woensdag 25 juli 2012

NuVinci N360 en tandwielen

De NuVinci doet zijn werk onmerkbaar en dus feilloos tot op heden. Prima is dat.

Ik heb ook al laten weten dat de combinatie van tandwielen (65T vooraan, 17T achteraan) en een 20" wiel als resultaat heeft dat het kleinste verzet te groot is. Omdat een achterste tandwiel goedkoper is dan een nieuw voorblad en omdat het me technisch beter lijkt om het kleinste tandwiel te vergroten dan omgekeerd - hoe meer tanden hoe minder slijtage - wilde ik dus een 19T exemplaar voor achteraan.

Maar dan komt het: de fietsenhandelaar liet me net weten dat het niet zo evident blijkt te zijn om een Fallbrook component te bestellen in België... Gforce, waar de naaf vandaan komt, kan het wel bezorgen, maar zij moeten het dan weer bij Fallbrook bestellen wat het transport heel erg duur zou maken.
Gelukkig zou Sturmey eenzelfde type tandwielen gebruiken. Er ligt dus een tandwiel opzij voor mij en binnenkort kan ik nagaan of dat ook in de realiteit compatibel is.

Voor alle duidelijkheid: Shimano Nexus gebruikt een ander type tandwielen. Niet uitwisselbaar dus.

8 opmerkingen:

  1. bij de nuvince die ik in de winkel had staan zit gewoon een tandwieltje met de steek van een cassette van shimano. mmvr gerrit ligfietsshop templeman

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, zover had ik weer niet gedacht. In mijn voorraad ligt nog een Nexus-tandwiel en da's een andere steek. Omdat het in beide gevallen om een versnellingsnaaf gaat, had ik niet gedacht aan wat in een cassette gebruikt wordt !

      Verwijderen
  2. Dit is materie die een aanslag op mijn hersencellen doet.
    Rekening houdend met het 20 inch achterwiel (de verklaring van het grote zaagblad voor) snap ik dat je kiest voor een groter tandwiel achter. 19 tanden lijkt mij nog niet groot. Wordt hij niet standaard met 32 geleverd?
    Het effect van het voorblad verkleinen lijkt me groter. Al is de redenatie van meer tanden achter is minder slijtage, mij ook logisch klinkt.
    Bij een lezing van Rohloff heb ik eens geleerd dat je de 1:1 versnelling moet kiezen en daar je achtertandwiel bij moet kiezen voor de snelheid die je het meeste rijd (Minste weerstand) Als ik het allemaal goed begrepen heb....

    Dan de steek van de boutgaten. Nooit bij stilgestaan. Nexus en Shimano is dus niet compatibel...mmm
    Wel eens aan Alligt in Dronten gedacht? Expert in tandwielen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om het nog wat complexer te maken: Brecht (bij Fietser.be) had het over een optimale kettingsnelheid en de hoek die de schakels moeten maken. Hoe kleiner het tandwiel, hoe groter de hoek wordt en dat zou ook weer invloed hebben op de kettingslijtage. Niet simpel allemaal...

      Verwijderen
  3. Hmmm.. Hoewel de redeneringen over de slijtage theoretisch wel kloppen, wordt op de rechtopfietsen met deze naaf ook gewoon het 17T kransje met een kleiner voorblad toegepast. Ook al heb je een kleiner achterwiel, de krachten op de ketting en zelfs op de naaf, zijn in de VM dan niet anders. Volgens mij zal het in de praktijk met de extra slijtage dus wel meevallen. Ik zou de keuze dan ook met name af laten hangen van de prijs, beschikbaarheid en eventueel gemak van inbouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Om je een idee te geven: de kostprijs van een voorblad ligt in de buurt van € 80 of 90, afhankelijk van het aantal tanden en de aanwezigheid van een beschermrand.
      Een kransje voor achteraan zal vermoedelijk minder dan € 10 kosten... De laatste keer dat ik een kransje voor de Nexus kocht, kostte dat bij benadering € 4.
      Wat werk betreft, maakt het niet zoveel uit.

      Verwijderen
    2. Dat is wel heel veel... de kettingbladen die ik onlangs bij vm.nl bestelde waren €20,- voor de 42T en €25,- voor 53T. Nog steeds meer dan €10,- maar als het kransje uiteindelijk toch uit de VS moet gaan komen, misschien het overwegen waard. (Van 65 naar 53 zou dan overeenkomen met van 17 naar 21 achter)

      Verwijderen
    3. Hangt ook af van wel of niet met beschermrand. Hier haalde ik de prijzen: http://www.alligt.nl/ (klik op prijslijst)

      Verwijderen