dinsdag 18 maart 2014

defecte naafdynamo?

Af en toe, vooral indien ik de trein nodig heb, komt de Birdy uit de garage. Het verlichtingssysteem daarop is als volgt opgevat: een SP SV-8 naafdynamo (voor kleine wielen, 3W/6V), een SP LS003 led-koplamp zonder schakelaar - die brandt dus continu - en een B+M LineTec Toplight achterlicht. Simpel en goed, want dat wordt verondersteld altijd te werken.







Onlangs gebruikte ik de vouwfiets voor een ritje naar de stad en op een bepaald moment begon het stuur vervelende trillingen door te geven, die duidelijk van het voorwiel kwamen. Eerst dacht ik: "bandje staat lekker hard, waarschijnlijk een resonantie van de ondergrond", maar het verminderde niet. Integendeel.

Dan gaat een mens zoeken. "Misschien een slepend remblokje?", dus werd de rem wat verder open gezet. Ook dat veranderde niets aan de zaak, maar ondertussen was ik alweer thuis. Ik dacht nog: "misschien is er wel een lager van de naafdynamo gesneuveld", maar dat zou erg vroeg zijn. De fiets ging weer in het hoekje en ik verloor dit uit het oog.

Vorige week had ik de Birdy weer nodig: van thuis naar het station Gent Sint-Pieters - het drukste station van Vlaanderen -, dan met de trein naar Tienen en daar nog een eindje trappen tot aan de bestemming. Maar meteen wist ik weer dat er wat fout zat: de trillingen werden steeds beter voelbaar en van de voorkant steeg een zinderend geluid op. Dit was echt niet goed!

Tot ik na pakweg 3 kilometer merkte dat de snelspanner van het voorwiel los zat... Met die spanner weer vast te schroeven waren de trillingen op wonderbaarlijke manier verdwenen. Stom en voor de hand liggend, maar ja, soms zoek je het veel te ver.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb zo een 6 maand rond gereden met een Grasshopper die een ronkend geluid veroorzaakte.
    Dit hoorde ik alleen (en niet eens altijd) als ik met de linkervoet kracht zette, iets meer dan een kwart omwenteling van de trappers, en soms als ik naar rechts stuurde.
    Tot ik na vele zoektochten ontdekte dat de aansluiting van de draden op de naafdynamo gedraaid zat tov. toen ik het wiel er de laatste keer ingestoken had (na een lekke band).
    Toen bleek ook het wiel los te zitten. Aanspannen hielp, maar na een tijd kwam het terug, bleek dat de snelspanner loskwam (versleten/slechte schroefdraad?). 2 snelspanners verder was het definitief opgelost.

    Zou me dus niet verwonderen als na een tijdje je wiel opnieuw los blijkt te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu weet ik wel waar ik eerst ga kijken ;-) In de voorraad liggen nog wel wat snelspanners, dus even wisselen is snel gedaan. Gelukkig zit de as ook nog vast met twee ringen met een "haakje", wat ronddraaien verhindert.

      Verwijderen