maandag 26 mei 2014

Noordwaarts

Ja, hoor: ik leef nog.

Op dit ogenblik, na een trip van zowat 700 km in vier dagen, ben ik weer thuis.

Geen foto's (die volgen bij de verslagen van de ritten), maar wel al enkele duidelijke besluiten.

Zo is Nederland beslist veel meer een fietsland dan Vlaanderen: betere infrastructuur, bredere fietspaden en bij openbare werken wordt veel meer rekening gehouden met fietsers. Op de fietsroutes is het bijna onmogelijk om fout te rijden: alles staat prima aangeduid.

De Noordzeeroute was prachtig om te rijden. Hier en daar zijn er stukken gravel of schelpenpaden, maar meestal is de ondergrond prima. De hele route is ook duidelijk te volgen en overal vind je fietscafes. Het nadeel is dat het op sommige stukken erg druk is, maar dat neem je er graag bij.

De Noordzeeroute betekent flink wat duinen op je pad en dus gaat het op en neer en slingert de route overal omheen. Je moet er dus aandachtig bij blijven en op je snelheid letten, want de bochten zijn soms erg kort en in afdalingen kan je daardoor voor verrassingen komen te staan.

Meer over de ritten is voor later.

Vrijdag kreeg de Orca het onderhoud waarvoor de rit eigenlijk ondernomen werd: de olie in de Rohloffnaaf is ververst, de sporing nagekeken en er werden wat kleine gebreken opgelost.
Zo bleek een led van het knipperlicht linksachter defect en sloot de kap niet perfect. Dit is nu allemaal in orde en de velomobiel rijdt beter dan ooit.
Daarnaast kreeg de elektronica (motorcontroller) alweer een update en ook dat merk ik bij het aanzetten. Ook is de bediening van de ondersteuningsstanden licht gewijzigd: de ondersteuning uitschakelen zit nu in die sequentie: eco - normal - high - high+ - uit. Voordien moest je uitschakelen via lang drukken op een andere knop.

Zoals gewoonlijk was het onthaal bij Flevobike weer uiterst aangenaam. De heren nemen hun tijd om vragen te beantwoorden en je kan prima overleggen over jouw ervaringen en over waarom bepaalde keuzes gemaakt werden. Ook bij hen lijkt de bal goed aan het rollen: er zijn ondertussen 50 Orca's gemaakt, in productie of besteld. Een gevolg is dat op dit ogenblik de leveringstermijn weer wat opgelopen is.

Nog een nieuwtje bij Flevobike is dat er nu een hoes op maat voor de Orca (met dakje) beschikbaar is. Jammer genoeg was er geen tijd om een foto te maken van (een Orca onder) de hoes.

De E-Orca heeft alvast bewezen een prima reisvelomobiel te zijn! Niet bijzonder snel (geen partij voor een Quest of WAW, maar dat weten we al), maar erg comfortabel en met veel, makkelijk bereikbare, bagageruimte. Het dakje bewees op die lange einden ook weer zijn waarde: je zit lekker uit de zon, maar de frisse lucht kan ongehinderd binnen, waardoor de temperatuur prima blijft.

Wat mezelf betreft: zo'n fietstrip is echt een aangename belevenis geweest. De geplande reis naar Zuid-Bretagne lijkt dus absoluut geen probleem te worden. Als de dagafstanden wat beperkt worden, zeg tot zowat 100 à 120 km, is er ruim tijd om onderweg zaken te bekijken, foto's te maken en gewoon te genieten van de omgeving. Aan zo'n tempo is het ook dagenlang vol te houden. Nu werd elke dag mininum 150 km gereden en dan moet je meer op de tijd letten. Het is ook haalbaar, maar de tijdsdruk wordt wat groter en zeker indien er ook gekampeerd wordt. In dat geval zit je 's morgens met een natte tent en moeten meer spullen telkens weer opgeruimd en weggeborgen worden.

In de volgende posts volgt het reisverslag.


7 opmerkingen:

  1. Hoi Jan, bijna 700 kilometer in 2 dagen tijd? Elke dag minimaal 150 kilometer??? Betekent dat een dag 150 en een andere van 550 kilometer? Nou, dat is jouw Flevobike superieur aan Questen en Strada's.
    Ik ben trouwens echt positief over mijn tocht door België. Je moet de routes wat meer zoeken, maar het verkeer hield erg goed rekening met me en ging me niet zitten duwen, zoals in Nederland nog wel eens wil gebeuren. Ben benieuwd naar je reisverslag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, hoor. Je wees me op een fout ;-) Dat moest vier dagen zijn!
      Bedankt. Voor het verslag zal ik eerst de foto's moeten bekijken en bewerken, maar zoonlief neemt tegenwoordig de pc elke dag in beslag (schoolwerk).

      Verwijderen
  2. Inderdaad in mijn Quest is het ( historisch waargemaakte ) lange afstandstempo tussen de 26 en 28 km/u gemiddeld ( bij een kruissnelheid van ongeveer 34 km/u ) en ben ik na 4 uur het trappen zeker wel zat. Dat geeft mij slechts een bereik van 100-112 km.

    Zo'n ondersteuning zal je gemiddelde snelheid dan al gauw hoger maken waardoor je veel verder komt, waarschijnlijk niet niet omdat je kruissnelheid hoger ligt maar omdat je minder lang een lagere snelheid hebt bij accelereren en klimmen ( zoals een standaard Quest of Strada van rijklaar 40 kg )





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meer nog: op zo'n trips neem je toch behoorlijk wat bagage mee. Ik schat dat het algauw richting 15 of 20 kg extra gaat (een paar liter water en andere dranken, eten voor onderweg, reservekledij, wisselstukken, ...). Ook dat moet je telkens weer op gang trekken en de helling op krijgen.
      Een ander voordeel van de ondersteuning is dat die het wat kan overnemen als je moe wordt. Het enige wat je dan moet doen, is zorgen dat je pedalen blijven ronddraaien.
      Mijn (bewogen) gemiddelde bedroeg ongeveer 27 km/u. Rekening houdend met het toeristische karakter van de hele trip, vind ik dit wel meevallen. Het doel was niet zo snel mogelijk in Dronten raken, maar wel de combinatie van reizen en dat nodige onderhoud.
      Het is wel een keuze die elk voor zich moet maken. Het is niet omdat ik die ondersteuning als prettig ervaar, dat dit voor iedereen beter is. Sommigen houden het liever bij "puur".

      Verwijderen
    2. Maar het maakt wel duidelijk waar jouw velomobiel duidelijk beter in is. Ik noemde het ten onrechte een stadsvelomobiel vanwege de ondersteuning die veel accelereren makkelijker maakt*. Maar dat is maar 1 aspect waar hij goed in is blijkt. Uiteraard klim je ook makkelijker. En had ik nog niet bedacht dat op lange afstanden de ondersteuning de vermoeidheid kan opvangen en daardoor de afgelegde afstand makkelijker groter kan zijn.

      *Ik zie Johan zelf regelmatig zijn Orca als boodschappenwagentje gebruiken in Lelystad :-))



      Verwijderen
  3. Hoi Jan,

    Dat de ondersteuning je zo goed bevalt bevreemd me totaal niet. Je hebt inderdaad de voordelen als je klimt en accelereert, zeker met bagage. Je gemiddelde is zeker niet slecht over die afstand, je bagage in aanmerking genomen. Zelf houd ik het liever nog even "puur", maar ik heb ook nog geen vakantieplannen met de fiets. Trouwens dan kom je er ook, ik zal waarschijnlijk op 5 juni een vakantie "Quester" ontmoeten, Johann Schouten, die onderweg is naar Ålesund met Quest en aanhangertje. Die rijd ook "puur", en dat zal best zwaar zijn door Noorwegen. Hij plande ook rustdagen in en nam de dagafstanden niet te groot om zich niet over de kop te rijden. Het blijft wel vakantie, dus moet nog ontspannen zijn ook uiteraard.
    Jouw geplande vakantie zal zeker ook goed gaan, je hebt nu een goede indruk gekregen. Ik vind 700 km in 4 dagen toch een mooi afstand, zeker als je zegt dat je het rustig aan gedaan hebt!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is zeker een mooie afstand...
    Ik moet toegeven dat ik nog geen lange stukken heb gereden met de WAW.
    En max is dan toch wel 90 kilometer geweest van Gent naar huis.
    Het komt er ook niet snel van om eens een groet stuk te rijden.

    BeantwoordenVerwijderen