vrijdag 29 maart 2013

Ja hoor

Maandagavond haalde ik de kettingrol van de achterbrug van eFAW. Daarna duurde het niet lang eer ik mijn vermoeden bevestigd zag: één van beide lagers zat muurvast.
Vandaar het gekrijs dat vanuit de wielkast opsteeg !


Ik heb dan maar meteen een drietal nieuwe lagers gehaald, zodat er wat reserve beschikbaar is.


Eentje ervan zit ondertussen in de kettingrol.

Verrassend: een dicht lager dat op minder dan vijf maanden gesneuveld is. In elk geval loopt de aandrijving weer even stil als voordien.

Dit maakt ook duidelijk dat er een stevige evolutie plaatsgevonden heeft in de velomobielwereld. Het open deel van de aandrijving is heel veel beperkter, tot zelfs volledig gesloten (Flevobike Orca), waardoor de vervuiling van de ketting, rollen en lagers en de bijhorende slijtage ook veel minder is.
Op dit vlak is een FAW/A2 duidelijk een onderhoudsintensieve velomobiel. Daarbij moet je er natuurlijk rekening mee houden dat dit een ontwerp van rond 1990 is !

2 opmerkingen:

  1. Ja ik had ook altijd problemen met die rol (raakte ook erg ingesleten bijvoorbeeld). Vandaar dat ik besloot tot een andere kettingloop: Over de bodem met een selfmade kettingkastje. Dan heb je geen rol meer nodig en dat kwam de aandrijving behoorlijk ten goede.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mick, qua slijtage valt het heel erg mee. De versnellingsnaaf zou hiermee te maken kunnen hebben. Even afwachten wat het nieuwe lager doet.

      Verwijderen