maandag 27 april 2015

Hoera! (eindelijk)

Al ongeveer sinds het ontstaan van de Fietsersbond, onder de naam Perpetuum Mobile in Gent, wordt gevraagd om een bepaalde hindernis op een fietsroute weg te werken:
tussen Gentbrugge en Gent, aan de Vlaamse Kaai, gaat een belangrijke route over een sluis. Die is al decennia buiten gebruik, maar het bleek onmogelijk om de toegankelijkheid te verbeteren.

Het zit zo: alles wat te maken heeft met de grote waterlopen in een heel groot deel van Vlaanderen, valt onder het beheer van Waterwegen en Zeekanaal NV.



Die sluis op de Schelde valt dus onder hun beheer. Een sluis werd/wordt lokaal beheerd door een sluiswachter. Lang geleden vroeg één van de collega-Fietsersbonders aan de man of het niet mogelijk was om de toegang voor fietsers wat makkelijker te maken. Er stonden hekjes, om op de sluis te raken, moest je een hoogteverschil van pakweg 30 cm overbruggen (zonder helling) en de doorgang was 90 cm breed.

Zijn antwoord indertijd kwam neer op "over my dead body".


Hij vertolkte het standpunt van zijn werkgever: hun opdracht luidde het beheer van waterwegen in functie van de scheepvaart. Fietsers, dat stond daar niet bij.
Nu nog merk je iets van die attitude: als fietser "word je geduld" op de jaagpaden. Dat jaagpaden en alles rond waterwegen ideale fietsroutes zijn, da's van ondergeschikt belang (behalve als het in hun kraam past, dan kan het heel belangrijk worden).

Decennialang werd alles dus afgeblokt. Wie met een kinderkar, bakfiets, trike, velomobiel, ... van de ene kant naar de andere moest, diende maar om te rijden. "Ons probleem niet".

Maar zie: het kan verkeren. Plots werd aangekondigd dat aan die sluizen zou verbouwd worden. De leuningen werden weggehaald, de beplanking verdween en na enkele weken is de situatie gewijzigd op een minstens aanvaardbare manier.

Zaterdag bouwde de lokale werkgroep daarvoor een feestje. Dat was wel "en petit comité", omwille van de weersomstandigheden, maar het mag gevierd worden.

Om de sterk verbeterde toegankelijkheid te illustreren, maakte collega-ligger en collega-blogger Ronny het volgende filmpje.



Dat het werkt, was duidelijk: terwijl we daar een goed half uur stonden, was er behoorlijk wat passage, ook met kinderkarren en bakfietsen. Het nieuws van de vernieuwde sluis doet blijkbaar snel de ronde.

Nu is die doorgang 1,20m breed geworden. Het zou nog beter zijn indien je in beide richtingen tegelijk door kon (die sluisdeuren gaan toch nooit meer open), maar we zijn al dik tevreden met hoe het nu is.

Wat wel een probleem blijkt te zijn: het wegdek is uitgevoerd in roosterplaten. Honden worden er doodsbenauwd op, omdat ze het water onder zich zien. Als ze klein genoeg zijn, hebben ze geen steun genoeg voor hun pootjes. Ook iemand die met smalle hakken over de sluisdeuren wil, zal met dat probleem geconfronteerd worden.
Misschien moet er een strook met volle platen bij komen?

11 opmerkingen:

  1. Die sluisovergangen weet ik ook te vinden. In Á'dam Noord o.a. Maar hier "WorD je geduld" (-:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, Mick. Die was ertussen geglipt. Het is aangepast.

      Verwijderen
  2. Jan, heb je breedte gemeten?
    Van degene die opmetingen deed vernam ik dat de brug 1m50 ging worden.
    Ik ben er automatisch vanuit gegaan dat ze effectief zo breed is, maar klopt dat wel?
    Nu ik erover nadenk, veel plaats naast de trike is er niet.

    Ik heb trouwens nog een filmpje gemaakt.
    Een voor en achter (de werken) gefilmd met de Fly 6 op de Brompton.
    https://youtu.be/SQx-TrPIxgE

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, goeie vraag. Ik zal eens een rolmeter moeten meenemen als ik er nog eens passeer. Het zou ook de totale breedte kunnen zijn, gemeten aan de buitenkant van de relingen.

      Verwijderen
    2. Meten is weten. Deze namiddag moest ik er weer eens over en ik had een rolmeter bij me.
      De roosters zijn exact 1 meter 50 cm (de brug dus ook). Gemeten tussen de omhoogstaande profielen aan de zijkant.

      Verwijderen
  3. Wat de honden betreft, wellicht zijn ze niet alleen doodsbenauwd of kunnen hun poten er door zakken, maar het zou me niet verwonderen als het ook behoorlijk pijnlijk is om op die "messen" te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De betreffende sluiswachter is dood?

    Wel een vooruitgang, maar die 1,5 meter is wel wat flauw. Waarom geen 2 meter? Ik zie geen redenen??

    Of wacht; anders moet er zeker weer een paaltje in...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat die sluiswachter betreft: geen idee. Op pensioen misschien? Of er is op een hoger niveau beslist dat dit plots wel moest kunnen?
      En voor de breedte: budgettaire redenen? De doorgang aan één kant is ook niet ideaal: daar staat een natuurstenen sokkel in de weg, met daarnaast de "kop" van een vangrail. Venijnig om daar in het donker af te rijden.
      2 meter was beter geweest, maar de hele infrastructuur zou eigenlijk moeten gemoderniseerd worden. Alleen, zoals hierboven gesteld, ziet WenZ dat niet als hun opdracht blijkbaar.

      Verwijderen
    2. Hier in Nederland is het in een aantal gemeentes in de mode om wel te moderniseren en te zorgen voor "veilige" fietsroutes. In de praktijk komt het er op neer dat je als fietser halve kilometers om rijdt zodat de auto's nooit op fietsers hoeven te wachten.

      Bijvoorbeeld;

      Enschede;
      https://www.google.nl/maps/dir/52.2175712,6.8346803/52.217687,6.8383842/@52.2174546,6.8355099,18z/data=!4m2!4m1!3e1
      Fietsbrug in boog met na afdaling een haarspeldbocht. De gemeente spendeerde geld aan het zichzelf promoten voor de nominatie van fietsstad 2014 middels een filmpje. Ze hebben niet gewonnen. Diezelfde gemeente;
      https://www.google.nl/maps/@52.230012,6.871036,3a,75y,314.39h,88.33t/data=!3m4!1e1!3m2!1sLqYSFA28t5j9oeb12wfV6g!2e0
      Ja, dat gele bord "Let op! slecht wegdek" is niet voor de auto's, het is voor het fietspad!! En dat licht er al jaren zo bij. Een heel stuk, op een hoofdroute van stad naar universiteitscampus en nabijgelegen stad, is het pad vergeven van bulten en kuilen, sommige zeer scherp.

      Doetinchem;
      https://www.google.nl/maps/dir/51.9558937,6.3018445/51.956226,6.301441/@51.9557467,6.3014373,19z/data=!4m9!4m8!1m5!3m4!1m2!1d6.3007475!2d51.9557816!3s0x47c784b93a3785cb:0xdd374fa71c2ff5db!1m0!3e1
      Tunnel volledig uit het zicht (0 veiligheidsgevoel, nu tevens lokaal softdrugs distributiepunt), alle bochten fout verkant (aantal gewonden loopt op, ook zonder vorst). Om velomobielen ook te kunnen pesten hebben ze bij de kruising verkeersborden C14 opgehangen! En terwijl ze tot aanleg van dit monster besloten, nomineerden ze zichzelf voor fietsstad 2011!

      Verwijderen
    3. CV, dit is een tijdelijke oplossing (nog steeds flauw, dat weet ik) maar ooit komt er een deftige fietsbrug. Dat is beloofd. Hou er wel rekening mee dat ooit een zeer rekbaar begrip is, toch in Vlaanderen. Het kan gerust nog 10-20 jaar duren eer ooit nu wordt.

      Verwijderen
  5. Die afbeelding van Gandalf, meesterlijk!

    BeantwoordenVerwijderen