dinsdag 2 oktober 2012

moordpoging ?

Een titel moet de aandacht vangen, maar de realiteit is er soms niet ver van.

Onlangs nam ik niet de normale route naar huis, gewoonweg omdat ik niet naar huis moest, maar een afspraak had bij de tandarts. Dat betekent meestal een niet zo aangename ervaring, maar wat moet, dat moet.

Dat was de aanleiding. Het gevolg was dat de route voor ongeveer 80 % langs een drukke gewestweg liep omdat er niet echt een beter alternatief voorhanden is. En een drukke weg moet je in dit geval als volgt invullen: 2 x 2 rijstroken (met middenberm), aan elke kant een smalle parkeerstrook waar een auto net wel/net niet op kan en aan de rand van het asfalt een "fietspad". De auto's mogen op deze (gewest-)weg 90 km/u rijden, wat in de praktijk als de minimumsnelheid beschouwd wordt. Daar rij je dan naast, op je fiets, meezogen in het zog van langszoevende vrachtwagens. Moet je vooral bij regen eens proberen.

En dan gebeurt het: iemand gaat braaf aan de kant staan om een telefoonoproep te beantwoorden. Omdat de auto breder is dan de parkeerstrook en stilstaan op de rijweg toch erg gevaarlijk is, gaat de bestuurder dan maar het fietspad blokkeren. Dat impliceert dat fietsers zich dan maar tussen het zich voort reppende autoverkeer moeten lanceren...

Dat is zelfmoord. Of, zoals ik het zie, een aanzet tot moord door de automobilist.

Dus stopte ik achter de auto en maakte gebruik van de toeters (en bel) die in eFAW zitten. Gelukkig kon ik deze keer op begrip van de bestuurder rekenen, die meteen van het fietspad verdween.

Op diezelfde weg: moordstrookjes naast voortsnellende wagens, op sommige plaatsen geen fiets breed; carpoolers die hun wagen op het fietspad parkeren, allerlei van de weg op het fietspad geslingerd afval, ... Het gewest doet echt zijn best om deze schaamstrook te ontraden !

Waarom krijgen de auto's 2 x 2 brede rijvakken en de fietsers een schamel strookje van 80cm breed ?

8 opmerkingen:

  1. De auto is koning, dat blijkt elke dag maar weer. Al heb ik liever een fietsstrook met daarnaast auto's dan een smal slecht onderhouden vrijliggend fietspad waar je naast uit elkaar rammelt ook nog eens niemand kan inhalen.
    Bij 90km/u wegen zou een vrijliggend fietspad echter geen kwaad kunnen inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verstandig om even te blijven wachten. Zeker op zulke gewestwegen is dat een echte life-saver.

    Ach, en een automobilist die gaat stilstaan om te bellen: daar heb ik wel respect voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die automobilist valt inderdaad weinig te verwijten. De overheid die op zo'n manier een weg aanlegt daarentegen... Gelukkig moet ik daar niet elke dag rijden. Zo'n wegen vermijd ik als het maar even kan.

      Verwijderen
  3. Volgende keer gewoon een paar spiegels inklappen. Sommige automobilisten zijn wat 'hardleers' cq. kunnen zich niet in de positie van de fietser verplaatsen. Afgelopen zondag was ik aan het hardlopen in ons dorp (30-zone) en terwijl ik aan de linkerkant van de weg loop (tegen het verkeer in om ze aan te zien komen), komt er een auto mij tegemoet. Genoeg ruimte om uit te wijken, maar het gezelschap wijkt niet. Een gebaar van 'wat moet je nou?' hielp ook niets, waardoor ik met mijn hand tegen de spiegel aantik, zonder deze heel ver te strekken. Jammer dat de automobilist niet stopte, want ik was graag het gesprek aangegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een schamel strookje van 80 cm breed, schrijf je! Daar mijn trike 80 cm breed is kan ik zeer goed zien hoe breed veel van die "zelfmoordtrookjes" zijn. Meer dan eens betekent 80 cm de onderbroken witte strepen inbegrepen... Fietsstroken zijn soms amper 60 cm breed, een normaal stuur is breder.

    Ook al meer dan eens opgemerkt dat nogal wat automobilisten de fietsers beu zijn en ze echt rakelings passeren, ook al is de straat breed genoeg. Daardoor ga ik eigenlijk nog meer naar het midden van de weg gaan rijden. Als ze dan al rakelings langs komen, kan ik tenminste nog uitwijken.
    En met de trike heb ik al meer dan eens onbeschaamd/onbevreesd een bestuurder recht in de ogen zitten kijken en niet van mijn lijn afwijkend of vertragend. Het lijkt soms de enige manier om de autobestuurders te dwingen een fietser zijn plaats te hunnen. Vooral als een bestuurder vind dat hij vlak voor je neus nog een stilstaande auto kan inhalen en je daarmee zou dwingen te stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik fiets ook altijd op de helft van mijn kant van de weg. Fietsstroken kijk ik niet naar. Dat zijn inderdaad vaker parkeerstroken voor auto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Regelmatig word ook ik geconfronteerd met iets dat je inderdaad als een "poging tot moord" kan bestempelen: de R4 op komen rijden en je als fietser straal negeren, op wegen zonder fietspad passeren op enkele centimeter afstand, door een lijnbus tweemaal op één week in de berm gedrukt worden... en als ik daar eens een opmerking over maak op FB al direct uitgescholden worden voor "fietsterrorist". Ook als ik met de motor ben gedragen somige automobilisten zich op dezelfde manier. Intriest gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't Is moeilijk omgaan met de veranderingen in het verkeer. Meer en meer fietsers en ook meer en meer fietsers die hun plaats opeisen (terecht).
      "Fietsterrorist ?", meestal precies omdat je ook je plekje wil. Binnenkort vinden meer automobilisten wellicht dat je enkel mag fietsen waar fietspaden liggen...

      Verwijderen