woensdag 22 januari 2014

Update

Bij Flevobike spelen ze kort op de bal. Vrijdag was André Vrielink bij mij met een nieuwe motorunit, waarbij het defect heel snel weer optrad. Dat liet ik diezelfde dag nog weten op de blog.

Gisteravond kreeg ik een seintje dat de oorzaak van de moeilijkheden gevonden is (te grote stroom bij laag toerental) en dat enkele parameters in het programma gewijzigd zijn, zodat dit nu tot het verleden zou moeten behoren.

Resultaat: een aangepaste motorunit is onderweg naar mij. Hopelijk komt die deze week nog aan, zodat ik snel kan testen met de ondersteuning. Als het ook bij mij goed werkt, is er ook voor hen meer zekerheid dat de oplossing de juiste is.

Het defect was erg vervelend, maar over de hulp en klantgerichte aanpak van Flevobike valt absoluut niet te klagen. Ik werd ook telkens duidelijk geïnformeerd over de stand van zaken. Het is ook duidelijk dat zo'n vervelend euvel bij hen met absolute voorrang aangepakt werd.

Als ik dan op de blog van Paul lees dat hij maar liefst 199 km haalt op één acculading, met de ondersteuning op "high", zijn dat enkel goede vooruitzichten!

Ondertussen zijn nog enkele zaken gewijzigd:

  • de alu blokjes die de hoogte van het zitje bepalen, zijn vervangen door 10 mm hogere exemplaren (die had André vrijdag ook bij). Ik had gemerkt dat de dode hoek met het schuimdekje voor de fiets wel erg groot werd. Nu is dat prima. Zonder schuimdekje is er geen enkele belemmering, omdat de Orca - net als de Alleweder, de WAW en de Mango met aerodek - een "deuk" in de neus heeft, maar met dat dekje heb je geen nut van die deuk (toch niet wat het zicht betreft).
  • de achterveerpoot deed het ook niet volgens mijn wensen. Met mijn 60 kg en tamelijk voorwaartse zitpositie had die weinig effect. André heeft de wrijvingsdemper in de veerpoot vervangen door een iets dunner exemplaar en het resultaat was onmiddellijk merkbaar. Het wegcontact is verbeterd, net als het comfort.
  • als extraatje kreeg ik er nog een voetpomp bij, die perfect in de Orca weg te bergen is, naast het achterwiel.
  • een Schwalbe CX Comp crossband (met binnenband) werd ook meegebracht om te testen. Daar wacht ik nog even mee, tot de combinatie e-drive en Marathon Supreme beoordeeld kan worden.
Dat de motorunit opgestuurd werd, is een afspraak die ik met Flevobike maakte. Ik acht mezelf prima in staat om de uit- en inbouw zelf uit te voeren. Omdat dit kan, is het absurd om de Vrielinks nogmaals 500 km te laten bollen hiervoor.

5 opmerkingen:

  1. Voordeel van dit hele verhaal is natuurlijk wel dat je de Orca nu ook echt hebt leren kennen zonder de E. Uit je verhalen meen ik toch wel te kunnen opmaken dat deze VM ook zonder ondersteuning wel degelijk een serieuze kandidaat zou kunnen zijn voor iemand die op zoek is naar een VM.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hangt er natuurlijk van af wat je zoekt in een vm. Als het een vrijetijdsvoertuig is en puur voor de snelheid, dan is een Orca geen ernstige kandidaat. Als praktische kanten de doorslag geven en/of je wil hem in een stedelijke omgeving gebruiken, dan wordt het een ander verhaal.
      Alleen al het feit dat het absoluut onmogelijk is om bagage in contact te laten komen met de ketting, maakt hem erg handig op dit vlak. Ook de zeer korte draaicirkel speelt in die omstandigheden een belangrijke rol: bij mij in de straat kan ik met de Orca in één beweging keren.

      Verwijderen
  2. Dat zijn al wat gunstiger berichten Jan. Hopelijk komt het goed nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat met die veerpoot moet ik onthouden. Mijn gewicht is gelijk, maar ben wel 1m80 groot.
    Hopelijk zijn de E problemen gauw van de baan zodat mijn Orca mooi gefinetuned van de band kan rollen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De CX Comp (622-35) gebruik ik net anderhalve maand als achterband. Voor mijn gevoel rolt hij licht. Wist niet dat ze er ook in 406 variant waren.

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen