zondag 16 september 2012

moeilijk...

De Kobra is ondertussen voorzien van nieuwe banden, een nieuwe derailleur en nieuwe cranks. Toch blijven er enkele zaken die te wensen overlaten.

Het moeilijkste hierbij is hoe de achterrem functioneert en daarbij komt het echt op een millimeter aan ! Ergens zit iets fout met het concept: de hoek tussen de remhoeven en het achterwiel is niet correct. Normaal gezien zouden die hoeven recht naar de naaf moeten wijzen, maar dat is niet zo. Hierdoor kunnen de remblokken enkel gebruikt worden indien ze op het uiterste punt van die hoeven vastgezet zijn en dan nog niet onder 90°. Omdat het een racesysteem is, dat per definitie zo licht mogelijk moet zijn, zijn die hoeven ook erg kort, waardoor er weinig speling is.


Wat is nu het probleem ? Als het wiel 1 mm verder naar achteren staat, slepen de remblokken tegen (en al snel door) de band, als het daarentegen 1 mm meer naar voren staat, sleept het loopvlak van de band tegen de zijkant van de bout waarmee de rem op het frame bevestigd zit.


De hoek van de rem veranderen is ook niet evident, want de arm waarop de remkabel binnenkomt, zit in een uitsparing in het frame...


Als klap op de vuurpijl blijkt een ETRTO maatgeving ook niet altijd hetzelfde te betekenen: de vorige 28-622 kon er net in, maar de Conti GP blijkt enkele millimeters dikker te zijn, waardoor het achterwiel niet goed kan gezet worden... 

De Kobra is dus onbruikbaar op dit ogenblik.

4 opmerkingen:

  1. Tsja, die oude ligfietsen vroeger waren vaak niet echt doordacht ontworpen en in elkaar gezet. Persoonlijk zou ik daaraan m'n kostelijke tijd niet willen verspillen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moeilijk; de fiets rijdt echt goed en snel, dus zomaar naar de schroothoop verwijzen is ook zonde. Het wordt een zaak van inschatten hoeveel tijd en energie erin gestoken moet worden, met respect voor het oorspronkelijke ontwerp. Valt dat negatief uit, dan wordt het een museumstuk...

      Verwijderen
  2. Is er geen mogelijkheid de rem onder de achterbrug (liggende achtervork)te monteren?

    BeantwoordenVerwijderen