zondag 5 januari 2014

Reflectie

Op verzoek van Birger: het resultaat van mijn knutselwerk van gisteren, met flits.


Het was me nog niet opgevallen, maar ook de naam "Orca" is met reflecterende folie aangebracht.

En de opmerkingen hieronder zetten me aan het denken. Dus haalde ik de camera nog maar eens boven en maakte van de voorkant ook een foto met flits. Ondertussen is het buiten al klaar, dus het resultaat is niet hetzelfde.


Jawel: bij Flevobike dachten ze er wel degelijk over na en daarenboven voldoet de fiets aan de wettelijke normen. De accenten rond de koplampen zijn ook in reflecterende zwarte folie aangebracht.

De vlekken op de foto zitten ook echt op de Orca; het gaat om modderspatten.

Hoe ik het verder precies zal aanpakken voor de zijkanten moet ik nog even bedenken. Mogelijk volg ik de bovenrand van de twintex-bodem, van voor tot achter. Een streepje folie van 1 cm moet voldoende opvallen.

16 opmerkingen:

  1. Wat extra reflectie zou inderdaad niet misstaan?
    Zit er vooraan ook niets van reflecterende tape? wat dat is wel wettelijk verplicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is in elk geval duidelijk zichtbaar, je zou het ook nog op het achterwiel kunnen toepassen en zoals Birger aangeeft zou de zijkant en voorzijde ook nog wel wat kunnen hebben.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk idee om de spaken van het Flevobike gietwiel zo te laten reflecteren. Staat mooi ook. En door de rotatie zal het herkenbaar zijn als bewegend wiel denk ik, dat komt de veiligheid ten goede. Misschien kan je er eens een filmpje van posten..;-) ?
    Daarnaast, zou je geen zijkant verlichting overwegen? LED-strips kosten niet veel meer tegenwoordig en zijn eenvoudig met wat kit aan de binnenkant aan te brengen. Een paar gaatjes boren (gebruik een freesje om een net gat te maken) voor de LED's, meegeleverde sticker erover en klaar is Kees... Ziet er ‘Orco-waardig’ gelikt uit. Op m’n blog heb ik wat foto’s daarvan staan.
    Ik schrijf dit omdat ik vorige week met de auto in het donker een kruising tegemoet reed waar van links een Quest kwam. Ik had nog enige afstand tot de kruising dus de Quest-rijder reed vóór mij langs. Niets aan de hand, maar pas recht vóór mij zag ik hem, door de (grote) reflectie-strepen op de zijkant. Dat gaf mij een vervelend gevoel, ik had hem eerder willen zien. Auto-dimlichten schijnen naar voren en naar rechts, om de berm te verlichten. Maar niet naar links, om verblinding te voorkomen. En dus werd er ook niet veel gereflecteerd door de van links komende Quest. Met zij-kant verlichting had ik hem waarschijnlijk wel eerder gezien.

    Groeten, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Kees, ik las net jouw vorderingen met de Sunrider. Daarin vermeld je dit ook. Het lijkt me inderdaad het beste: reflectie die gebruik maakt van extern licht als passief systeem om zichtbaar te zijn en leds als actieve tegenhanger.
      Het vraagt nog wat denkwerk: in de Sunrider zit je met binnenbekleding, die de Orca niet heeft. Alles is nu ongelooflijk netjes weggewerkt en dat wil ik zo houden. Daarvoor moet ik dus nog een oplossing verzinnen. Nu is het wel zo dat ik pas twee weken met deze rondrijd en dan kunnen er wellicht nog wel enkele weken bij. Het is niet zo dat de Orca onzichtbaar is...

      Verwijderen
    2. Nog dit: het idee om reflecterende folie in de spaken aan te brengen is niet nieuw. Dit zag ik op de carbon-Orca van André Vrielink. Dit combineerde ik met het gegeven Scotchlite black, omdat dit overdag "onzichtbaar" aanwezig is.

      Verwijderen
    3. Hoi Jan,
      Misschien is een alu bakje zoals Alligt gebruikt voor het handvat (slide 92 v/d/ handleiding op m'n blog) iets om over de leds heen te zetten. Of iets dergelijks lamineren van carbon weefsel... Als je er een beetje bij kan is het met kit netjes te monteren.
      Succes, Kees

      Verwijderen
  4. Ik zie regelmatig (e-)Orca's rijden in en om Lelystad en het valt me op dat ze wat compacter zijn dan normale velomobielen en in de kleuren zwart-wit ook minder in het oog springen dan felle kleuren.

    Vooral vanuit de auto in de polder op een B weg waarbij de (e-)Orca geen verlichting voerde vond ik de achterzijde van de e-Orca griezelig onopvallend in grauw winter daglicht.

    Ik denk dat je er inderdaad rekening mee moet houden dat (bij daglicht ) zwart-wit minder kan opvallen. Reflectie zal helpen, lampen ook.

    Ik vraag me af of iets als een zebra strepen patroon :-)) op je Orca je vm wat meer in het oog zou doen springen van opzij. Frontaal en van de achterzijde heb je te weinig oppervlak en ben je te laag om goed zichtbaar te zijn, net als de meeste velomobielen.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is algemeen bekend dat contrasterende kleuren beter opvallen dan een vlak in één kleur. Bovendien is wit naast geel en oranje één van de meest opvallende kleuren in combinatie met zwart.
      met het ontwerp van de koplampen in de Orca is er rekening gehouden dat deze ook van de zijkant zichtbaar zijn als ze aan staan. (dit in tegenstelling tot de meeste andere velomobielen)

      Verwijderen
  5. Iedere blogpost wordt de Orca mooier ;)

    Ik zou de reflectie ook aanbrengen op de spaken van het achterwiel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Greenmachinist 05 januari 2014

      Dag Jan,

      De Orca is het ook meer dan waard om gezien te worden. Dat geldt nog meer voor de persoon die erin zit.
      Ik ben het met blogger Kees Rookus eens. De geringe zichtbaarheid is iets om goed over na te denken. De compact gebouwde Orca en ook andere velomobielen zorgen ervoor dat deze overdag al minder gezien worden en bij donker wordt dit nog eens een stuk erger.
      Vooral de zijkant is nauwelijks waarneembaar. Ik pleit dan ook voor afdoende verlichting van de zijkant.

      Ik heb echter geen idee wat er wettelijk mogelijk is en wat daarin de beperkingen zijn.
      Wel heb ik me een tijdje verdiept in led verlichting geschikt voor de Velomobiel. De firma Oznium levert een ruime keuze.
      Vooral de Cob Lights en de Fog lights komen daarvoor in aanmerking, eventueel te gebruiken met een Inline led controller die voor een strobe effect zorgt.
      Daarmee trek je nog eens veel meer aandacht.
      Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

      groet

      Greenmachinist

      Verwijderen
    2. Waarschijnlijk breng ik ook in de spaken van het achterwiel zo'n stroken aan. Dat moet er wel uit daarvoor, ook omdat het aan twee zijden moet gebeuren. Klusje voor het volgende weekend of op een avond.

      Verwijderen
  6. Wat een opschudding ;-)
    Vooreerst: zodra de zon niet schijnt (overtrokken of duister), gaat de verlichting aan. Dan ben ik vooraan en achteraan alvast duidelijk zichtbaar. Nu er reflectie voorzien is in de spaken en de banden ook over een reflecterende strook beschikken, valt het met de zijdelingse zichtbaarheid ook wel mee. Er volgt wel meer, maar ik wil het eerst even rustig bekijken. Amberkleur lijkt me het best, omdat dit overeenkomt met de wettelijke voorschriften voor zijdelingse reflectie en omdat het geen verwarring kan scheppen met het witte licht vooraan en het rode achteraan. Hoe het precies moet, daar ben ik nog niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had me al afgevraagd of de Orca voldoet aan de eisen mbt reflectie vooraan. Ik weet niet of de randen van de verlichting voldoen. Ik zie niet hoe je op de Orca anders nog reflectoren kan aanbrengen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de stangen van het dakje schroeven? Esthetisch zal het niet zijn...
      Ik ga ervan uit dat het belangrijkste is dat de velomobiel zichtbaar is. Licht aan en reflecterende randen vooraan zou moeten volstaan, wat dat betreft.

      Verwijderen
  8. Voordat je op de twintex gaat plakken zou ik eerst met een klein stukje uitproberen hoe de hechting is. Ik kan me voorstellen dat dit anders 'plakt' dan de gladde bovenkant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist, ja. Die twintex is wel wat bijzonders. Zal het even testen, later deze week.

      Verwijderen