woensdag 24 oktober 2012

wielen, spaken en kettingen

Een hele poos terug, begin augustus, reinigde en inspecteerde ik de ketting van eFAW grondig. Die bleek nog goed voor een tijdje en dat tijdje lijkt nu voorbij te zijn: de slijtagemeter geeft 100 % aan. Dat wil zeggen: hoog tijd voor een nieuwe ketting. Dat wil ook zeggen dat de ketting na het onderhoud nog 2000 km gelopen heeft: nu zit ik aan >11000 km. Omdat de ketting bij een Alleweder grotendeels niet afgeschermd is, vind ik dat behoorlijk. Of het onderhoud van die ketting iets aan de levensduur gewijzigd heeft, dat valt niet na te gaan.

Dat ze versleten is, had ik al een tijd gemerkt: er ging geen rit voorbij zonder dat de ketting eraf liep. De spanning kon niet verhoogd worden en het was duidelijk dat de zijdelingse stijfheid weg was. Nu, met de slijtage te meten, is het klaar. Deze week vervangen dus.

Bij de kettingcontrole maakte ik van de gelegenheid gebruik om ook het rechterwiel te verwijderen. Bij het remmen trok de fiets naar links en als het wat natter lag, had het linkerwiel de neiging te blokkeren. Conclusie: rechts remt niet (goed).
Daar bovenop had ik onlangs gezien dat er een spaak door was, dus het wiel moest er sowieso uit. En jawel hoor, weer hetzelfde: het ging om een spaak in de binnenste flens, van buiten naar binnen door de flens. Die breken altijd, omdat de bocht in de spaak niet tegen de flens aan zit. Daardoor krijgt die bocht extra belasting te verwerken en zo breekt die.
Dus werd de spaak vervangen, deze keer met een ringetje achter de kop. Sinds ik dat deed met het linkerwiel is daar geen enkele spaak meer gebroken. Die messing spaakringen werken dus echt. Ondertussen werden alle nippels een kwartslag aangedraaid en daarna richtte ik het wiel een beetje, op het gevoel, wegens geen tijd om het echt goed te doen.
Na een tijdje raakt een mens er wel bedreven in. Als ik er weer eens tijd voor heb, moet ook dat rechterwiel goed onder handen genomen worden, zodat achter 9 spaken (binnenste flens, van buiten naar binnen) ringetjes komen.

De remtrommel werd uitgeblazen (leve de compressor)en de kabel wat aangespannen. Een testrit wees uit dat alles weer bolde zoals het hoorde.

2 opmerkingen:

  1. Ook even de trommel vetvrij maken met remmenreiniger en de schoenen licht opschuren !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist, ja. Gelukkig gaat dat snel. Zal ik het komende weekend even doen.

      Verwijderen