dinsdag 25 maart 2014

Strava

Op verzoek van de noorderburen startte ik met Strava, om de ritten te publiceren op "velomobile club worldwide". Strava - een app voor de smartphone die je ritten kan registreren - blijkt wel wat leuke kantjes te hebben. Er zijn namelijk stukken van de route die via de app gekend zijn als "traject". Een traject is een route die door meer fietsers gereden wordt en waarvoor de prestaties kunnen vergeleken worden.

Zo'n traject is bijvoorbeeld een stuk van het jaagpad langs de Schelde, dat deel uitmaakt van mijn woon-werk route. Daar kun je moeilijk van afwijken, dus is het een mooi eind om te vergelijken.

Nu is dit jaagpad een geliefd trainingsparcours voor wielerprofs en serieuze amateurs. Bij mijn eerste Strava-registraties las ik op een bepaald traject ongelooflijke gemiddelden van ruim boven 50 km/u. Respect voor die heren! (zelfs al reden ze achter een brommertje hiervoor).

Vorige woensdag zat het dan even mee: zowat 12°C, droog en een rugwind van windkracht 3 à 4. Ik had er zin in ook. Dat was dus het moment om een aanval te doen op mijn PR (persoonlijk record) voor dat traject. Toen ik thuis de rit bekeek, bleek ik plots geëindigd op de 9de plaats algemeen, met uiteraard een nieuw PR, met een gemiddelde van 45,4 km/u over 8 km en een top van 58,7 km/u.
Donderdag nam ik een andere route, waar ik op een bepaald traject plots "2nd overall" ben. Ook weer "oneerlijke concurrentie", maar daar kan ik niets aan doen blijkbaar.

Ergens wringt het wel: omdat er geen categorie "ligfietsen", laat staan een categorie "velomobielen" bestaat, concurreer ik hiermee met beroepsrenners op racefietsen. Het enige waaraan ze kunnen merken dat ik met een ander voertuig meeding, is mijn avatar. Dat ligt natuurlijk niet aan mij, maar aan de mogelijkheden binnen Strava. Hopelijk verandert dit in de toekomst.
Binnen de resultaten van de club maakt het natuurlijk weinig uit, want daar staan enkel velomobielen tussen. Voor die wielrenners maakt het wel wat uit, want plots zit er een vreemde eend in de bijt. Enerzijds "oneerlijk", anderzijds toont het wel het potentieel van een velomobiel aan.

Deze week wil ik elke rit registreren, zodat er een reëel weektotaal zal bestaan. Daarna zal ik Strava wat selectiever gebruiken; het lijkt me niet echt relevant om permanent elke rit op te slaan. De meesten zijn gewoon woonwerkritten: vier maal per week grosso modo dezelfde route en dezelfde tijd. Echt boeiend kan dat niet zijn.

3 opmerkingen:

  1. Ha Jan,
    Ik gebruik de Velomobiel ook vrijwel alleen voor ww-verkeer. Maar ik neem wel alles op met Strava. Juist als je dat langer doet, wordt het leuk om statistiekjes te bekijken enzo. Dat doe ik zelf met veloviewer.com, een leuke site om een mooi overzicht van je ritten te krijgen.
    Dat gevoel van 'is het wel eerlijk' heb ik ook wel eens gehad. Maar ik en vele anderen hebben bij Strava al een aanvraag gedaan voor meer typen fietsen. Zie https://strava.zendesk.com/entries/21318843. Als daar niets mee gedaan wordt kan ik het ook niet helpen. Racefietsers achter een brommer of in een peloton mogen ook gewoon meedoen in strava. Ik heb via Strava wel eens reacties gehad van racefietsers over mijn hoge snelheden, maar dat heeft nooit tot vervelende discussies geleid.
    Overigens kan je in Strava zelf ook segmenten aanmaken van stukken waar je fietst.

    Ik vind die Orca van je trouwens een prachtig model velomobiel!

    Fietsgroet,
    Marinus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach ja, er is altijd "baas boven baas". Wacht maar tot iemand met zijn WaW, Quest of andere racevelomobiel deze route volgt. Dan verdwijnen mijn "prestaties" in het niets! Ze tonen wel het potentieel van de E-Orca (waar ik wreed content van ben en jij allicht ook).

    BeantwoordenVerwijderen