maandag 3 februari 2014

Pech onderweg

Gisteren stond de verkenning van een rit voor de Gentse Liggers op de planning. Die rit had ik zelf uitgestippeld, dus ik wist dat er enkele stukken onverhard te verwachten waren. De twijfel was of die haalbaar zijn met bijvoorbeeld een strak rijdende lage racer, een roeifiets of een velomobiel. Het antwoord daarop ken je maar als je de situatie ter plekke bekijkt.

Daarnaast wou ik toch ook eens proberen of mijn normale aanlooproute voor het woon-werk verkeer - door de modderdreef om de hoek - haalbaar is met een geschikte achterband. Flevobike had me voorgesteld om de Schwalbe CX Comp 47-406 uit te testen voor dit doel.


En gisteren was het een mooie dag, dus wisselde ik de achterband met het oog op die zaken.


Lekker stoer, zo'n crossband

De eerste test - even door de modderdreef - beviel meteen: toch meer tractie met die crossband. Qua rolgeluiden merkte ik niet meteen verschil en ook de snelheid/rolweerstand leek zowat hetzelfde. Een prima eerste indruk dus.

In de namiddag volgde die verkennning. De rit zelf bedraagt grosso modo 50 km en met de verbinding erbij (van thuis tot het startpunt en van het eindpunt terug) zal dat zowat 60 km zijn. Ook daar gedroeg de CX Comp zich prima. De snelheid zat goed, het rijcomfort leek zowat gelijk en in de onverharde stukken kon het vermogen prima op de ondergrond overgezet worden.

Maar: het is niet al goud wat blinkt... Vanmorgen op weg naar het werk was het uit met de pret: lek! En dat na amper 70 km. Een lekke band op zich is geen ramp. Lek achteraan is al vervelender, want omdat het nog redelijke duister was, moest ik de binnen- en buitenband vervangen.


Er was geen licht genoeg en onvoldoende tijd om op zoek te gaan naar de oorzaak. Met een 47 mm band betekent dit dat het wiel eruit moet, want er is tussen de onderkuip en het wiel niet genoeg plaats. Geen nood: in de Orca lag een Tryker (vouwband) en een reserve binnenband. Het ging dus nog relatief snel (maar het was wel fris).

Vanmorgen was het een kwestie van zo vlug mogelijk de band te wisselen om verder te kunnen. Er ligt dus weer een Schwalbe Tryker 40-406 op. Ik gebruik deze banden sinds september vorig jaar op eFAW en vanaf de aankoop op de Orca en sinds ik ermee rijd ondervond ik nog geen problemen.
Het kan een gevalletje pure pech zijn, maar het kan evengoed zijn dat die band niet zo geschikt is voor de velomobiel en om veel kilometers af te leggen.

Vanavond keek ik de band na: er zat een sneetje in het loopvlak en dat ging door de kevlar beschermingslaag tot binnenin, waar een gaatje in de binnenband geprikt was. Dat geeft weinig vertrouwen in de band. Ik denk dat die gewoon als reserve opzij gelegd zal worden.

Nu moet ik nog even met mezelf overleggen wat ik ermee doe: geef ik de CX Comp een tweede kans, blijft de Tryker erop, leg ik de Marathon Supreme er weer onder of kies ik voor een Marathon of Marathon +? Of wordt het nog wat anders? De Energizer lijkt me ook wel wat.

11 opmerkingen:

  1. Dag Jan,

    Als je weinig kans wilt lopen op weer een lekke (achter-)band, dan is het raadzaam voor een lekbestendige band te gaan. Dan komen de Marathon Plus en Marathon Greenguard volgens mij het meest in beeld.

    Groet,
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marathon Greenguard is naar mijn bescheiden mening de enige serieuze optie. Op een Quest rijd je achter zo goed als nooit lek, de voorbanden hebben veel meer te lijden, helemaal op een bochtig parcours zoals ik dat rijd. Met de Marathon Greenguard op de voorbanden rijd ik ruim 10.000 km zonder lek, nu al twee jaar achtereen. De voorbanden vervang ik preventief na 1 jaar gebruik. Waarschijnlijk is dat niet eens nodig, en kan ik langer doorrijden, maar de 10.000 komt bij mij vlak voor de winter, en dat geeft toch net een beetje meer motivatie om de band iets eerder te vervangen. Ik heb het hier over de 40 mm versie, dat is voorop voor mij het maximum (anders kom ik de woonwijk niet uit zonder te steken).

    Achter heb ik nu al bijna 2 jaar de Marathon Greenguard (47-559). Nog niet lek, gaat waarschijnlijk de 30.000 km of meer halen. Nu maakt een kleiner wiel meer toeren, dus of jij dat ook haalt weet ik niet. Maar 25.000 totaal met een Marathon Greenguard achterop zou moeten lukken.

    In jouw geval, met een Orca, zou ik voor en achter exact dezelfde band kiezen. Dan heb je altijd de juiste reserve mee, dus dat is 40 mm rondom.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook een tevreden marathon greenguard gebruiker. ze geven wel wat meer rolgeluid.
    Ben benieuwd naar je triker ervaringen.
    Achteraan zweer ik bij de big apple banden.

    De eeuwige zoektocht naar buitenbanden. zalig :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Birger. Op eFAW lag achteraan een Big Ben: een Big Apple met net wat meer profiel. Alleen: die bestaat enkel in 55-406 en dat is te breed voor de Orca. Was er wel erg tevreden van.
      De Trykers doen het tot op heden (pakweg 1400 km op de Orca en 3 à 4000 op eFAW) prima.

      Het wordt ofwel een Marathon (Greenguard) ofwel een Energizer Plus, denk ik. Beide koop je voor een prikje (geen € 15) in Duitsland. Voorlopig rij ik nog wel even met de Trykers rondom. Maarten zijn idee (hierboven) om rondom dezelfde banden te gebruiken is eigenlijk ook niet slecht.

      Verwijderen
  4. Dat verbaasd me. Hier met de CX Comp achter in een kleine 1000 km nog geen lek gehad... Zit er sterk aan te denken om ze ook eens om de voorwielen te proberen.

    Heeft Flevobike de CX Comp op voorraad?

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dirk,

      het is wel zo dat overal langs het jaagpad snoeiwerken bezig zijn. Ik vond niets meer in de band, maar het zou een harde houtsnipper kunnen zijn. 't Is evengoed mogelijk dat ik ergens onderweg wat glas of metaal oppikte en dat dit er uiteindelijk door raakte.
      Of Flevobike de band op voorraad heeft, kun je ze best zelf vragen ;-) Er lag er zeker een toen ik om de Orca ging, maar die ligt nu bij mij...

      Verwijderen
    2. Deze hebben wij op voorraad liggen, zie onze webshop.
      http://shop.flevobike.nl/nl/schwalbe-cx-comp.html

      groeten, Arjan

      Verwijderen
    3. Geweldig. Dan kom ik er deze week even een setje afhalen!

      Verwijderen
    4. Omdat één lek statistisch niets bewijst, leg ik tegen zaterdag de CX Comp weer om het achterwiel. Dan wordt namelijk een ritje gemaakt met de Gentse Liggers, met wat onverhard erin. Er is voor de komende dagen ook regen voorspeld, dus een band met wat meer grip zal welkom zijn. Er gaat in elk geval een reserveband mee en een goeie (voet)pomp.

      Verwijderen
  5. Greenmachinist 5 feb-2014

    Wat een pechvolle start van je Orca avontuur. Maar lekke banden en velomobielen gaan heel goed samen.
    Het laatste jaar volg ik diverse Blog-avonturen van verschillende velomobiel-eigenaren en wat daarbij opvalt dat deze verhalen doordrenkt zijn van lekke banden.
    Mooi dat je de handschoen oppakt en aan het testen gaat wat een voor jouw doel een geschikte band is.
    Jammer dat je geen 55-406 maat kan gebruiken. Ik vraag me af of er meer Orca bezitters zijn die dit als een gemis beschouwen.
    Flevobike leest dit ook en zal ook wel aan het denken worden gezet. Misschien is er wel een goede reden geweest om voor deze maatvoering te kiezen.
    Je blog teruglezend kwam ik nog een foto tegen van je Orca van bovenaf genomen, je kunt zo duidelijk zien hoe doordacht alles geplaatst is.
    Vooral de plaatsing van de accu is bijzonder slim.

    groet.

    Greenmachinist

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat er veel lekke banden aan te pas komen, is eerder relatief. Met de Alleweder reed ik heel lang lekvrij; met de Orca was dit één voorval. De verdere lek-frequentie valt af te wachten. Eigenlijk zou je het aantal lekken tegenover de afgelegde kilometers moeten stellen: de meeste velomobielen leggen namelijk heel wat kilometers af, veel meer dan de meeste andere fietsen.

      Bredere banden kunnen gebruiken, zou wel mooi zijn, maar dat betekent dat er een nieuwe mal moet gemaakt worden (ruimere en diepere wielkasten) en dat ook moet nagedacht worden over waar die ruimte vandaan moet komen: ruimere wielkasten betekenen ofwel minder ruimte binnenin ofwel een bredere velomobiel. Een eerste stap was dat sinds vorig najaar de maximale banddiameter steeg van 35 naar 40 mm vooraan, maar het is natuurlijk aan Flevobike om hierin te beslissen.

      Voor de rest is het vooral genieten van de Orca, zeker nu de ondersteuning het doet naar verwachting. Het is inderdaad een zeer doordacht gemaakte velomobiel.

      Verwijderen