donderdag 30 januari 2014

Woorden en daden

Elk bestuursniveau in Vlaanderen, in België, in Europa,... heeft het over het milieu en maatregelen om dat te vrijwaren. Een vaste waarde daarbij is mobiliteit.
Vlaanderen ontdekt stilaan een begrip waar onder andere de Fietsersbond al lang achter staat: het STOP principe. Dat staat voor "stappen, trappen, openbaar vervoer, privévervoer" en wel in die volgorde van prioriteit. Ook de politici hebben er de mond van vol. We moeten volop de kaart van het milieu trekken, er moet ingegrepen worden om de gezondheid van "de mensen" te vrijwaren, ecologie is belangrijk, etc. etc.

Woorden dus, blabla, ...

Dit is de realiteit: in België krijgen bedrijfswagens twee keer zoveel subsidies als het openbare vervoer. Alsjeblieft. Wat gebudgetteerd is voor fietsinfrastructuur - in ons ingewikkelde landje is dat dan weer gewestmaterie - is peanuts daarnaast. Hoezo STOP-principe? De realiteit is "POTS"; net het omgekeerde dus.

En dan kom je bij zaken waar we, als fietser, veel ervaring mee hebben: al die bestuurders van bedrijfswagens klagen over de verkeersdrukte, over het tijdverlies in files, maar geen enkele van hen maakt zich ook maar de bedenking dat ze mee die file maken.

Let wel: een bedrijfswagen betekent niet dat je een auto nodig hebt voor je werk. Het is simpelweg een manier van verloning die werkgever en werknemer minder kost dan zuiver loon. Milieu en verkeer? Who cares... In elk geval niet de beleidsmakers en ook niet diegenen die voordeel halen uit het systeem. Met de mond wel, ja, maar de realiteit bewijst het tegendeel.

Bizar: het ene kabinet werkt aan oplossingen voor de milieuproblematiek en een ander kabinet steekt stokken in de wielen door een fiscale politiek die daar haaks op staat. Hoe kan het ook anders, in een landje waar zuivere lucht in het buitenland gekocht wordt, omdat dit goedkoper is dan de eigen uitstoot beperken.

9 opmerkingen:

  1. Tja economisch belang en eigen posities en inkomen staan voorop.

    Dus wil je nog eens verkozen worden dan moet je voldoen aan de vraag,of je specifiek richten op een kleine doelgroep zonder effect in het grote geheel.ik denk ook maar wat...

    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het komt dus neer op "stemmen kopen". De tol die we betalen voor onze democratie...
      Ik moet dan telkens denken aan Klaus Bondam, de "fietsburgemeester" van Kopenhagen, die er enkele beslissingen doordrukte en dat betaalde met niet meer verkozen worden. Voor hem was wel een vangnet voorzien, wat hier ontbreekt. Bijgevolg zullen de meeste politici beslissingen doorvoeren die stemmen opleveren en niet die zaken doen die eigenlijk noodzakelijk zijn, maar het wordt wel zo verkocht. Tja...

      Verwijderen
  2. "Hoe kan het ook anders, in een landje waar zuivere lucht in het buitenland gekocht wordt, omdat dit goedkoper is dan de eigen uitstoot beperken."
    Koen Wauters verklaarde enkele jaren geleden dat de rally's die ze reden CO2 neutraal waren, want ze hadden betaald voor hun uitstoot. Wat een klucht dacht ik toen, vooral omdat hij dat met een uitgestreken gezicht verklaarde.
    Toen ik voor het eerst hoorde over de mogelijkheid om "schone lucht te kopen" dacht ik nog: hoe gaan ze die naar hier brengen? Per vrachtwagen? Wat een grap!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja Jan, dat is nu helemaal kenmerkend voor politici, net als in de verkiezingstijd, veel beloven en later alles weer vergeten. Of anders bedoeld dan toen overgekomen was...............
    Gek dat de opkomst bij de verkiezingen laag is?
    Zoals duidelijk naar voren komt uit je stukje, werken veel dingen tegen elkaar in, helaas.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri, In Vlaanderen (of België) valt de opkomst bij verkiezingen wel mee.
      De stemPLICHT zal er wel iets/alles mee te maken hebben.

      Verwijderen
    2. Ja Ronny, die stemplicht ken ik niet, zowel in Nederland als in Noorwegen is stemmen een RECHT, geen PLICHT!
      Was vroeger ook in Nederland strafbaar, als je niet kwam opdagen op het stembureau.........

      Dan zal de opkomst inderdaad meevallen, maar ieder die niet wil stemmen kan natuurlijk altijd uit protest een blanco formulier inleveren..........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    3. Zo is het, Adri. Eigenlijk is het een opkomstplicht. Blanco stemmen is echter niet zo verstandig, want door het systeem betekent dit dat je stem naar de meerderheid gaat...
      In de praktijk is het al een poosje zo dat wegblijven niet meer bestraft wordt, maar zekerheid daarover heb je niet.

      Verwijderen
  4. De nadelen van een democratie jan.....als de meerderheid wil autorijden, dan kan niemand dat echt tegenhouden. Zelfs niet als dat hun aller gezondheid op lange termijn schaadt. Al te voortvarende maatregelen tegen de auto zijn politieke zelfmoord. Daarom zijn groene partijen meestal ook maar marginale partijen zonder werkelijke macht. En gebruiken andere partijen groene elementen meestal slechts om stemmen weg te trekken van groene partijen in verkiezingstijd.

    Desalniettemin heeft een dictator ook meestal ook geen oog voor de belangen van het volk en omringen die zichzef doorgans met aanstootgevende corruptie en machtsmisbruik van de rijke elite, ( alhoewel is het bij ons eigenlijk wel anders ? ) Hoewel enkel een dictator ongestraft het volk iets zou kunnen opleggen wat ze niet willen "zoals het vervoer middel van gewoon volk is een fiets" zou de rest van die regeringsvorm maar weinig mensen bevallen.

    Dus Jan : groene technologie wordt pas succesvol als er grof geld mee verdiend kan worden ! Want de mensenwereld besturen draait enkel en alleen om geld....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is geen democratie, maar particratie - daar loopt het al mis (zie o.a. www.democratie.nu)
      Daarnaast, of beter daarmee verweven is de scheefgetrokken maatschappijstructuur die maakt dat zowat alles mis loopt (zie bvb. sociale driegeleding).

      Verwijderen