje gesneden is om het meer naar voren te kunnen plaatsen. Verder kon niet meer, dus moest er creatief gewerkt worden.

De oplossing die ik bedacht en uitvoerde, is het plaatsen van een aluminium koker bovenop de originele bevestiging, waardoor ik het zitje een heel eind vooruit - en tegelijk ook omhoog, anders ontstaat er een conflict tussen zitje en frame - kan zetten.

De originele bevestiging was zo:


Met een stuk rubber ertussen (geen rechtstreeks contact tussen aluminium en staal) maakte ik daar het volgende van.


Het resultaat ziet er nu zo uit:


Het geheel is zowat 6 cm naar voren geschoven. Om de hellingshoek aanvaardbaar te houden, moest ook aan de bovenste bevestiging wat gesleuteld worden. Dat deed ik met behulp van een paar lange bouten (60 mm) en een reeks moeren en ringen.


Het stuur werd ondertussen wat lager gezet en deze voormiddag nam ik de cassette en derailleur onder handen. Leve de wasbenzine !
Binnenkort meet ik de ketting na, want die lijkt me ook versleten. 

Terwijl ik toch bezig was, ging ik na of de Radical M banaantassen op de fiets passen: de ketting loopt er akelig dicht langs en dat kan niet goed komen. Ook daar moet dus wat aan gebeuren: ofwel moet ik een beugel maken om de tas van die ketting weg te houden, ofwel moet er een eind kettingbuis over de ketting komen. En dan volgt een eerste deftige proefrit.

2 opmerkingen:

  1. Laten we zeggen dat het er goed weer voor is , leuk dat zo een oude fiets een nieuw leven krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog even Jan en je kunt eigen ligfiets/velomobiel gaan produceren !

    Ik dacht bij de eerste regels die ik las ook al direct aan een hulpframe onder het stoeltje, maar jouw oplossing is nog effectiever.

    Leuk en interessant om te zien en lezen hoe je zo'n oude fiets weer in functie hersteld !

    BeantwoordenVerwijderen