maandag 31 maart 2014

reizen, bagage en overbrengingsverhoudingen

Er is al een post verschenen met de reisplannen voor de komende zomer. Die zijn eigenlijk behoorlijk ambitieus wat de totale afstand betreft (pakweg 1600 km), niet zozeer voor de dagafstanden (een goede 100 km per dag, zoals het er nu uitziet).

Een blogpost van André zette me wel aan het denken. Een Orca zit wel even anders in elkaar dan zowat elke andere velomobiel, in die zin dat de hele aandrijflijn gesloten is. Even tandwielen wisselen zit er niet meteen in. Er zit een Rohloffnaaf op de tussenas en dus is er ook geen cassette waar je zomaar even een ander kransje in zet.

Nu, met gewoon woonwerk-verkeer, lijken de verhoudingen allemaal wat aan de korte kant. Kleiner dan de 5de versnelling heb ik nog niet gebruikt en in de 14de, grootste, versnelling kan ik het soms amper nog bijbenen.

Ook is het zo dat meerdaagse trips voor mij betekenen dat er gekampeerd wordt en met dat doel kwam een Radical Cyclone (I) in huis. Dat houdt meteen in dat er extra gewicht meegenomen wordt en dan zijn kortere verhoudingen weer een voordeel. Het reisdoel ligt in Frankrijk, waarbij hele stukken golvend tot licht bergachtig terrein doorkruist worden. Langs de kust kunnen de hellingen behoorlijk steil worden. Dan is het van belang dat je verzet kort genoeg is. Bij bergaf maakt het allemaal niet zoveel uit, want daar helpt de zwaartekracht wel.

Nu is het probleem dat dit allemaal theorie is, allemaal gissingen. De eerste meerdaagse trips die op het programma staan, gaat richting Genk voor het ligfietstreffen en Dronten voor het eerste onderhoud. Tussen Gent, Genk en Dronten liggen niet veel lange of steile heuvels, dus is het vooral de toegenomen massa met de Cyclone die uitgetest zal worden. De Utrechtse heuvelrug zal wellicht de grootste hindernis vormen.
Dat betekent dat ik, puur als test, met een zwaar geladen Orca met trailer een ritje in de Vlaamse Ardennen zal moeten uitstippelen. Daar zitten enkele zeer venijnige hellingen in, befaamd in wielrennersmiddens: de Berendries, de Kleiberg, de Molenberg,... en zo zijn er nog heel wat. De naam "berg" mag er dan wel wat over zijn, stijgingspercentages van 10% en meer liegen er niet om. Soms begint het steilste stuk net na een scherpe bocht of gaan de hellingen gepaard met kasseistroken.
En kijk:  heel toevallig heb ik nog een mooie rit als gps-route staan. 100 km vertrekkend thuis, waarin de Zwalmroute geïntegreerd is. Zo kan ik alles uittesten: de klimcapaciteiten van de Orca, de haalbaarheid van langere afstanden rijden met flink wat bagage en of het verzet goed gekozen is. Als dat kan gebeuren voor ik naar Dronten trek, kan daar nog altijd een tandwiel vervangen worden (hoop ik), mocht het nodig blijken.

Theoretisch is het ideaal om het bereik zo ruim mogelijk te maken, maar met een Rohloff, met een bereik van 527 %, zit je wat dat betreft vast. Er kan enkel nog gespeeld worden met de grootte van het verzet.

12 opmerkingen:

  1. mocht je dit tochtje in de week uitvoeren overdag moet je maar seintje geven. dan test ik keer het bereik van de bergsnek van mijnen roets :) en kijk ik of ik meekan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, we hebben nog altijd een route die we vorig jaar met de Gentse Liggers planden te rijden, maar het weer was toen spelbreker. We kunnen die herhalen (en de mooiste helling die toen afgesloten was, zou over een nieuw wegdek moeten beschikken). Of we verkennen die nog een keer.

      Verwijderen
  2. Een test in de Vlaamse Ardennen is inderdaad de ideale graadmeter voor je klimcapaciteiten. Je kan naast de genoemde hellingen nog een stukje steiler testen: Koppenberg, Patersberg en wil je een wat langere en taaiere helling dan is de Oude Kwaremont ook te rijden. Ook genoeg hellingen met asfalt wat dat aangaat, het hoeven niet enkel kasseien te zijn. Ik zou er bijna zelf zin in krijgen de Eddy Merckx Route of een stuk van de Ronde Van Vlaanderen te rijden!
    Succes!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zachtjes beginnen, he, Adri. Die kasseien hoeven echt niet: daarvan zijn er in Frankrijk (op het noorden na) heel weinig te vinden.
      Wie weet komt het ooit zover dat ik in Noorwegen ga oefenen ;-)

      Verwijderen
    2. Je hebt gelijk Jan, die kasseien zijn niet echt lokkertjes voor een VM. Maar je noemde zelf de Molenberg, dus dan zit ik gelijk op nog meer kasseienklimmen te denken.......
      Geef maar een seintje als je naar hier komt, dan rijd ik een stukje mee........☺

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Je kan altijd "snel" even de Braambrugstraat in Ename gaan uittesten.
    Niet ver van het jaagpad (afrit Lotharingenstraat) en je hebt meteen een hellingsgraad tot 12%.
    Met 70 km ben je heen en terug.
    Als je de Zwalmroute wil proberen dan wil ik ook graag een seintje krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat ruikt naar een WOL tocht?

      Verwijderen
    2. Goh, Jan wou het vorig jaar al, en ik heb in 2 jaar de Zwalmroute al 3 keer gelegen, de laatste keer met Jan de andere 2 keren alleen. Het is zo dat als ik tijd heb en het weer zit wat mee, ik het na het treffen direct opnieuw doe.
      Door de aanloop naar het treffen lig ik nu ergens anders te liggen :-) (lange afstandstraining en route verkenning worden gecombineerd).
      De gps-tracks voor de Zwalmroute (ook vertrek-aankomst Gent) zijn bewaard gebleven.

      Verwijderen
    3. Ik wil die Zwalmroute gerust nog eens rijden! Een optie zou kunnen zijn de WOL-doortrapperstocht van 25/5 een weekje te vervroegen en er een toertocht van te maken. 25/5 zijn er verkiezingen en datzelfde weekend maak ik een tripje tot in Dronten (met de Orca, wel te verstaan). We kunnen dat beter op het forum verder bekijken.

      Verwijderen
  4. hoi jan
    kun jij je tandwiel op de rohloffnaaf niet wisselen?
    ik had een 21t op mijn naaf in de eifel en dat was goed te doen, terug in nederland ging mijn 16 er weer op

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal wellicht wel kunnen, maar het is niet eenvoudig. De Rohloffnaaf is ingebouwd en om het tandwiel te wisselen moet de motorunit uitgebouwd worden. Theoretisch kan ik het blad vooraan wisselen, het ingaande tandwiel op de Rohloff, het uitgaande ervan en het tandwiel aan het achterwiel. M.a.w. er zitten zowel op de primaire als de secundaire ketting twee tandwielen. Wat praktisch kan, moet ik nog nagaan. Maar zoals gezegd wil ik eerst testen met klimmen, zodat ik weet of het ook nodig is. Je mag tenslotte niet vergeten dat de ondersteuning er ook nog is!

      Verwijderen
    2. en die ondersteuning had ik toen (jammer genoeg) niet

      Verwijderen