donderdag 2 april 2015

Ruig

Het weer is al sinds zondag herfstachtig. Dat is niet enkel in Vlaanderen zo, maar ook in Nederland, Duitsland, ... Dat weten we ondertussen wel allemaal.

Maandag publiceerde ik een foto van een boom die het jaagpad versperde. 's Avonds was er geen spoor meer van: de dienst die de jaagpaden onderhoudt leverde dus prima werk.

Dinsdag ging ik niet met de Orca naar het werk. Niet omwille van het weer, maar omdat ik een opleiding gaf in de buurt van Leuven. Dat is toch wel een heel eind (85 km) en niet echt realistisch om dat al fietsend te doen als je daar om 8u30 moet zijn. Het werd dus een combinatie van Birdy (vouwfiets) en trein.

(niet van deze rit)
Op de Birdy was het stormweer duidelijk merkbaar. In Gent viel het nog mee, al moest ik flink duwen om aan 20 km/u te raken. Dat was nodig, want de trein vertrekt op tijd en wacht niet op mij.

Voor enkele anderen zal de ochtend niet zo goed begonnen zijn.



Vanaf het station van Leuven tot in Herent is slechts 5 km, maar in dit geval was dat 5 km met de wind pal op kop. Daar ging het op sommige stukken echt stapvoets en af en toe leek het alsof ik van de fiets geblazen zou worden. Meestal lag de snelheid daar om en bij de 12 km/u, zelfs met het stuur een standje (pakweg 2 cm) lager en voorovergebogen.

Voor één keer was de wind niet van richting veranderd bij de weg terug, waardoor ik - met de vouwfiets! - boven de 30 km/u bleef en soms zelfs meer dan 40 haalde. Makkelijk zat, met windstoten tot 80 km/u in de rug. En wonder boven wonder bleef het ook droog.

Op de terugweg was van die omgevallen boom ook niet veel over.

 
Woensdag was dan weer een gewone dag, wat het werk betreft. De wind was nog hevig, maar de Orca heeft daar amper last van. Windstoten op de zijkant doen hem wel even van het traject afwijken, maar dat is minimaal. Nu werd het wel duidelijk dat de zijruitjes die ik aan het dakje toevoegde echt wel werken. Zaterdag, tijdens een avondlijke rit met de Gentse Liggers, was alweer merkbaar dat ze de regen buiten houden en nu bleek ook het vroegere lift-probleem verdwenen. Waar hevige wind de kap omhoog deed komen, doordat de zijwind onderdruk en dus lift boven het dakje creëerde, is dat met die ruitjes helemaal verdwenen.

De conclusie: met stormweer is het aangenaam toeven in een velomobiel, zo lang er maar geen boom op je neervalt.

1 opmerking:

  1. Hallo Jan,

    In de meeste voertuigen is het niet aangenaam als er een boom op je valt, behalve misschien in een tank. En inderdaad, ik heb de hele week doorgereden met de Strada, en dat had ik met de open ligger vast niet gedaan.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen