vrijdag 9 januari 2015

Knipperlichtjes: alweer hetzelfde...

Vorig jaar - of is het al twee jaar geleden - maakte ik een opmerking over het Axa Sport "positielicht" dat ik op de Alleweder gebruikte: hoe het toch kon dat op een fietslampje, dat geacht wordt weerbestendig te zijn, roestgevoelige schroeven gebruikt worden.

Nu zitten de Raypal Comet lampjes nog maar enkele maanden op de Orca en weer moet ik constateren dat er schroefjes gebruikt worden die snel roesten!


Hoe is het nu toch mogelijk, dat fabrikanten op zoiets eenvoudigs beknibbelen? Omdat dit allemaal erg specifieke schroefjes zijn, kun je ze niet zomaar even vervangen. Er zit dus niets anders op dan ze even losmaken, het roest te verwijderen en ze nadien met olie of iets dergelijks tegen vocht te beschermen.
Mocht daar nu gewoon RVS voor gebruikt worden... Of zouden de lampjes dan te lang meegaan, misschien?

5 opmerkingen:

  1. Sorry hoor maar is volgens mij gewoon Aziatische/Chinese "ruk" ook al kost het weinig is het nog te duur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Willem, het probleem is dat ditzelfde geldt voor heel veel lichtjes. Het merk dat erop staat doet er niet toe; de meeste zijn "made in China". Ook daar worden mooie dingen gemaakt, maar hoe kom je dat te weten? Als je er een ander merk op zet en de prijs verdubbelt, blijft het nog hetzelfde, behalve dat je er nog veel meer teveel voor betaalt.

      Verwijderen
  2. Overal hetzelfde gezeur met losse achterlichten: nagenoeg niemand gebruikt ze lang genoeg om zulke gebreken op te merken. Bij aankoop kom je er niet achter. Veruit de meeste van zulke lampjes vallen / worden gejat / gaan dood door batterijfalen.

    Het vaste achterlicht op mijn stadsfiets werkt op batterijen. Ding zit met 1 schroefje vast.... schroefdraad in het plastic en de pozidrive is er eentje van het mislukte type. Allemaal van de kleine ergernissen waar je pas iets later achterkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ook hier: op de bukfietsen staan ofwel Philips Lumiring ofwel Busch und Müller Toplicht achterlichten. Niet goedkoop, werkend op naafdynamo en degelijk, tot er wat aan komt... Die dingen zijn onherstelbaar, want je kunt ze niet openmaken (gelijmd).

      Verwijderen
    2. Als het lijmen dan er voor zorgt dat de kans op falen flink afneemt is dat nog wel acceptabel.

      Op zich ben ik af en toe ook wel blij met het batterijachterlicht. Het voorlicht stelt weinig voor en als ik 's nachts fiets heb ik Fenix BT-20 op het stuur.

      Toch eens gaan kijken naar een goede koplamp op naafdynamo.

      Verwijderen