zaterdag 31 januari 2015

Vereenvoudiging

Bij wijze van probeersel monteerde ik zowat een maand geleden een lichtkanon op de Orca.


Het leuke was eerst en vooral het uitzoeken hoe ik deze 1200 lumen sterke lamp kon monteren op een voertuig waar die niet voor bedoeld is.

In de praktijk bleek er teveel strooilicht te zijn om echt bruikbaar te zijn. De pakweg 60 lux sterke Cyo E koplamp geeft beter licht dan de Chinese Small Sun T013.


Het werd al snel duidelijk dat ik die extra lamp erg weinig gebruikte. Die lamp heeft wel een eigen accupack en dat betekent alweer extra gewicht en een extra energiebron om te onderhouden. Daarenboven is de toevoeging van zo'n lamp bovenop de korte mast achter de kap esthetisch niet echt geslaagd te noemen.


De vereenvoudiging bestaat er dus uit dat die T013 weer van de Orca gehaald is, net zoals de Minoura SpaceGrip en alle andere extraatjes.


Ik mis het niet en dat is het zuiverste bewijs van overbodigheid. De Comet knipperlampjes bovenop zijn wel blijvers, want die verbeteren de zichtbaarheid wel degelijk.


3 opmerkingen:

  1. Met het huidige aanbod aan krachtige doch zuinige LED lampen is extra verlichting bijna overbodig en toch....:-)
    Heb ik daar een B&M Cyo met 60 lux in de neus van mijn oude trouw Q66 laten bouwen. Niks te klagen overigens. Blijkt nu ik tijdelijk mijn Q491 befiets met 'paal' op de muts toegrust met een B&M Ixon IQ met 'slechts' 40 lux, blijkt deze laatste het meeste licht te geven! Gewoon door de hogere positie een betere (en vooral breder) beeld. Had ik niet verwacht. Of beter was ik even vergeten.

    Die Chinese lichtkanonnen zijn eigenlijk bedoeld voor op de mountainbike. Een bak licht rondom. Wel zo fijn als je op een al dan niet verharde pad voor je ziet met een boomwortel, maar ook die tak voor je op schedelhoogte....van een rechtopfiets dan.
    Op de openbare weg zijn ze simpelweg asociaal verblindend. Uitsluitend voor in het bos dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die felle lamp is bij mij dan ook uitsluitende bedoeld voor gebruik langs een onverlicht jaagpad. Wat blijkt: de Cyo verlicht tot 250m ver (reflecterende borden); de T013 tot pakweg 500m, maar door de felheid en het minder goede lichtpatroon zie ik meer met die Cyo in de neus dan met de T013 bovenop.
      Om goed te zijn, moet ik die recht vooruit richten, anders krijg ik teveel licht vlakbij, waardoor de rest niet meer zichtbaar is. Schijnt de lamp recht vooruit, dan verblind ik eventuele tegenliggers vanaf honderden meters. Dat is ook niet de bedoeling. Temeer omdat ik ze nog niet opmerk op die afstand en de lamp dus niet kan uitschakelen. Vandaar: afgevoerd.

      Verwijderen
    2. Op zowel de Sprint 26 als de Grasshopper heb ik een B&M Cyo 60 lux staan. Met deze op de Grasshopper zie ik ook veel meer dan deze op de trike. Gewoon omdat deze hoger gemonteerd staat. Enkele cm hoger of lager is een wereld van verschil, hoe hoger de lamp hoe verder en breder de weg verlicht is maar ook de putten en hobbels zijn beter te zien. En dat laatste is hier (rond Gent) ook belangrijk.

      Die lichtkanonnen zijn niet alleen asociaal irritant voor tegenliggers, maar je kan je er zelf ook mee verblinden. Als je met zo een kanon op een plaats komt met enkele verkeersborden bij elkaar zie je zelf ook niets meer.

      Verwijderen