dinsdag 22 januari 2013

WAW levertijden

De WAW staat in de belangstelling de laatste tijd. Eerst een artikel op Lowtechmagazine, dan (vorige maand) eentje in het tijdschrift Eos en vermoedelijk binnenkort een reportage bij de VRT (Vlaamse openbare omroep). Dat heeft gevolgen: het aantal bestellingen stijgt. Dat is prima voor Fietser.be, ze verdienen het om hun pionierswerk beloond te zien.

Het nadeel is dat ook de levertijden stijgen. Nog niet zo erg als enkele jaren geleden met de Quest, maar de levertermijn bedraagt nu weer bijna een half jaar ! Groot verschil met enkele jaren terug: sinds de productie in Tsjechië is de afwerking er sterk op vooruitgegaan. Binnenkort komt de Mk IV uit, waarbij de drie delen nog wat beter op elkaar zouden moeten aansluiten, en dan is - dixit Fietser - het concept WAW helemaal af.

In elk geval: esthetisch is de WAW een topper, naar mijn mening. Lang, laag en slank. 


Dat er standaard een dakje meegeleverd wordt, is ook mooi meegenomen.
Bijkomende evoluties van de laatste tijd:
  • meer en meer uitgevoerd met Rohloffnaaf
  • eindelijk een mooie en goede oplossing voor de knipperlichten, maar er hangt een stevig prijskaartje aan
  • de ophanging is nu goed uitgebalanceerd
  • sinds enkele jaren is het mogelijk om de hele binnenkant met akoestisch vilt te laten bekleden, wat de WAW veel stiller (en beter afgewerkt) maakt
  • veiligheidsverlichting in de spiegelsteunen geïntegreerd
Brecht zit al te broeden op "the next generation": een hitech VM volgens een radicaal ander concept. Een keer de plannen concreter worden, zal op hun site wel informatie te vinden zijn hierover.

4 opmerkingen:

  1. Ah ja, 'Dixit' is een vorm van het Latijnse werkwoord dicere 'zeggen', 'decir' ih Spaans.
    Dat gaat in dit land vaak, ja wie sage ich das jetzt vorzicht: Ganz mal anders!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie graag de belangstelling voor WAW stijgen, ze hebben het net als je zegt best verdiend.

    Ik vind de WAW een eigenwijs ontwerp met specifieke keuzes die andere velomobielbouwers niet hebben gemaakt. Maar ook de vooruitstrevende ontwikkeling van e-ondersteuning van reeds lichte en zeer efficiente velomobielen is nog iets aparts, het maakt ze bruikbaarder in geaccentueerd terrein en dat is het meerendeel van Europa.

    Ik zou ze enkel meer willen zien bij Nederlandse races...al die Questen verveeld ook wel eens ;-)





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fietser vraagt ook niets liever, maar blijkbaar voelt niemand zich geroepen om mee te racen in een WAW. Jammer, maar zo is het nu eenmaal.

      Verwijderen
  3. Ik vind de WAW echt een ongelooflijk mooie VM. In het verleden was de aansluiting van de verschillende delen niet echt optimaal. Als dat nu echt verbeterd is, dan wordt het wat mij betreft een steeds serieuzere concurrent van de Quest.

    BeantwoordenVerwijderen